EFE Trenes de Chile, compania feroviară de stat din Chile, a anunțat că CRRC Sifang și Temoinsa au câștigat contractul pentru furnizarea a 32 de EMU de navetiști care vor fi livrate începând cu 2026.
171,36 milioane USD este valoarea contractului, din care 117,8 milioane USD reprezintă valoarea celor 22 de trenuri comandate pentru conexiunea Alameda – Melipilla și 53,5 milioane USD pentru linia de cale ferată Quinta Normal – Batuco.
Trenurile cu trei vagoane au o capacitate de 807 pasageri în picioare și pe scaune pe tren și au caracteristici similare cu cele achiziționate recent pentru exploatarea serviciului Rancagua – Alameda, alimentate cu energie electrică prin catenară. Acestea vor putea circula cu o viteză maximă de 140 km/h și sunt echipate cu un sistem de aer condiționat, vor fi complet accesibile și vor avea locuri speciale pentru scaune cu rotile.
Câștigătorul contractului a fost anunțat de ministrul Transporturilor și Telecomunicațiilor, Juan Carlos Muñoz, și de președintele Consiliului de Administrație al EFE, Eric Martin, la Estación Central de Santiago.
„Facem un pas foarte important anunțând că s-a încheiat licitația, ceea ce va permite achiziționarea de noi trenuri care vor fi folosite pentru aceste două viitoare servicii care vor consolida transportul public în comunele care în prezent au dificultăți de conectivitate, reducând semnificativ timpii de transfer, îmbunătățind calitatea vieții oamenilor”, a declarat ministrul Juan Carlos Muñoz.
22 dintre cele 32 de trenuri comandate vor fi utilizate pentru serviciile feroviare de pe ruta Trenul spre Melipilla, o linie feroviară de navetiști cu cale dublă de 61 km planificată, care leagă stația Alameda din Santiago de Melipilla, o comună situată la 70 km sud-vest de capitala țării. Celelalte 10 trenuri electrice vor fi utilizate pe noua rută Quinta Normal Batuco, o linie de cale ferată de 27 km de la stația Alameda, Quinta Normal până la Batuco, în nord-vestul orașului Santiago.
Achiziționarea trenurilor cu trei vagoane este importantă pentru a accelera cele două proiecte feroviare care „vor extinde posibilitățile de conectivitate în toate regiunile. Contractul va permite furnizarea unui sistem de transport sigur și sustenabil din punct de vedere ecologic pentru comunele care astăzi se confruntă cu probleme de conectivitate feroviară situate la vest și la nord de Santiago”, a declarat președintele consiliului de administrație al EFE Trenes de Chile.
Achiziția noilor unități multiple electrice face parte dintr-un program susținut de președintele chilian Gabriel Boric, care a însărcinat EFE Trenes de Chile să furnizeze servicii feroviare moderne și să promoveze transportul public durabil.
Achiziționarea noilor EMU pentru navetiști este cel mai mare contract de material rulant din ultimii 140 de ani, din 1884, de la înființarea EFE Trenes de Chile. Acesta face parte din investiția de triplare a numărului de călători pe calea ferată, care se așteaptă să ajungă la 150 de milioane de pasageri până în 2027. În cazul Melipilla, compania a estimat că 57 de milioane de pasageri vor utiliza serviciile de tren, în timp ce Batuco, 35 de milioane de pasageri suplimentari.
În ianuarie 2022, Chile a lansat construcția stațiilor de-a lungul liniei de cale ferată Santiago – Melipilla, care va fi deservită de 11 noi stații și se așteaptă să intre în serviciul de pasageri din 2026. Proiectul „Trenul spre Melipilla” are o valoare de 1,5 miliarde USD, iar atunci când va fi finalizat, pasagerii vor economisi până la două ore față de durata actuală a călătoriei.
Proiectul feroviar Santiago – Batuco vizează crearea unei căi duble de 27 km pentru pasageri și îmbunătățirea liniei existente, care va fi dedicată transportului de marfă. Astfel, linia va fi dotată cu 3 căi principale, două pentru trenurile de călători și una dedicată transportului de marfă, care nu este electrificată. Linia va fi deservită de 7 stații noi, inclusiv stația subterană Quinta Normal, care va fi integrată în stația de metrou existentă. Proiectul cuprinde, de asemenea, construcția unui tunel de 1,5 km, a cinci noi pasaje subterane pentru a elimina trecerile la nivel existente și a 53 de poduri noi, precum și a unui nou depou și a unei noi instalații de întreținere.
În martie 2023, Empresa de Ferrocarriles del Estado (EFE) a selectat un consorțiu format din Systra și Zañartu (50/50), o firmă de inginerie chiliană specializată în inginerie civilă, pentru a sprijini construcția celor două linii de trenuri suburbane din Santiago. Contractul se va derula pe o perioadă de cinci ani, până când noile linii vor intra în exploatare comercială.
Achiziționarea noilor EMU de navetiști, precum și construcția celor două linii de cale ferată sunt proiecte implementate în cadrul strategiei Chile pe șine, care include 27 de proiecte în valoare de peste 5 miliarde USD.