miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Chiriașii de cale ferată obligați să repare la termen ce au închiriat

Ministerul Transporturilor a realizat un proiect de act normativ care va impune termene și o ordine precisă în care trebuie făcute lucrările de cale ferată.

Proiectul menționează că Ordinul ministrului transporturilor nr.71 din 17.02.1997 privind aprobarea Instrucției 305 privind fixarea termenelor și a ordinii în care trebuie efectuate reviziile căii, se abrogă.

Sunt prevăzute obligații atât pentru CFR SA cât și pentru firmele care au semnate contracte de închiriere a căii ferate.

„Administratorul de infrastructură feroviară denumit în continuare Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” – SA va include în sistemul propriu de management al siguranței proceduri privind fixarea termenelor și ordinii în care trebuie efectuate reviziile căii (…) În contractele de închiriere a unor părți ale infrastructurii feroviare publice, adminstratorul de infrastructură va introduce clauze privind termenele și ordinea în care trebuie efectuată revizia căii”, propune proiectul.

Un pas spre armonizarea legislației de cale ferată

Ca motivare Ministerul Transporturilor scrie că „instrucția 305 aprobată prin Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 71 din 17.02.1997 prevede atribuțiile salariaților, din ramura de linii, care ocupă funcții cu responsabilități în siguranța circulației, așa cum sunt definite în legislația de specialitate, fiind structurată în 14 fișe. La momentul aprobării s-au stabilit termene și ordinea în care se realizează reviziile căii, aferente nivelului tehnic al momentului, al componentelor feroviare specifice funcționării și întreținerii cât și al dotărilor necesare diagnozei căii”.

Poziția României de stat membru al Uniunii Europene o obligă la armonizarea legislației și intereselor naționale cu legislația și interesele comunității europene. Politica Uniunii vizavi, conform prevederilor Directivei 2012/34/UE transpusă în legislația națională prin Legea nr. 202/2016, instituirea unui spațiu feroviar unic european – o componentă importantă în realizarea acestui obiectiv fiind dezvoltarea infrastructurii feroviare la un nivel legislativ și tehnologic ce permite „asanare” și a normelor proprii administratorilor de infrastructură care fac obiectul SMS și nu reprezintă norme naționale de siguranță.

În acest context, prin programele de modernizare a infrastructurii feroviare publice care s-au derulat în perioada de la aprobarea Instrucției 305 au fost achiziționate o serie de utilaje și dispozitive ce înlocuiesc o bună parte din reviziile, verificările sau măsurătorile stabilite prin instrucție, au fost introduse aparate de cale sau elemente constitutive de interoperabilitate cărora nu le mai corespund reviziile prevăzute de Instrucția 305.

Din cauza proceselor de reorganizare a căii ferate, structurile organizatorice actuale ale administratorului de infrastructură nu mai corespund celor prevăzute în anul 1997, astfel că sunt salariați care îndeplinesc și cu sarcini critice de siguranță și în legătură cu siguranța, pentru care este necesară actualizarea sarcinilor privind mentenanța infrastructurii feroviare publice.

Similar cu observațiile transmise de către ERA în ceea ce privește Ordinul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1816/2005 din 26 octombrie 2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005 conform căruia „aspectele legale de întreținere a macazurilor și aparatelor de cale sunt legate de administratorul/gestionarii de infrastructură și nu ar trebui să reprezinte o normă națională. Aceste prevederi pot fi transferate în procedurile proprii ale administratorului de infrastructură.” este necesară abrogarea Instrucției 305 și corelarea prevederilor cu nivelul tehnologic, dotările și structurile organizatorice actuale, corelare care nu afectează siguranța circulației feroviare.

Ordinului ministrului transporturilor nr. 71 din 17.02.1997 privind aprobarea Instrucției 305 privind fixarea termenelor și a ordinii în care trebuie efectuate reviziile căii nu reprezintă o normă națională de siguranță deoarece este aplicabilă doar administratorului de infrastructură.

 

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole