CFR SA riscă să devină victimă în privatizarea CFR Marfă

25 mai 2020

Schema gândită în 2013 la privatizarea CFR Marfă a fost una foarte toxică. NU numai că CFR Marfă a fost curățată de datorii în vederea vânzării dar și CFR SA a beneficiat de facilități. O repunere în situația anterioară tentativei de privatizare ar face ca CFR SA să datoreze statului peste 600 de milioane de lei, adâncind haosul din calea ferată.

delapidare la CFR Marfă Vagon CFR Marfa
Vagon CFR Marfa

Concluziile apar în raportul Corpului de Control al prim – ministrului Ludovic Orban, dat publicității luni. Ce spune raportul privind situația:

„În anul 2013, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale (OUG nr. 32/2013), precum și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale (OUG nr. 61/2013), prin care s-a prevăzut stingerea obligaţiilor fiscale ale CFR SA, datorate şi neachitate la data intrării în vigoare a prezentelor ordonanţe de urgenţă, prin transferarea acestora către SNTFM CFR Marfă, în schimbul stingerii parţiale a debitului restant pe care SNTFM CFR Marfă îl avea faţă de CFR SA. Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24.02.2020, Comisia Europeană s-a pronunțat în acest caz, în sensul că România trebuie să recupereze 570 milioane Euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă SA”.

CFR riscă o datorie de 667,99 milioane lei, fără dobânzi, majorări

Inspectorii nu precizează dacă există sau nu riscul repunerii in situația anterioară tentativei de privatizare. Ei spun însă:

„În situația în care CFR SA și SNTFM CFR Marfă SA vor fi repuse în situația anterioară emiterii OUG nr. 32/2013 și OUG nr. 61/2013, SNTFM CFR Marfă SA va redeveni datoare către CFR SA pentru suma de 667.991.774 lei (la care se vor adăuga penalități), iar CFR SA va înregistra o datorie către bugetul general consolidat al statului în sumă totală de 667.991.774 lei la care se pot calcula accesorii și majorări”. (D.C.)