spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

CNSC face praf licitația pentru reviziile automotoarelor Desiro. Cauza e distincția bară și virgulă

Cu argumente, diferența dintre și/sau și virgulă, și cu considerente privind transmisiile hidraulice, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis să accepte obiecțiile ridicate la oferta depusă de Reloc Craiova – desemnată câștigătoare de către CFR Călători, concomitent cu descalificarea Remarul 16 Februarie pentru modificarea ofertei. Astfel, cel mai probabil, licitația va fi anulată și reluată.

La procedura de achiziție, la finele lunii decembrie, CFR Călători a desemnat câștigătoare oferta Reloc SA Craiova, apreciind că Remarul 16 Februarie și-a modificat prețul ofertat, după cum a explicat aici Club Feroviar.

Un ofertant are dreptul de a-și corecta oferta dacă e vorba de erori aritmetice, au invocat avocații firmei clujene, citând paragrafe din legislația achizițiilor publice.

CNSC a menținut decizia CFR considerând că nu e vorba de erori aritmetice, ci de o modificare a ofertei și a prețurilor ofertate.

„Comisia de evaluare a procedat corect în sensul declarării ofertei ca inacceptabilă prin raportare la prevederile (…) deoarece ofertantul nu a remediat erorile aritmetice constatate, conform solicitării ce i-a fost adresate”, spune în decizia sa CNSC.

Dacă noua propunere financiară ar fi fost acceptată, atunci oferta Remarul 16 Februarie ar fi fost plasată pe primul loc, mai explică CNSC.

În același timp însă, Consiliul a acceptat și contestația depusă de Remarul 16 Februarie în care compania clujeană susținea că Reloc nu are echipamentele necesare unor reparații.

Argumentația CNSC este una fabuloasă. Aceasta cuprinde analize gramaticale, interpretări ale celor intenționate de persoanele care au realizat documentația de licitație. Astfel, deși la judecarea dosarelor, CNSC are în permanență posibilitatea de a se adresa autorităților contractante, completul a stabilit, cu de la sine putere, ce s-a dorit prin documentația de licitație. De exemplu, o mostră de „judecată”:

„În cazul în care ar fi dorit să se facă distincție între aceste tipuri de servicii , în sensul că n-ar accepta  experiență similară oricare tip de reparații din enumerarea sa, modalitatea de exprimare ar fi fost facil înțeleasă prin adăugarea uneia dintre prepozițiile „sau” ori „fie””, pretinde CNSC. Și alte exemple similare. Ori, dacă vrei să afli ceea ce a vrut să spună o persoană într-o frază scrisă de aceasta, nu e mai simplu să o întrebi? Apoi, tot CNSC face o distincție de natură mai degrabă lingvistică, între bară și virgulă (vezi mai jos).

Pe principiul citirii gândurilor, CNSC mai afirmă că nu se susține opinia entității contractante că interesul său „ar fi”, adică CNSC ajunge să știe mai bine care ar fi interesul autorității contractante. Ca urmare, CNSC susține cererea Remarul 16 Februarie de a anula desemnarea ofertei Reloc SA drept câștigătoare.

Ce presupune licitația actuală

Contractul va fi întins pe 48 de luni, urmând să aibă o valoare minimă estimată de 923.200 lei și una maximă de 149,89 milioane lei, fără TVA.

Reviziile R7 sunt revizii capitale care se fac la patru-cinci ani sau la 18.000 de ore de funcționare, potrivit Ordinului 315 din 2011. Lucrările includ reparaţia grupului power-pack echipat cu motor diesel MTU 6R 183 TD13H și cutie de viteze ZF ECOMAT 5HP600R, dar și alte servicii de reparaţii ce pot fi constatate în prezența recepţiei CFR Călători pe fluxul de revizie tip R7. Lucrările vor fi efectuate la minimum un automotor, maximum 70 de automotoare.

Inițial, pentru licitație și-au arătat interesul patru firme/asocieri, și anume RELOC SA, Remarul 16 Februarie, asociată cu RMB Inter Auto, Alstom Transport și PESA Polonia. Oferte au fost depuse însă doar de primele două firme. Oferta companiei Remarul 16 Februarie – RMB Auto a fost descalificată pe motiv că firma în cauză și-a modificat financiar oferta în cursul procedurii și nu a clarificat modificările.

Interesant e faptul că firma asociată cu Remarul 16 Februarie este un dealer auto deținut de fostul ministrul PSD Ioan Rus împreună cu omul de afaceri Ion Țiriac, prin intermediul unui offshore cipriot al acestuia.

RMB Auto este reprezentant zonal pentru şapte dintre cele mai importante mărci de pe piaţa auto: Mercedes-Benz, Mitsubishi, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover.

Ultimele Articole