Clujul ar putea deveni un nou nod feroviar din Transilvania, după Coșlariu – Simeria

14 februarie 2020

În condițiile în care Curtici a devenit un punct feroviar de graniță foarte aglomerat, Clujul ar putea deveni un nod feroviar important, făcând conexiunea liniilor spre Suceava, Episcopia Bihor și Coșlariu.

Doru Cireașă

Clujul ar putea fi nodul de infrastructură ce degrevează o mulțime de operatori în fiecare zi de așteptarea, uneori cu zecile de ore, la frontiera cu Ungaria, potrivit declarațiilor făcute vineri dimineață la Cluj de către ministrul Transporturilor, Lucian Bode, potrivit actualdecluj.ro.

CFR SA pregătește două proiecte de finanțare cu bani europeni în sumă totală de peste trei miliarde de euro care ar urma să modernizeze tronsonul de cale ferată dintre Apahida (est de Cluj) și Suceava și să lege Coșlariu de Cluj-Napoca. Acestea ar transforma Clujul intr-un important nod de cale ferată pe dirtecțiile sud, est și vest. Proiecte ce însumează nu mai puțin de 400 de kilometri de cale ferată – iar costurile sunt exorbitante.

Primul dintre proiecte ar urma să lege Coșlariu de Cluj-Napoca, o rețea de 105,6 kilometri și o valoare estimată a lucrărilor de nu mai puțin de 801 milioane de euro, fără TVA. Studiul de fezabilitate este estimat să coste 10,7 milioane de euro, plus TVA.

Al doilea proiect urmărește să modernizeze rețeaua de cale ferată dintre Apahida și Suceava, în lungime de 322 kilometri – cu costuri de nu mai puțin de 1,9 miliarde de euro fără TVA, din care studiul de fezabilitate costă 30,7 milioane de euro. Media poe kilometrul de cale ferată de modernizat ar fi de 6 milioane euro. ”E foarte important să legăm Clujul de rețeaua principală de cale ferată, coridorul principal Constanța – Curtici”, a declarat vineri ministrul Transporturilor Lucian Bode.

Acesta explică necesitatea modernizării legăturilor feroviare prin condițiile dificile de trecere a graniței de către trenurile de marfă.

”Eu nu știu de ce s-a discutat atât, eu știu de ce se va implementa, pentru că suntem noi aici”

O singură ieșire feroviară spre vest

”Ce e întâmplă azi în Curtici e de neimaginat, 1.200 garnituri de tren de marfă în fiecare zi, 36 de trenuri în fiecare zi. Așteptarea în Curtici e una aproape imposibil de suportat din partea agenților economici. Cei mai importanți agenți economici din România din zona de producție a autovehiculelor, Ford și Dacia – Renault, credeți-ne că dincolo de infrastructură al doilea lucru pe care l-au solicitat la fiecare întâlnire a fost ”rezolvați problema de la Curtici”. Stau zeci de ore și așteaptă să treacă granița în Ungaria. Din motive care țin de noi, de poliția de frontieră, de operatorul din Ungaria. Dar o dată ce vom reuși să conectăm Coșlariu de Cluj și vom electrifica rețeaua între Cluj și Episcopia Bihor vom avea a doua poartă de ieșire spre Vest și vom rezolva indirect problema de la Curtici”. Cele două proiecte se află în faza de elaborare a proiectului de finanțare.

In fine un alt proiect, mai vechi, prevede reabilitarea liniei de cale ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor, în lungime de 166 kilometri, dar și electrificarea acesteia. Lucrările sunt împărțite în patru loturi – Cluj Napoca-Aghireș, Aghireș – Ppieni, Poieni – Aleșd și Aleșd – frontieră. MT estimează ca proiectul să fie finalizat în toamna anului 2024. Proiectul este însă unul vechi promis de mulți ani.”Eu nu știu de ce s-a discutat atât, eu știu de ce se va implementa, pentru că suntem noi aici”, promite ministrul bode, întrebat de ce în opinia sa proiectul trenează de atât timp.