Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins zilele trecute contestațiile împotriva RailWorks. Acestea au fost depuse de WeBuild și Porr și au privit desemnarea ofertei RailWorks drept câștigătoare la licitația pentru lotul 1 Cluj Napoca – Episcopia Bihor (Cluj Napoca – Aghireș).
Proiectul de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Episcopia Bihor este cu un pas mai aproape de realizare. Zilele trecute, CNSC a respins contestațiile împotriva RailWorks depuse de WeBuild și Porr. RailWorks a fost desemnată de către CFR SA drept câștigătoare la licitația pentru lotul 1 Cluj Napoca – Episcopia Bihor (Cluj Napoca – Aghireș).
La licitația în cauză, prima poziție a fost ocupată de asocierea RailWorks cu un punctaj total de 100 de puncte. Aceasta a fost urmată de Porr Construct cu 95,66 puncte, FCC Construccion cu 95,10 puncte și WeBuild cu 94,90 puncte. Diferența a făcut-o prețul oferit, punctajul tehnic fiind același la toți participanții, respectiv 26 de puncte.
WeBuild a acuzat însă firma Alstom Transport de corupție în dosare instrumentate în Marea Britanie și în alte țări. În contestația înaintată CNSC, Alstom Transport a fost numită un fel de „delincvent mondial” din acest punct de vedere. Pe acest motiv, asocierea RailWorks trebuie exclusă. Apoi Alstom a fost prezentată la CNSC ca fiind un soi de firmă colaboraționistă a rușilor. Directorul general din Rusia face și desface, face legături ale francezilor cu rușii și ar vrea să aibă chiar cetățenie rusă. Alstom ar ajuta tehnologic o companie de material rulant din Rusia și nu ar fi închis total porțile acolo, ziceau cei de la WeBuild – Astaldi. Argumente? Frânturi din presa apărută în… Ucraina. Pentru aceasta, RailWorks trebuie din nou să fie exclusă, a spus WeBuild.
Alte motive invocate de asocierea italiană au ținut de numele persoanelor propuse ca manageri de proiect, care sunt concomitent și directori generali ai societății, dar și responsabili în proiect, ceea ce nu se poate, spuneau italienii. Nu poți presta câte 8 ore de muncă zilnic și pe șantier, și la compania pe care o conduci. Studiile superioare ale celor propuși sunt de economie și inginerie electronică, nu de construcții, cum s-ar cere. Argumentul acesta apare și într-o altă contestație, și anume cea depusă de Porr, respectiv al doilea clasat în licitație după Alstom.
O a doua contestație a fost depusă de firma Porr. Pe lângă argumentul absenței experților și managerilor propuși în proiect, firma în cauză a susținut că RailWorks nu a reușit să prezinte recomandări privind implementarea sistemului ERTMS de generația a doua din partea operatorului de transport, ci doar din partea unui gestionar de infrastructură (căile ferate belgiene). Ambele firme au cerut CNSC constatarea caracterului neconform al ofertei RailWorks (WeBuild a tuturor celor trei oferte situate în fața sa) și reanalizarea celorlalte oferte.
Contestațiile împotriva RailWorks, respinse
Decizia de zilele trecute a CNSC a fost defavorabilă atât pentru WeBuild, cât și pentru Porr. „Respinge excepția lipsei de interes, invocată de Asocierea RailWorks cu privire la contestația depusă de Asocierea WEBUILD. Respinge, ca nefondate, contestațiile depuse de PORR CONSTRUCT SRL și Asocierea WEBUILD, în ceea ce privește Lotul 1. Admite cererile de intervenție în interesul entității contractante, depuse de Asocierea RailWorks, PORR CONSTRUCT SRL și Asocierea FCC CONSTRUCCION SA”, au stabilit judecătorii CNSC.
Sursa de finanţare va fi asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta 4 – Transport sustenabil – Reforma 1.5 – Dezvoltarea infrastructurii feroviare și managementul traficului feroviar.
Scopul general al obiectivului de investiții este electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră (166,2 km) pentru creșterea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate, precum și îndeplinirea următoarelor obiective specifice:
►creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 120 km/oră și 160 km/oră pe întregul tronson;
►modernizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare);
►modernizarea clădirilor, stațiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
►modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
►facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
►montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
►construcția drumurilor de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
►instalații de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
►maximizarea capacității de tranzit;
►asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare;
►instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
►modernizarea echipamentului de telecomunicații.