spot_img
miercuri, ianuarie 19, 2022
spot_img

COMENTARIU Aroganța lui Cătălin Drulă a depășit-o pe cea a lui Dan Șova

Sunt acreditat la Ministerul Transporturilor de 30 de ani (se împlinesc acum, în august) și din postura de jurnalist i-am studiat pe toți cei 31 de miniștri care s-au perindat în această perioadă prin cabinetul de la etajul 1 al Palatului CFR din Bulevardul Dinicu Golescu nr 38. Iar azi am avut un déjà vu, dar nu știam unde mai văzusem aroganța lui Cătălin Drulă din această dimineață din parcarea ministerului.

Adrian Bărbulescu

aroganța lui Cătălin Drulă

Ceea ce s-a întâmplat azi la minister a depășit orice imaginație. După accidentul de la Fetești, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a chemat la București, la ora 11,00, câteva zeci de directori ai companiilor private de transport feroviar. Iar presa a fost convocată pentru ora 11,30.

I-a pus pe oameni (directorii de OTF privați) pe drumuri – unii au venit din Timișoara, Cluj-Napoca sau Iași – pentru a le trage un perdaf de 20 de minute. Un monolog împănat cu expresii de genul (sunt autentice, transmise către Club Feroviar de mai mulți participanți la ședință): ”Schimbăm foaia”; ”S-a terminat cu închisul ochilor cu siguranța feroviară”; ”Suntem la un timp t0”; ”Nu ne putem juca nici cu viața oamenilor, și nici cu infrastructura”.

Aroganța lui Cătălin Drulă în fața presei

Apoi i-a trimis acasă și a ieșit în parcarea din fața ministerului, unde presa era strânsă ciopor. Presă care aștepta anunțuri importante de la ministru, după bătaia de joc la adresa călătorilor de care dăduse dovadă cu o zi înainte conducerea operatorului feroviar de stat, în frunte cu Ovidiu Vizante.

Nici pomeneală. Cătălin Drulă a reluat, într-o altă formă, cuvintele pompoase pe care le rostise cu câteva minute înainte în fața directorilor de OTF, s-a mai răfuit un pic cu partenerii de guvernare de la PNL, fără a-i menționa numele lui Florin Cîțu, și apoi a anunțat că ne furnizează o știre de breaking news.

Trenuri noi, ca la Radio Erevan

În acel moment, toți cei prezenți ne-am spus în sinea noastră: ”Hai, că nu am bătut drumul degeaba până aici, măcar avem o știre bombă”. Ministrul Transporturilor a spus, pe un ton victorios, că în maximum două luni de zile se va semna un contract pentru achiziția a 20 de trenuri electrice ”nou-nouțe”, cu posibilitatea de a cumpăra ulterior încă 17.

După această ”știre bombă”, ministrul a anunțat sec că răspunde la trei întrebări, după care va pleca. În zadar am încercat să aflăm despre ce licitație a Autorității pentru Reformă Feroviară este vorba – cea pentru trenuri regionale sau cea pentru trenuri inter-regionale? Cătălin Drulă a spus doar că la licitație este un singur ofertant, ”un producător european”, pentru că ”firmele din China sunt descalificate”. Oare de când un ministru se antepronunță asupra unei licitații în desfășurare? Dar lucrul acesta nu ar trebui să ne mire, în condițiile în care, cu nici 24 de ore înainte, același ministru anunța că operatorul feroviar privat care a provocat accidentul feroviar de le Fetești a rămas fără certificat de siguranță. Investigația AGIFER abia a început (deci nu putem avea un raport, nici măcar preliminar) și în niciun caz ministrul nu poate dispune anularea unui certificat, ci AFER. Deci o știre ca la Radio Erevan.

Cătălin Drulă spune că e „caz închis”. Pasagerii feroviari și presa nu sunt de acceași părere

Jurnaliștii prezenți au trecut „la atac” și l-au întrebat pe ministru ce se va întâmpla cu șeful CFR Călători, Ovidiu Vizante, după declarațiile controversate (ca să nu spun rățoială de-a dreptul la jurnaliști) din dimineața zilei de joi.

Răspunsul ministrului a venit cu o aroganță ieșită din comun. Pentru Cătălin Drulă, este vorba de „un caz închis”, din moment ce directorul și-a cerut ulterior scuze. Și că evaluarea directorului nu se face pe baza unei simple declarații într-un moment de tensiune, ci pe baza activității sale în ansamblu. El a precizat că o primă evaluare a lui Ovidiu Vizante va avea loc pe 19 august, când se împlinesc patru luni de la numirea în funcție. Cu siguranță, pentru călătorii din trenul IR 1991 Mangalia-Timișoara nu este un caz închis. Pe cale de consecință, nici pentru presă. Nu un ministru decide când un caz este închis pentru agenda publică.

Vizibil iritat de întrebările jurnaliștilor, după câteva minute ministrul a făcu stânga-mprejur și a intrat cu o atitudine sfidătoare în Palatul CFR, pe poarta principală, lăsând întrebările fără răspuns și jurnaliștii cu ochii-n soare. La propriu.

Traian Băsescu, Miron Mitrea și Radu Berceanu nu au avut aroganța lui Cătălin Drulă

A fost momentul în care am încercat să găsesc un echivalent la aroganța lui Cătălin Drulă în atitudinea celor 31 de miniștri ai Transporturilor care i-au precedat. Să fie Traian Băsescu? Nu, cât a fost ministru nu era arogant, ci prietenos cu presa. Să fie Miron Mitrea? Da, avea o anumită aroganță, bazată pe faptul că plătea reclamă din banii statului către toți mogulii din presă, dar nu la asemenea cote. Să fie Radu Berceanu? Da, era arogant, dar niciodată cu jurnaliștii.

Abia după ce am plecat de la minister, în autobuzul 133, când mă îndreptam spre studioul B1 TV, unde eram invitat la emisiunea colegului Ștefan Etveș, ”Drumurile noastre”, am avut revelația, dacă pot să-i spun așa. Să fie Dan Șova? Da, cu siguranță da. Ministrul care voia să închidă 40% din rețeaua de cale ferată a României și care ulterior a ajuns la pușcărie avea aceeași atitudine arogantă, de zeflemea și dispreț, față de jurnaliști.

De la el și de la PSD nu aveam mari așteptări. De la Drulă și USR lumea a așteptat însă un alt fel de politică, o altfel de comunicare. Se vede treaba că au așteptat degeaba.

În loc de epilog

În loc de epilog, se impun câteva precizări, pe care le voi așterne aici succint:

  • Șase automotoare Siemens Desiro ale statului român sunt sechestrate de trei ani la Remarul 16 Februarie, iar alte 50 sunt „la gard”. Ovidiu Vizante nu a făcut nimic pentru a remedia situația. Ba chiar voia să mai trimită acolo la reparat încă un automotor
  • Scuzele găsite de vicepremierul Dan Barna pentru Ovidiu Vizante, cum că nu avea cum să aducă autocarele „cu elicopterul” la Fundulea pentru a-i prelua pe călătorii din trenul IR 1991 sunt jenante. Mai multe microbuze au ajuns lângă tren, unde era un drum legat cu Autostrada Soarelui.
  • Înainte de a fi uns la șefia CFR Călători, Ovidiu Vizante a fost director general la Rail Force, compania lui Costel Comana (Dumnezeu să-l odihnească!), partenerul de vânătoare al lui Liviu Dragnea.
  • Nu este pentru prima oară când Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante își bat joc de călători. S-a mai întâmplat în urmă cu 10 zile.

CITEȘTE și Deraierile de la Fetești: amatorismul și dezinteresul lui Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante și 5 greșeli majore

PS – Am omis în acest comentariu, în mod intenționat, criticile aduse lui Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante de mai mulți oameni politici, cum ar fi Florin Cîțu, Emil Boc, Mihai Tudose, Marcel Ciolacu sau Răzvan Cuc. Club Feroviar nu e în campanie electorală.

Ultimele Articole