Cinci consorții au trecut de prima etapă a achiziției prin alianță pentru contractul de cale ferată principală Rail Baltica Estonia, cu o valoare de aproape un miliard de euro.
Licitația acoperă proiectarea și construcția completă a liniei principale între Ülemiste-Pärnu și Pärnu-frontiera letonă în etapele următoare.
Dintre cele cinci consorții preselectate, patru sunt ofertanți internaționali și unul național:
- Bouygues Travaux Public, Budimex, Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra și WSP Finland;
- GRK Eesti, GRK Suomi, AS Merko Ehitus Eesti, NGE Contracting, Sweco Finland și Sweco Sverige;
- Leonhard Weiss, INF Infra, Leonhard Weiss GmbH & Co. KG, Ramboll Danmark și Skepast & Puhkim;
- Verston Eesti, GoTrack, Järelpinge Inseneribüroo și Reaalprojekt;
- Vinci Construction GeoInfrastructure, AS TREV-2 Grupp, Dodin Campenon Bernard și Systra.
În timpul primei etape, candidații au fost evaluați pe baza unor criterii diverse, inclusiv capacitățile tehnice și financiare și experiența anterioară. Toate cele cinci consorții au îndeplinit cerințele stricte de calificare. Următoarele etape implică depunerea de propuneri inițiale, negocieri contractuale, ateliere de dezvoltare și depunerea propunerilor finale. Obiectivul este de a semna două contracte în prima jumătate a anului 2025.
Valoarea totală a achiziției prin alianță ar putea ajunge până la 932 de milioane de euro, inclusiv opțiunea pentru achiziția de materiale strategice.
Primul contract în cadrul modelului de contract de alianță pentru calea ferată principală Rail Baltica Estonia are o valoare estimată de 394 de milioane de euro și acoperă suprastructura feroviară a secțiunii Ülemiste-Pärnu și substructura secțiunii Tootsi-Pärnu.
Al doilea contract, în valoare de 332 de milioane de euro, include proiectarea și construcția completă a tronsonului Pärnu-Ikla.
Modelul de contract de alianță „permite liderilor internaționali din industrie și companiilor estoniene să își combine experiența și expertiza, oferind valoare adăugată proiectului și asigurând cel mai bun rezultat posibil. Sunt încrezător că, lucrând împreună, vom pune bazele unei căi ferate eficiente și de înaltă calitate, care ne va conecta mai strâns cu restul Europei”, a declarat Anvar Salomets, CEO al Rail Baltic Estonia.
Construcția liniei principale în Estonia este finanțată de Uniunea Europeană și de bugetul de stat estonian. Alianțele selectate vor fi responsabile de finalizarea liniei principale între Ülemiste și granița letonă.