Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public București-Ilfov (TPBI) a lansat o consultare de piață pentru a redeschide circulația feroviară spre Snagov.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost publicat anunțul de consultare de piață pentru achiziția serviciilor de elaborare studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiții ”Introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București-Ilfov, traseu: București Gara de Nord-Căciulați-Snagov Plajă/Greci”.
Până în data de 5 februarie 2025, TPBI așteaptă din partea companiilor interesate propuneri privind determinarea valorii estimate a achiziției de servicii pentru elaborarea Studiului de fezabilitate, precum și pentru îmbunătățirea cerințelor din specificațiile tehnice.
Traseul București Nord-Căciulați-Snagov Plajă/Greci (aproximativ 60 km de cale ferată) reprezintă una dintre rutele majore de deplasare pentru locuitorii din Județul Ilfov, precum și din județul învecinat, Ialomița, deservind direct nordul Municipiului București, orașele Chitila și Otopeni, precum și comunele Mogoșoaia, Corbeanca, Tunari, Balotești, Snagov, Gruiu, Moara Vlăsiei și Grădiștea. Obiectivul proiectului este acela de a identifica investițiile necesare redeschiderii circulației feroviare pe secția Căciulați-Snagov (13 km), modernizarea stațiilor și punctelor de oprire existente, precum și introducerea unor puncte de oprire/stații noi, amenajarea spațiilor din zona stațiilor, în particular, și a căii ferate, în general, pentru a crește accesibilitatea la urcarea și coborârea din trenuri, accesibilitatea și atractivitatea zonelor învecinate căii ferate (modernizarea intersecțiilor dintre calea ferată și căile de comunicații intersectate, modernizarea drumurilor, aleilor pietonale, instalarea de panouri fonoabsorbante, amenajarea de spații de recreere și bariere verzi etc.).
Se intenționează atragerea de fonduri europene
Proiectul de investiții preconizat de TPBI vizează cofinanțarea din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Transport 2021-2027, din cadrul axei dedicate trenurilor metropolitane din regiunea București-Ilfov, dar și din alte surse în funcție de eligibilitatea intervențiilor identificate. Proiectul este unul complex, investițiile preconizate fiind corelate și complementare investițiilor în infrastructura feroviară rezultate din proiectele din faza I a trenului metropolitan București-Ilfov (pe traseul semiinelului de nord al Bucureștiului, respectiv București Obor-București Băneasa-Carpați-București Nord-București Vest, și pe traseul București Nord-Chitila-Buftea-Periș), proiectul de modernizare a Complexului Feroviar București, proiectul de construcție a liniei ce va deservi viitorul Terminal 2 al Aeroportului Internațional Henri Coandă, proiectele de investiții pentru construirea Autostrăzii A0, Drumul Radial 4, proiectele de achiziții de material rulant derulate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară și proiectele de investiții programate și derulate de unitățile administrativ-teritoriale de pe traseul analizat.
Realizatorul documentației tehnico-economice trebuie să fie autorizat pentru lucrările de proiectare pe calea ferată, să dețină și alte autorizații cerute de legislația specifică și trebuie să asiste beneficiarul și în procedurile de avizare și aprobare a soluțiilor tehnice identificate, precum și a indicatorilor tehnico-economici de investiții. Totodată, va trebui să acorde asistență TPBI în elaborarea documentației pentru achiziția serviciului de proiectare și a execuției lucrărilor aferente infrastructurii de transport pentru trenul metropolitan (caiet de sarcini/ specificații tehnice, cerințe tehnice etc.), documentației pentru achiziția serviciului de consultanță/ supraveghere execuție lucrări (caiet de sarcini/ specificații tehnice, cerințe tehnice etc.), documentației pentru achiziția materialului rulant feroviar (caiet de sarcini/ specificații tehnice, cerințe tehnice etc.), Contractul de Servicii Publice pentru serviciile feroviare de tren metropolitan.
Circulația feroviară spre Snagov, închisă din 2006
Calea ferată de Snagov (secția neinteroperabilă Căciulați-Snagov Plajă) este simplă, neelectrificată și a fost inaugurată la data de 30 aprilie 1948. În ”anii de glorie”, linia asigura traficul navetiștilor spre București, iar în sezonul estival traficul turistic către Complexul de Agrement situat pe malul lacului Snagov (Complexul CFR Astoria). Între timp, acest complex a dispărut din patrimoniul CFR, fiind înstrăinat printr-o afacere dubioasă, așa cum a dezvăluit Club Feroviar.
La începutul anilor ’90, pe această linie circulau zilnic trei perechi de trenuri (automotoare), iar în sezonul estival o pereche trenuri Personal formată din șapte vagoane, înlocuite apoi cu automotoare Siemens Desiro (Săgeata Albastră). Ultimele trenuri care au circulat pe această secție au fost 7081 București Nord – Snagov Plajă și 7082 Snagov Plajă – București Nord. Acestea au circulat doar în perioada 4 iunie – 11 septembrie 2006, numai sâmbătă și duminică (cu toate că linia fusese închisă oficial în iunie, conform registrului din stația Căciulați). Apoi linia a fost închisă la propriu și așa a rămas până azi.
Șase ani mai târziu, linia ferată Căciulați-Snagov Plajă a fost închiriată către Transferoviar Grup SA, ”la pachet” cu alte două secții neinteroperabile: București Sud Călători-Titan Sud și București Sud Călători-Oltenița. Dacă pe București-Oltenița putem vorbi de o poveste de succes (Transferoviar Călători operează zilnic 11 perechi de trenuri), pe calea ferată de Snagov au crescut nu numai ambrozie și alte bălării, ci chiar copaci. În plus, șinele au dispărut de pe kilometri întregi.