CITR dezvăluie strategia sa de salvare a CFR Marfă, după decizia Comisiei Europene

26 februarie 2020

CITR, fosta Casă de Insolvență Transilvania, spune că CFR Marfă poate fi salvată chiar și în condițiile în care trebuie să restituie statului peste 560 de milioane de euro. Un răspuns remis Club Feroviar dezvăluie puncte ale strategiei gândite de compania specializată în redresare.

Doru Cireașă

CFR Marfa continua investitiile in material rulant

Un prim aspect este faptul că CITR a luat în considerare încă de la început, de la accesarea concordatului preventiv,  contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către Statul Român, chiar dacă nu era cunoscut cuantumul sumei datorate, spune oficialii companiei într-un răspuns remis Club Feroviar.

După publicarea deciziei Comisei urmează o perioadă în care aceasta devine titlul executoriu. La acest moment acesta nu există. „Ulterior publicării efective a Deciziei Comisiei Europene, aceasta urmează un circuit intern, la nivel național, după parcurgerea căruia creanța împotriva CFR MARFĂ S.A. se va materializa într-un titlu executoriu emis de către organul bugetar central. La acest moment, așadar, nu există un titlu executoriu emis direct împotriva companiei”, spune CITR.

Chiar publicată decizia, concordatul poate fi aplicat, condiția fiind recuperarea integrală a ajutorului. „Considerăm că există soluții  conforme cu legislația internă și europeană pentru aplicarea în continuare a procedurii de concordat și tratarea, inclusiv a acestei sumei, în cadrul acestei proceduri”.

Activul CFR Marfă, mai mare ca pasivul

Dar poate fi recuperat ajutorul din punct de vedere al elementelor contabile ale companiei? CITR spune că da, activul CFR Marfă fiind mai mare decât pasivul. „Activul societății este superior pasivului, chiar în condițiile în care societatea trebuie să acopere integral ajutorul de stat, care este estimat la 568 milioane de euro – aproximativ 2,7 miliarde de lei. Astfel, datoriile totale ale companiei sunt, luând în calcul și decizia Comisiei, în cuantum de aproximativ 4 miliarde de lei, iar activul este de  5,1 miliarde, așa cum arată evidențele contabile și evaluarile avute în vedere la depunerea planului concordatar”.

Pentru plata ajutorului sunt luate în calcul mai multe posibilități, nu neapărat topirea vagoanelor și vânzarea acestora ca fier vechi sau scoaterea la licitației a locomotivelor. „Conform comunicărilor oficiale ale Comisiei Europene, se pot depune inclusiv cereri de acceptare a recuperării prin mijloace alternative, cum ar fi recuperarea în natură sau compensarea creanțelor ajutor de stat cu creditele existente deținute de beneficiarul ajutorului de stat”, spune CITR. Compania mai adaugă că analizează, încă de acum, formularea unor astfel de cereri către Comisie, iar cadrul instituit de o procedură de concordat poate favoriza acceptarea acestora.

„Suntem în continuare optimiști și credem în posibilitatea de redresare a CFR Marfă, societatea împreuna cu administratorul concordatar putând să propună măsuri alternative de recuperare a ajutorului de stat, cu păstrarea activității într-o structură mai suplă, măsuri care să fie agreate cu Comisia Europeană și pentru care există cadrul legal”, afirmă oficialii CITR..

Termenul inițial era de doi ani

Intrarea în scenă a Comisiei Europene, cu decizia de zilele trecute, semnifică o scurtare a termenului inițial de redresare a companiei, care era de doi ani.  „CFR Marfă este o companie de impact în economia românească. În acest demers, ne vom concentra eforturile alături de companie spre identificarea soluțiilor optime de redresare în funcție de contextul actual. Ne-am asumat să contribuim și la restructurarea companiilor de stat din economia românească și suntem pregătiți să valorificăm îndelungata noastră expertiză din mediul privat pentru redresarea operatorului feroviar”, afirma recent Aurel Podariu, din partea  CITR.

Va urma o analiză exhaustivă a activității curente a societății pe baza bugetului de venituri și cheltuieli și a cash-flow-ului, în baza căreia va fi propus și implementat imediat planul de redresare.

Următorii pași în procedură sunt realizarea, în termen de 30 de zile, a unui plan de redresare a companiei și supunerea acestuia votului creditorilor care dețin cel puțin 75% din creanțe. Termenul de implementare a măsurilor adoptate în planul de restructurare este de 24 de luni”, spuneau inainte de decizia CE oficialii CITR.

Cel mai probabil se va încerca o salvare a transportului feroviar național de marfă sub umbrela altei companii, însă dificultatea va fi reprezentată de faptul că noua entitate va trebui să treacă prin toate procedurile de autorizare care sunt de durată.