Publicarea PNRR, cu includerea metroului clujean în acesta, a dat naștere la numeroase critici din partea societății civile din oraș. Mai precis, pentru a nu pierde banii, edilii clujeni, împreună cu oficialii guvernamentali, au stabilit că din banii alocați vor fi făcute doar lucrări de infrastructură a proiectului, fără instalații, fără automatizări, fără amenajări, fără material rulant.
Publicarea PNRR a deschis o cutie a Pandorei, în condițiile în care mulți clujeni se îndoiesc că orașul are cu adevărat nevoie și poate derula cu succes proiectul unui metrou. Mulți susțin că o linie de tramvai rapidă de suprafață ar fi fost mai potrivită. Cheia de boltă a criticilor este faptul că după săparea rețelei de metrou vor rămâne de efectuat lucrări scumpe pentru care nu vor mai fi bani. Ca urmare, clujenii s-ar putea plimba cu metroul abia spre finele deceniului și atunci doar pe câteva stații. Cauza o constituie condiționalitățile puse de Guvern edililor, ca lucrările din PNRR să fie definitivate cel târziu în 2026, termen până la care trebuie încheiat, de altfel, orice proiect finanțat din Fondul European de Redresare.
O abordare interesantă a avut-o joi Szakats Istvan, activist clujean, pe pagina sa de socializare. Redăm analiza făcută de acesta, după cum apare în publicația actualdecluj.ro. Intertitlurile ne aparțin.
„Metroul Clujului are 310 milioane euro alocați prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru realizarea a 9 stații până la finalul anului 2026. Potrivit documentului publicat de Guvernul României, stațiile care se vor realiza acoperă un traseu de peste 7,5 kilometri, din Mănăștur până în Sopor, mai precis de la stația SF Maria la stația Europa Unită. Un activist din Cluj arată că banii acoperă doar săpăturile și că în 2026, termenul limită de cheltuire a banilor din PNRR, Clujul va avea doar stațiile și tunelurile fără ca ele să fie circulabile. În pdf-ul PNRR nu se mai arată deloc că metroul din Cluj-Napoca va fi viabil și în circulație în 2026.
Doar a cincea parte din necesar asigurat prin PNRR
În PNRR, metroul Clujului are o alocare de 310 milioane de euro, proiectul fiind estimat la peste 1,5 miliarde de euro.
Pentru proeictul metroului din PNRR s-a estimat o perioadă de implementare de 80 de luni: 17 luni (mai 2020 – septembrie 2021) pentru finalizarea studiului de prefezabilitate și fezabilitate), 15 luni (septembrie 2021 – decembrie 2022) pentru procedurile de licitației, 48 luni (ianuarie 2023 – decembrie 2026) pentru proiectare și execuție lucrări, inclusiv achiziție de material rulant.
Chiar s-a estimat că unele dintre contractele propuse în planul de achiziție ar putea începe mai devreme (iulie 2022), în funcție de desfășurarea procedurilor de atribuire.
Un activist din Cluj, Szakats Istvan, care a urmărit îndeaproape proiectul și a criticat Primăria că oferă termene fantasmagorice pentru realzarea metroului, arată, după publicarea PNRR, că până în 2026 (termenul până la care trebuie terminate proiectele finanțare în cadrul PNRR) nici nu mai este prevăzut ca orașul să aibă metroul. Adică, finațarea acordată o să fie cheltuită pentru a se săpa mult în Cluj-Napoca. Din Mănăștur până în Sopor.
„Până în 2026 tăt numai o să săpăm: tunele și 9 stații. Și, atât. Da, atât. „Submăsura din PNRR vizează realizarea lucrărilor civile (structură de rezistență – Stații, Interstații – tuneluri, galerii, alte construcții) cu excepția lucrărilor de finisaj și automatizare” spune documentul. Dar stai, poate totuși măcar o să circulăm prin ele – îți zici. Crezi tu asta? Că nici vorbă. Niciun țenti. De ce? Că în PNRR-ul depus, lucrări de cale nema. Instalații nema. Achiziție material rulant și semnalizare nema. Toate astea, conform PNRR, după PNRR. Din alți bani. Dacă o să mai fie. Că știți, banii depind de putere. Iar puterea e schimbătoare. Și vin alegeri. Că vin. Și apropo bani. De câți bani vorbim? Metroul a fost estimat la 1.5 miliarde. PNRR o să dea (dacă o să dea) vreo 300 milioane. Deci Clujul o să ridice, „din alte surse” 1200 milioane de Euro ca să termine lucrarea. De PATRU ori cât o să primească (dacă o să primească) din PNRR. Așa că: din păcate, la nevoia extrem de reală de mobilitate a clujeanului s-a răspuns cu lopățica și găletușa politică – da’ alea extrem de scumpe. Și puteam noi să facem un tramvai decent? Mai ieftin, și ceea ce ne recomandă și strategiile în vigoare? Puteam dară. Dar ne-am pus noi să facem? Nici vorbă”, a arătat Szakats.
Activistul a mai semnalat că cel puțin până în 2029 proiectul metroului nu va aduce nicio ameliorare pentru traficul din Florești și Cluj-Napoca, nici beneficii pentru mobilitate, doar și mai mare deranj.
„Clujene, după toate promisiunile politice pe care le-ai auzit, între care pe loc de samă, mantra-trombon „ultima lopată, în 2026″, ai crezut tu vreo secundă că o să circuli cu metroul Napocan între două puncte oarecare A și B, în 2027? Ioi naiv ești. Ca să-ți scurtez agonia: n-o să circuli. Nici măcar în 2028. Poate în 2029, cu indulgență, între vreo două stații. Asta cu extrem noroc. Iar alea 19 stații? Făgerăbaurit. Aia poate în vreo 15 ani acolo. Mai realist, 20. După tot eroismul politic din gură, după gonflarea de la 14 la 19 stații, după gonflarea de la un miliard la 1..3-1.5 miliarde, în PNRR-ul depus cârtița ni s-a înmuiet substanțial (…) Așa că floreștene, o veste pentru tine: te-ai abonat la iadul tău în trafic. O să-ți blestemi zilele cu anii și deceniile înainte. Zilnic. Faci amu un plod? Până își face buletin, tot în trafic va crește. Alături de tine. Clujene, o veste și pentru tine: ai abonament la gropi, ambuteiaje, străzi închise, șantiere imense și camioane de mare tonaj peste tot, până în 2027. Dar, îți zici, o să merite, că la capăt o să ai metrou. Eeee, sfântă naivitate. Că n-o să ai. Poate un A și B acolo, prin 2029. Adică încă 8 ani. Între timp, de circulat? Nici vorbă. O să fie mai rău ca acum și ca oricând. Ai cumva un copil la școală? O să-și facă și facultatea (poate în altă parte) și tot o să vadă metrou – în acea altă parte. Și stai că asta e abea proiectul depus. Că acum urmează o grămadă de jihaduri la Bruxelles, ca ăia să și aprobe jmekeria. Iar acolo, s-ar putea să ni se mai înmoaie și mai tare și înmuierea înmuietă. Iar cu ce rămâne la urmă, dă-i tată. Nu știu dacă festivalurile o să fie în stare să mascheze hărmălaia. Clujene în trafic, te simți trădat? Hai hai, nu te simți. Clujul e ceva ce ni-l facem noi singuri, zilnic, cu mânurile noastre. E drept, unii mai puțin, unii mai mult. Mulțumim anticipat”, a mai semnalat activistul din Cluj.
Cum e fixat în oraș proiectul metroului, cu stații deja botezate
Potrivit anunțurilor făcute deja de Primăria din Cluj, metroul dorit în oraș e proiectat cu 19 stații, investiția totală fiind estimată la peste 900 de milioane de euro. Traseul însumează 20,1 km, adică:
Secțiunea VEST: Depou suprateran (între Stația Electrică Florești și DN 1) – Strada Teilor – liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei
Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților– Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști
Secțiunea EST:
– Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;
– Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită.
Depoul a fost amplasat la limita vestică a Comunei Florești, la nord de Stația Electrică Florești, pe o suprafață de 8,2 ha, și a fost dimensionat pentru asigurarea mentenanței și a parcării pentru 28 de trenuri, în lungime de 51 m.
Traseul de metrou a fost proiectat astfel încât să se asigure câte un tunel circular pentru fiecare linie în parte. Aceste tuneluri vor asigura infrastructura de transport pe zona interstațiilor cuprinse între stațiile Teilor (S2) și Muncii (S17)/ Europa Unită (S19), cu excepția zonei de bifurcație către cele două capete estice, care se va realiza în galerie rectangulară. Lungimea totală de tunel rezultată este de 28,4 km, cu asigurarea unei acoperiri minime de 8 m.
Pentru evitarea subtraversării clădirilor situate pe Calea Moților (având în vedere lățimea insuficientă dintre clădirile adiacente acesteia pentru asigurarea realizării a două tuneluri la același nivel), tunelurile au fost proiectate denivelat (suprapuse) cu o acoperire de pământ de minimum 8 m. Pentru asigurarea gabaritului de construcție aferent materialului rulant stabilit, tunelul va avea un diametru interior de 5 m, fapt care dictează lățimea maximă a trenurilor ca fiind 2,65 m. (Foto Emil Boc, sursa Gazeta de Cluj). (D.C.)