Sumele pe care statul român trebuie să le aloce pentru cofinanțarea proiectelor feroviare cu bani europeni au ajuns subiect de negociere ca la bazarul din Istanbul între Ministerul Transporturilor și Guvern. După ce Executivul a tăiat în repetate rânduri din aceste sume, Transporturile au venit cu noi proiecte de suplimentare pentru a se acoperi ceea ce s-a ciuntit între Palatul CFR și Palatul Victoria.
Pe site-ul MTI a apărut marți, în consultare publică, un nou proiect de Hotărâre de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Acesta este doar ultimul dintr-o serie mai lungă de acte normative care s-au plimbat între Gara de Nord și Piața Victoriei.
Acum, proiectul prevede, în esență, suplimentarea bugetului MTI pe anul 2023 cu suma de 447.000 mii lei în vederea asigurării necesarului de finanțare de la bugetul de stat a finanțării proiectelor din domeniul transporturilor derulate către beneficiarii Programului Operațional Infrastructură Mare. De asemenea, se propune suplimentarea bugetului ministerului cu alți 53.000 mii lei în vederea asigurării necesarului de finanțare de la bugetul de stat a proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
De la Transporturi la Guvern au dispărut peste 100 de milioane de euro
Club Feroviar a relatat la finele săptămânii trecute cum o sumă de peste 100 de milioane de euro pentru modernizarea căii ferate, mai exact pentru cofinanțarea proiectelor din POIM, a dispărut pe drumul de la Ministerul Transporturilor la Guvern. Executivul a aprobat vinerea trecută un proiect de Hotărâre de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
De la Ministerul Transporturilor, proiectul plecase cu suma de 730 milioane de lei, iar în varianta Guvernului au apărut doar 218 milioane de lei. Rezultă deci o diferență de 512 milioane de lei, echivalentul a aproape 103 milioane de euro.
Banii, necesari pentru plata constructorilor de pe mai multe tronsoane
Acum, chiar dacă suplimentarea de 447 milioane de lei propusă de Transporturi va fi aprobată, tot nu se va ajunge la 730 milioane de lei, ci doar la 665,5 milioane de lei. Deci o negociere ca la piață. Asta în condițiile în care Nota de fundamentare care însoțește proiectul pus azi în consultare publică este identică, luată cu copy/paste din cea a proiectului precedent.
În documentele respective se precizează faptul că antreprenorii, cu care beneficiarii POIM au încheiat contractele de execuție au realizat lucrările în proporție de 80%, au facturat lucrările respective, însă în bugetul Ministerului Transporturilor nu sunt fonduri disponibile pentru plata lor. ”Menționăm că este absolut necesară plata facturilor respective atât pentru a stinge datoriile către antreprenori, cât și pentru ca banii plătiți să poată fi solicitați prin intermediul cererilor de rambursare de către beneficiari în vederea certificării lor către Comisia Europeană. Un element esențial care trebuie luat în calcul este că anul 2023 este ultimul an de implementare de pe actuala perioadă de programare, ultimul an când se mai pot face plăți astfel încât sumele respective să poate fi rambursate până la finele programului”, se arată în Nota (notele) de fundamentare.
Tronsoanele afectate de tăierea banilor pentru cofinanțarea proiectelor feroviare
Tot din documentul de la Transporturi aflăm și ce tronsoane feroviare ar fi trebuit să beneficieze de alocarea acestor bani suplimentari.
Este vorba de proiectul privind Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a coridorului Pan – European IV, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu o viteză de 160 km/oră, tronsonul Sighișoara-Coşlariu. De asemenea, este proiectul care vizează tronsonul Simeria-Coşlariu. Cât privește MIE, tronsonul vizat este Brașov-Sighișoara.
În urmă cu două săptămâni dispăruseră 163 de milioane de lei
Pe drumul de la Palatul CFR la Palatul Victoria au mai dispărut bani pentru modernizarea căii ferate, mai exact pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene.
În urmă cu aproape trei săptămâni, pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Club Feroviar a scris despre acest proiect la vremea respectivă, arătând că, în total, era vorba de o sumă de 1,245 miliarde de lei (mai exact 1.245.266 mii lei), echivalentul a aproximativ 250 de milioane de euro.
Numai că, așa cum am dezvăluit apoi, în Guvern, acum două săptămâni, a fost aprobat proiectul fără ultimele două articole, cele care făceau referire la cofinanțarea proiectelor cu bani europeni. Adică 163 de milioane de euro.
După ce taie din bani, Ciolacu spune că prioritară este asigurarea cofinanțării pentru proiectele europene
Așa cum am arătat, Guvernul condus de Marcel Ciolacu a tot tăiat din sumele pentru cofinanțarea proiectelor feroviare cu bani europeni.
Însă, tot marți, premierul a declarat, marţi, că măsurile avute în vedere de Guvern pentru acest sfârşit de an nu vizează îngheţarea cheltuielilor publice, ci ordonarea acestora, prioritatea fiind asigurarea cofinanţărilor pentru proiectele pe fonduri europene din exerciţiul financiar trecut şi Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
”Este nevoie pentru că în ultimele luni ale anului, ca experienţă, există un avânt în ceea ce priveşte cheltuielile nu tocmai necesare. (…) Avem o economie care se dezvoltă, nu sunt probleme. Dar, cu adevărat, lăsaţi-mă să vin să iau nişte măsuri, astfel încât să nu îndatorez România într-o experienţă neplăcută de a avea fondurile europene blocate. (…) Este sfârşitul exerciţiului financiar trecut, e normal ca prioritatea Guvernului să fie cofinanţarea pentru proiectele pe acest exerciţiu financiar. Dacă noi nu terminăm această cofinanţare şi nu trimitem plăţile până pe 31 decembrie, pierdem miliarde de euro”, a spus Marcel Ciolacu.