spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Comisia Europeană aprobă Austriei trei măsuri de susținere a sectorului feroviar. România n-are niciuna

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE de ajutor de stat, două măsuri de sprijinire a sectorului feroviar de transport de marfă și o măsură de sprijinire a sectorului feroviar de călători din Austria, în contextul focarului de coronavirus.

Cele două măsuri care sprijină sectorul feroviar de marfă vor asigura un sprijin public sporit pentru a încuraja în continuare trecerea traficului de marfă de la drum la calea ferată. Prima măsură modifică bugetul pentru 2020 al unei scheme de sprijin existente care va acoperi subvențiile pentru o sumă totală estimată de 150,7 milioane EUR în 2020.

A doua măsură are un buget estimat la 115,7 milioane EUR și va permite Austriei să scutească operatorii de transport feroviar de marfă de costurile legate de tarifele de acces la cale ferată (TUI, adică tarifele pe care întreprinderile feroviare trebuie să le plătească pentru utilizarea rețelei feroviare) în perioada 1 martie – 31 decembrie 2020.

Acest lucru va permite operatorilor feroviari de transport marfă în Austria să facă față situației dificile cauzate de focarul de coronavirus și să prevină pierderea cotelor de piață în favoarea operatorilor rutieri.

A treia măsură introduce o scutire temporară pentru operatorii feroviari care furnizează servicii de călători pe bază comercială. Cu un buget de aproximativ 9 milioane EUR, măsura presupune renunțarea la plata taxelor de acces la cale datorate de operatorii de transport feroviar comercial de călători în perioada 8 octombrie – 31 decembrie 2020.

Măsura vizează menținerea competitivității operațiunilor feroviare de călători, în special firmele feroviare private care operează pe bază comercială. În plus, măsura asigură menținerea nivelurilor normale de servicii, menținând astfel mobilitatea cetățenilor pe tot parcursul focarului de coronavirus. Comisia a constatat că măsurile sunt benefice pentru mediu și pentru mobilitate, deoarece sprijină transportul feroviar, care este mai puțin poluant decât transportul rutier, reducând totodată congestia rutieră.

Comisia a constatat, de asemenea, că măsurile sunt proporționale și necesare pentru a atinge obiectivul urmărit, și anume de a sprijini trecerea modală de la rutier la calea ferată, fără a conduce la denaturări nejustificate ale concurenței. În cele din urmă, renunțarea la taxele de acces la infrastructură este în conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/1429 recent adoptat.

Prezentul regulament permite și încurajează statele membre să autorizeze temporar reducerea, renunțarea sau amânarea taxelor pentru accesul la infrastructura feroviară sub costuri directe. În consecință, Comisia a conchis că măsurile sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. Solicitări similare au fost formulate și de operatorii de marfă din România, fără succes însă, în pofida discursurilor oficiale de susținere a sectorului. (D.C.)

Fragment din scrisoarea trimisă Guvernului de către patronate și sindicate

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole