Codul transportului feroviar din Moldova prevede divizarea CFM, pe modelul SNCFR

29 mai 2020

Prim-ministrul de la Chișinău, Ion Chicu, a convocat vineri o ședință pentru a examina Codul transportului feroviar din Moldova, aflat în stadiul de proiect.

Codul transportului feroviar din Moldova Calea Ferată din Moldova director la Calea ferată din Moldova percheziții la Calea Ferată din Moldova Calea Ferată din Moldova se divizează director la Calea Ferată a Moldovei profitul Căii Ferate din Moldova

Proiectul a fost aprobat de Guvern în 2018 și remis Parlamentului, de unde a fost întors pentru reexaminare. Codul este o restanță în implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – UE, a precizat pentru Moldpres Direcţia de comunicare și protocol a Executivului de la Chișinău.

„Restanțele în implementarea Acordului de Asociere sunt prioritățile noastre. Sectorul feroviar a ajuns într-o stare inacceptabilă și a pierdut competiția cu transportul auto. Pentru a avea un sector feroviar competitiv și integrat în rețeaua feroviară regională trebuie să schimbăm modelul de organizare și administrare actual”, a declarat premierul Ion Chicu.

Urmare a implementării prevederilor proiectului, va fi creată Autoritatea Feroviară ca instituție de autorizare, supraveghere și control a siguranței în domeniul feroviar. Pentru respectarea prevederilor noului Cod, Calea Ferată din Moldova (CFM) urmează a fi reorganizată în societăți comerciale cu activitatea de bază marfă, pasageri și infrastructură.

Codul transportului feroviar din Moldova transpune directive europene

Proiectul are obiectivul să transpună o serie de directive europene referitoare la organizarea și desfășurarea transportului feroviar. În urma adoptării proiectului, modelul de organizare a întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” va fi schimbat, prin separarea gestionării infrastructurii feroviare, a capacităților de tracțiune, a serviciilor de transport călători și marfă. În domeniul transportului feroviar nu va mai exista monopol.

Codul transportului feroviar aduce termeni, precum Administrator al infrastructurii, autorizație de siguranță, capacitate de infrastructură, certificat de siguranță, obiective de siguranță, organisme notificate și altele. Codul prevede mecanisme de certificare în domeniul transportului feroviar.

Se va institui un Program național de infrastructură aprobat de Guvern, care va conține activități de mentenanță, reparație și construcție a infrastructurii feroviare. Proiectul Codului transportului feroviar va fi inclus pe agenda Executivului la una din ședințele din luna iunie.

În România, SNCFR s-a divizat în 1998, când ministru al Transporturilor era Traian Băsescu.