An nou, idei vechi. PSD a scos de la naftalină în 2023 o lozincă populistă pe care a mai vânturat-o electoratului în trecut, și anume taxarea multinaționalelor, prin impunerea unui impozit asupra cifrei de afaceri a acestora. Numai că o asemenea măsură, care este contestată inclusiv de partenerii de guvernare ai pesediștilor, va lovi mult mai puternic în companiile românești. Inclusiv în cele de stat. Inclusiv în cele din domeniul feroviar.
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, și-a început săptămâna în forță. Aflat la Sinaia, la reuniunea grupurilor parlamentare ale partidului său, cel care din luna mai va fi premierul României a repus pe tapet așa-numita ”taxă de solidaritate”.
„Ceea ce plăteşte capitalul românesc, respectiv 1%, este o regulă corectă pentru toată lumea. Într-un mediu concurenţial, corect este ca legislaţia să fie uniformă pentru toată lumea. Dacă toate companiile cu capital românesc plătesc minimum 1% din cifra de afaceri, atunci mergem cu 1% pentru toată lumea”, a spus Ciolacu, citat de Agerpres.
Chiar dacă tocmai propusese o schimbare de politică fiscală, el a ținut să facă precizarea că partidul său nu vine cu propuneri de modificări de taxe. „Nu avem o propunere de modificări de taxe. Întâi statul român să îşi facă datoria, să facă digitalizarea ANAF-ului şi pe urmă, după ce avem toate elementele, toate cifrele şi unde nu este concordanţă, atunci intervine statul. Eu în acest moment, Marcel Ciolacu, n-am aceste informaţii, am informaţiile în ceea ce priveşte impozitul pe profit şi cum încercăm să optimizăm fiscal. Cred că perioada optimizării fiscale a luat sfârşit. Marcel Ciolacu şi PSD-ul nu măreşte (sic! – n.red.) nicio taxă”, a spus Marcel Ciolacu într-o conferinţă de presă.
Taxarea companiilor mari nu poate ține cont de proveniența capitalului
În declarațiile liderului PSD s-au strecurat însă (voit sau nu) unele inadvertențe. În primul rând, nu ”toate companiile cu capital românesc” plătesc impozit de 1% din cifra de afaceri, ci doar microîntreprinderile (cele care au o cifră de afaceri anuală mai mică de 500.000 de euro). Ba chiar și acestea pot opta pentru plata impozitului pe profit, potrivit ANAF.
Apoi, o taxă, oricare ar fi ea, nu poate fi impusă în funcție de proveniența capitalului firmelor, de exemplu doar pentru multinaționale. De această dată, Marcel Ciolacu nu a spus-o explicit, însă toată retorica PSD, de mulți ani, se bazează pe taxarea multinaționalelor. Ieșirea publică de la Sinaia a liderului PSD a venit după ce principalul partid de guvernare avansase, la începutul anului, propunerea ca taxarea companiilor să se facă cu aplicarea unei cote de 1% din cifra de afaceri, dacă aceasta este mai mare de 100 de milioane de euro. Această propunere a iscat discuții cu scântei inclusiv miercuri seară, în ședința Coaliției, unde PNL s-a opus vehement.
Cum spuneam, regula (dacă ea va deveni literă de lege, așa cum vrea PSD) va trebui aplicată pentru toate companiile, inclusiv pentru cele cu capital românesc privat și pentru cele cu capital de stat.
Taxarea multinaționalelor lovește în CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă și Metrorex
Să vedem cine din industria feroviară ”se califică” pentru taxarea propusă de Marcel Ciolacu, raportându-ne la bilanțurile pe 2021, ultimele disponibile la Ministerul Finanțelor.
În primul rând, este vorba de companiile de stat. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care a avut în anul menționat o cifră de afaceri de 999.604.013 lei, deci cu mult (aproape dublu) față de pragul avansat de Marcel Ciolacu.
Numai că nu a avut ce impozit pe profit să plătească, deoarece a încheiat anul cu o pierdere de 8.841.090 lei. Pe noul sistem de taxare, compania de infrastructură ar fi trebuit să plătească impozit de 9,99 milioane de lei.
La rândul ei, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a avut în 2021 o cifră de afaceri de 2.027.480.245 de lei și pierderi de 272.679.744 de lei. ”Impozitul lui Ciolacu” ar fi fost de peste 20 milioane de lei.
La Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, în 2021 cifra de afaceri a fost de 512.507.150 de lei. Nu a plătit impozit pe profit, căci a avut pierderi de 351.759.979 de lei. Pe noua schemă de impozitare, ar fi plătit 5,12 milioane de lei.
Și Metrorex SA ar fi bună de muls de către stat, cu 10,1 milioane de lei. Și asta pentru că în 2021 a avut o cifră de afaceri de 1.013.350.251 de lei și o pierdere de 290.022.496 de lei.
Trăgând linie, rezultă că prin aplicarea impozitului de 1% pe cifra de afaceri statul ar pune propriile companii feroviare să-i plătească nu mai puțin de 45,21 milioane de lei, echivalentul a peste nouă milioane de euro. În cazul CFR Marfă, care și așa are o situație financiară extrem de delicată, fix această taxare mai lipsea.
Companii private care ”se califică” la taxa pe care vrea s-o introducă Marcel Ciolacu
Dar nu numai companiile de stat ar cădea victimă noului sistem de impozitare pe care vor să-l introducă pesediștii. În industria feroviară avem mai multe companii private, atât cu capital străin, dar și cu capital românesc, care s-ar încadra la taxarea cu 1% a cifrei de afaceri.
Alstom Transport SA, companie românească, dar care are capital preponderent francez, s-ar încadra la limită în noua categorie, având în vedere că în 2021 a avut o cifră de afaceri de 489.527.265 de lei. Profitul brut declarat pentru acel an a fost de 9.455.506 lei, iar cel net de 4.460.955 de lei.
În cazul Grup Feroviar Român, cifra de afaceri consemnată în 2021 a fost de 771.944.995 de lei. Profitul brut a fost de 19.340.991, iar cel net de 13.859.248, de unde rezultă că statul și-a luat ca impozite și taxe 5,48 milioane de lei. Pe nouă schemă de taxare, ar fi trebuit să plătească 7,71 milioane de lei.
Grecii de la Aktor, excepția care nu confirmă regula lui Marcel Ciolacu
Puține companii din industria feroviară cu rulaj de peste 100 de milioane de euro au raportat pierderi, fiind doar excepția care nu confirmă regula lui Marcel Ciolacu. În această situație se află grecii de la Aktor, care sunt implicați în multe proiecte de infrastructură feroviară.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, contribuabilul Aktor Societate Tehnică Anonimă (Aktor SA) – Grecia – Sucursala București, România – Sediu Permanent Desemnat a raportat pentru anul 2021 o cifră de afaceri de 500.350.513 lei. Pierderile raportate autorităților au fost de 186.431.458, deci nu au plătit impozit pe profit.
Dacă ar fi fost aplicat sistemul de taxare propus de PSD, statul ar fi încasat cinci milioane de lei ca impozit.