vineri, martie 29, 2024
spot_img

CFR SA și GFR se judecă pe pagubele din accidentul feroviar de la Cârcea. Trebuie RCA pentru mecanici

În momentul de față, se poartă un război în justiție între Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Grup Feroviar Român, război ce are ca obiect pagubele produse administratorului infrastructurii de accidentul feroviar de la Cârcea din 2018. Acest caz repune pe tapet necesitatea ca mecanicii de locomotivă să aibă încheiate polițe de asigurare pe modelul RCA în transporturile rutiere.

Pe 12 august 2018, la ora 1,51, trenul de marfă 80315, cu 23 de vagoane încărcate cu biodiesel, aparținând operatorului Grup Feroviar Român (GFR), a deraiat trecând peste viaductul de la Cârcea.

La data producerii accidentului, circulația feroviară se desfășura numai pe firul II, deoarece firul I era închis, pentru executarea lucrărilor de reabilitare a viaductului Cârcea. Investigațiile ulterioare au stabilit că evenimentul s-a produs după ce mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului, pe firul I de circulație (care era închis). De asemenea, s-a stabilit, după verificarea alcoolemiei mecanicului de locomotivă, un bărbat de 50 de ani din Drăgăşani, că acesta consumase alcool pe traseu (avusese o alcoolemie de 1,40 la mie la ora 11.00 și 1,30 la mie la ora 12.00, respectiv la 10 ore de la producerea evenimentului).



AGIFER: accidentul feroviar de la Cârcea, rezultat al unei erori umane

Un an mai târziu, în august 2019, Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a întocmit și publicat Raportul de investigare privind accidentul feroviar din 12 august 2018. Potrivit documentului, cauza directă a accidentului a fost eroarea umană apărută în urma conducerii trenului, ce a constat în nerespectarea indicației semnalului luminos, respectiv ”OPREȘTE fără a depăși semnalul” (semnalul luminos de culoarea roșie). Factorii care au contribuit la producerea evenimentului au fost: neurmărirea semnalului luminos ”Liber cu viteza stabilită, ATENȚIE! Semnalul următor ordonă oprirea”, conducerea și deservirea locomotivei cu instalația INDUSI izolată din punct de vedere pneumatic, conducerea și deservirea locomotivei de către un personal afectat de consumul de băuturi alcoolice și de oboseală.

Raportul AGIFER a fost atacat ulterior de GFR în instanța de contencios administrativ, relatează JustNews.ro. Dosarul cu nr. 788/2/2020 s-a aflat inițial la Curtea de Apel București, care în aprilie 2021 a respins ca inadmisibilă acțiunea formulată de GFR, iar procesul a ajuns apoi la Înalta Curte de Casație și Justiție, primul termen de judecată fiind stabilit pe 25 octombrie 2023.

CFR SA cere de la GFR peste 73 de milioane de lei după accidentul feroviar de la Cârcea

Pe 29 iulie 2021, la Tribunalul București, CNCF CFR SA și Sucursala Regională Căi Ferate Craiova, în calitate de reclamanți, au chemat în judecată pe pârâta SC Grup Feroviar Român SA, solicitând instanței să oblige GFR la plata sumei de 73.150.557,75 RON (inclusiv TVA), actualizată cu rata inflației și dobânda legală aferentă, precum și a cheltuielilor de judecată.

Principalul argument cu care se apără GFR este acela că CFR SA nu și-a respectat obligațiile contractuale și legale (la care se face trimitere prin Contractul dintre CFR și GFR), și anume de a executa lucrările de întreținere și reparație a infrastructurii feroviare în condiții de siguranță. În opinia GFR, acest lucru a favorizat în proporție covârșitoare producerea accidentului din 12 august 2018. Astfel, potrivit reglementărilor legale, CFR SA avea obligația de a realiza toate lucrările de reparație și mentenanță a infrastructurii de cale ferată pentru operarea acesteia în condiții normale și de siguranță, iar  în cazul tuturor lucrărilor realizate la infrastructura de cale ferată, CFR SA avea obligația de a garanta siguranța transportului feroviar.

Procesul civil, suspendat până la soluționarea celui penal

Procesul de la Tribunalul București a avut primul termen de judecată pe 11 martie 2022. La cel de-al optulea termen de judecată, completul de judecată decide următoarele: ”În baza art. 413 alin.1 pct.2 CPC suspendă judecata cauzei, până la soluţionarea definitivă a dosarului penal 6453/P/2018. Cu recurs pe toată perioada suspendării. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 18.11.2022”.

Cu alte cuvinte, în baza principiului „Penalul ține în loc Civilul”, instanța a decis să suspende judecata întrucât „s-a început urmărirea penală pentru o infracţiune care ar avea o înrâurire hotărâtoare asupra hotărârii ce urmează să se dea, dacă legea nu prevede altfel”.

Mai multe amănunte despre acest război în justiție puteți citi în articolul publicat de JustNews.ro.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Faceți polițe de asigurare pentru mecanici!

În contextul acestui accident feroviar, dar și al altora, inclusiv cel de pe data de 13 martie 2023 din stația CF Roșiori Nord, se vede necesitatea încheierii de către fiecare mecanic de locomotivă a unei poliție de asigurare, similară celei de răspundere civilă auto (RCA) din domeniul rutier.

Fiecare operator ar trebui să le încheie mecanicilor, pe cheltuiala sa, astfel de polițe. În cazul producerii unui accident, operatorul nu ar mai fi făcut răspunzător, iar pagubele s-ar recupera prin intermediul poliței de asigurare.

De ce ar trebui GFR să plătească pagubele produse de un mecanic beat? Și de ce ar trebui SNTFC CFR Călători să achite către Ford România pagubele produse prin tamponarea marfarului DB Cargo Romania de către trenul IR 1822? Pentru asta există societăți de asigurări, așa se procedează în lumea civilizată.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole