miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Cinci proiecte feroviare importante au fost aprobate în ședința de Guvern

Cinci proiecte feroviare importante se află pe ordinea de zi a ședinței de joi, 12 decembrie, de la Palatul Victoria. Poriectele se referă la prorogarea unor termen privind cardurile pensionarilor și veteranilor, demolarea și reconstruirtea a trei poduri feroviare de pe Magistrala 500 și actualizarea cadastrului la Spitalul CF Cluj.

UPDATE. Proiectele au fost aprobate.

Să le luăm pe rând. Un prim proiect de act normativ este cel de Ordonanță de Urgență a Guvernului pentru prorogarea unor termene privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea facilităților la transport pentru anumite categorii de persoane. Despre acest proiect Club Feroviar a scris în septembrie, când a fost înaintat de Ministerul Transporturilor.

Concret, prin Ordonanța Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, s-a stabilit că pentru a putea beneficia de facilitățile prevăzute, persoanelor respective li se vor elibera legitimații de transport tip card, personalizate cu numele și codul numeric personal ale fiecărui beneficiar. Cardul utilizat urma să fie cel emis de către Casa Națională de Asigurări, iar pe el să fie stocate numărul de călătorii la care are dreptul beneficiarul, numărul de călătorii efectuate și contravaloarea acestora.

Numai că până în prezent în cardul național de sănătate nu a fost cuprinsă partiția pentru transport. De asemenea, sunt multe persoane care au refuzat cardurile de sănătate, din motive hilare, dar prevăzute de lege, legate de religie.

Prin proiectul de OUG se propune asigurarea facilităților la transport pentru persoanele îndreptățite, până la data de 31 decembrie 2025. Totodată, se propune și prorogarea termenul prevăzut la alin. (2) al articolului unic din Ordonanța Guvernului nr. 4/2013 pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 211/2012 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, până la data de 1 ianuarie 2026.



Trei proiecte feroviare pentru demolarea și reconstruirea unor poduri

În continuare, pe ordinea de zi a ședinței de Guvern se află trei proiecte care se referă la demolarea și apoi reconstruirea unor poduri feroviare de pe Magistrala 500, despre care Club Feroviar a mai scris în noiembrie.

Primul proiect de Hotărâre a Guvernului se referă la pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată – etapa a II-a – faza studiu de fezabilitate – SRCF Iași – pod km 308+785”.

Este vorba de un pod construit în anul 1972 de către Şantierul 11 Poduri Bucureşti, între staţiile Bacău şi Itești (Roman), care traversează râul Bistrița. Suprastructura podului de pe linia II a fost executată în anul 1898 de către Compania Fives Lille din Franţa şi constă în patru deschideri independente egale de 53,70 m, lungimea totală fiind de 222,40 m. Structura de pe linia II a fost consolidată în anii 1963 şi 1970.

Lucrările de modernizare/reabilitare prevăd demolarea celor două structuri existente pe cele două linii ale căii ferate, retrasarea liniilor și realizarea unei structuri noi grinzi cu zăbrele cu calea jos cu cuvă de beton armat și calea în prismă de piatră spartă pentru cale ferată dublă  L = 80,00 + 80,00 + 80,00. Elementele de infrastructură (culeele și pilele) se vor realiza din beton armat și vor avea fundații indirecte, pe piloți forați de diametru mare.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 366.902 mii lei, din care lucrările de construcții montaj reprezintă 312.906 mii lei. Durata de execuție a investiției va fi de 36 de luni.

Al doilea proiect de HG este pentru pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată – etapa a II-a – faza studiu de fezabilitate – SRCF Iași – pod km 343+714”.

Podul este amplasat între staţiile Secuieni-Roman și Roman și traversează râul Moldova. Podul este pentru cale ferată dublă, realizat cu suprastructuri independente pe fiecare linie, în soluţia cu tabliere cu grinzi cu zăbrele de formă trapezoidală cu calea jos.

Și în acest caz, lucrările prevăd demolarea celor două structuri existente pe cele două linii ale căii ferate și realizarea unor structuri noi, de cale ferată simplă, grinzi cu zăbrele cu calea jos cu cuvă de beton armat și calea în priam de piatră spartă. Elementele de infrastructură (culeele și pilele) se vor realiza din beton armat și vor avea fundații indirecte, pe piloți forați de diametru mare, conform precizărilor din studiul geotehnic efectuat în amplasament.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 395.670 mii lei, din care lucrări de construcții montaj 337.876 mii lei. Durata de execuție a investiției este de 36 de luni.

Al treilea pod pentru care ar trebui aprobați de Guvern indicatorii tehnico-economici, conform proiectului aflat pe ordinea de zi, este la km 290+783, la intrarea în stația Valea Seacă, în comuna Nicolae Bălcescu, județul Bacău, și traversează râul Bahna, fiind construit în anul 1971.

Lucrările de modernizare/reabilitare proiectate prevăd demolarea podului existent, ridicarea niveletei 1,60 m şi realizarea unui pod nou, în soluția cu suprastructură alcătuită din grinzi metalice inimă plină cale jos cu cuvă de beton cu deschiderea de 20,00 m (GIPCJ – CB, D = 20,00 m). Este prevăzută demolarea infrastructurii existente și realizarea unor noi infrastructuri (două culee) din beton armat cu fundate indirect, conform precizărilor din studiul geotehnic efectuat în amplasament.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 186.939 mii lei, din care lucrările propriu-zise de construcții montaj reprezintă 159.407 mii lei. Se estimează că lucrările vor dura 11 luni.

Cadastru modificat la Spitalul CF Cluj-Napoca

În fine, pe agenda Executivului se mai află un proiect de Hotărâre privind modificarea descrierii tehnice a unor bunuri aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Spitalului Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca, unitate în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ca urmare a efectuării lucrărilor de cadastru și publicitate imobiliară. Despre acest proiect am scris la începutul lunii octombrie, când a fost pus în consultare publică de Ministerul Transporturilor.

Modificările prezentate în anexă privind Spitalul CF Cluj-Napoca sunt următoarele:

La bunul imobil având Nr. MF 36040 descrierea tehnică veche se modifică din ”Secția de chirurgie: D+P+2E” în „Sp+ D+P+2E”, iar din “Suprafață desfășurată = 3144 mp” în „Suprafață desfășurată = 2.908 mp”.

La bunul imobil având Nr. MF 36041 descrierea tehnică veche se modifică din „Secția de interne: D+P+2E”, în „Sp+P+2E”, iar din „Suprafață desfășurată = 2777 mp” în „Suprafață desfășurată = 2.350 mp”.

La bunul imobil având Nr. MF 121197 descrierea tehnică veche se modifică din „Clădire administrative: P+E” în ; în „Sp+P+2E”, iar din „Suprafață desfășurată = 442 mp” în „Suprafață desfășurată = 503 mp”.

Spitalul va fi retrocedat parțial, mai multe imobile ale acestuia urmând a fi retrocedate moștenitorilor celui care a înființat clinica în perioada interbelică. Potrivit conducerii unității, retrocedarea bunurilor a fost decisă încă din 2012 prin decizie judecătorească. Propriu-zis, aceasta a fost făcută în 2016, luna ianuarie, când bunurile au fost intabulate pe numele proprietarilor. De atunci până acum spitalul a continuat să utilizeze clădirea și a plătit chirie proprietarilor pentru aceasta. Deci transferul bunurilor, respectiv o clădire în care funcționează spitalul propriu-zis și două terenuri, a avut loc încă de atunci, însă s-a întârziat mult modificarea anexei 16 a bunurilor statului care să reflecte realitatea.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole