CPK a anunțat că au fost depuse cinci oferte pentru construcția tunelului de mare distanță Łódź situat pe linia de cale ferată nr. 85. Procesul de evaluare și verificare a ofertelor va începe acum, durata acestuia depinzând de calitatea documentelor depuse. Aceasta este cea mai mare licitație de construcții anunțată de CPK până în prezent și va duce la crearea celui mai lung tunel feroviar din Polonia. Contractul cu antreprenorul selectat urmează să fie semnat în a doua jumătate a anului 2025.
Licitația cuprinde construcția tunelului de la camera „Retkinia” la camera „Fabryczna”, împreună cu infrastructura necesară pentru funcționarea tunelului, a camerelor și a liniei ferate.
Autoritatea contractantă a alocat 2,8 miliarde de zloți (658,5 milioane de euro) pentru proiect. Cea mai mică ofertă s-a ridicat la 2,16 miliarde de zloți (509,44 milioane de euro), în timp ce cea mai mare a fost de 2,8 miliarde de zloți (657,85 milioane de euro).
Ofertanții sunt:
- Porr cu o ofertă în valoare de 2,16 miliarde de zloți (509,44 milioane de euro);
- Gülermak cu 2,58 miliarde de zloți (607 milioane de euro);
- China Harbour Engineering Co. cu 2,58 miliarde zloți (607 milioane euro);
- NDI – lider al consorțiului, Doğuș İnșaat ve Ticaret ca partener cu o ofertă de 2,59 miliarde de zloți (609,85 milioane de euro);
- Torpol (lider) în consorțiu cu Mirbud cu 2,79 miliarde zloți (658 milioane de euro).
Oferta cea mai avantajoasă va fi selectată pe baza criteriilor de evaluare: prețul (pondere de 70%) și calificările personalului (30%). Contractantul va trebui să finalizeze proiectul în termen de 46 de luni de la semnarea contractului.
Contractul acoperă construcția unui tunel de 4,6 km care va deservi în principal trenurile de mare viteză care circulă între Varșovia, Wrocław și Poznań. Forajul tunelului urmează să înceapă în al patrulea trimestru al anului 2026 și se preconizează că va fi finalizat până în al treilea trimestru al anului 2028.
„Siguranța persoanelor care locuiesc în imediata vecinătate a investiției în curs este o prioritate. Toți locuitorii din Łódź trebuie să fie siguri că proiectul este realizat în mod responsabil, respectând cele mai înalte standarde tehnice. Mă bucur că marcăm în mod constant pași importanți în programul CPK”, a declarat ministrul infrastructurii, Dariusz Klimczak.
Complexitatea procesului este evidențiată de faptul că caietul de sarcini al condițiilor contractuale, împreună cu anexele, a însumat aproximativ 2000 de documente. În total, CPK a primit aproximativ 1000 de întrebări referitoare la licitație de la 25 de potențiali contractanți.
Tunelul pe distanțe lungi CPK este un element-cheie al liniei „Y” – ruta feroviară de mare viteză propusă care leagă Varșovia, CPK, Łódź, Wrocław și Poznań. Tunelul va trece prin centrul orașului Łódź, pe sub zone dens construite. În consecință, contractantului selectat i se va solicita, chiar și în etapa de proiectare detaliată, să reanalizeze consolidările geotehnice și măsurile de protecție structurale.
Tunelul de mare distanță din Łódź „va avea cel mai mare diametru dintre toate structurile subterane construite până în prezent prin metoda TBM în Polonia. De asemenea, va deveni cel mai lung tunel de acest tip construit ca o singură secțiune”, a declarat ministrul adjunct al infrastructurii și comisarul guvernului CPK, Maciej Lasek.
Întregul tronson al liniei 85 dintre Varșovia și Łódź este programat să fie operațional până în 2032, coincizând cu deschiderea noului aeroport național. Odată finalizată, călătoria cu trenul între cele două orașe va fi redusă la aproximativ 40 de minute. Această investiție reprezintă un pas esențial în realizarea proiectului feroviar „Polonia 100 de minute”, care vizează îmbunătățirea conexiunilor și rezolvarea problemei excluderii în materie de transport în întreaga Polonie.