spot_img
marți, mai 17, 2022
spot_img

CFR SA: Refacția căii ferate Merișor-Crivadia respectă legislația în vigoare

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a venit cu precizări în urme articolului publicat marți de Club Feroviar cu titlul ”1.000.000 euro în plus <din pix> pentru Wiebe și Swietelsky la o licitație CFR din fieful lui Grindeanu”, referitor la refacția căii ferate Merișor-Crivadia.

În virtutea dreptului la replică, cu toate că reprezentanții de rang înalt ai Ministerului Transporturilor nu au răspuns luni la întrebările adresate de noi, publicăm în cele ce urmează precizarea transmisă de CFR SA, însoțită de observațiile noastre:

CNCF CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, a respectat toate etapele legale prevăzute de legislația în domeniu, în vederea lansării achiziției publice pentru obiectivul de investiţii ,,Refacție totală linia 116 Livezeni – Simeria între stațiile Merișor – Crivadia fir I km 61+300 – 57+185 și stația Merișor liniile III dir. Fir I și II dir. Fir II km 62+150 – 61+300”, fiind aprobată și avizată toată documentația necesară pentru demararea și derularea obiectivului de utilitate publică de interes national, menționat în articolul redactat și publicat sub semnătura dumneavoastră.

În acest context, vă informăm faptul că Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara a întocmit și aprobat DEVIZUL GENERAL pentru obiectivul de investiţii ,,Refacție totală linia 116 Livezeni – Simeria între stațiile Merișor – Crivadia fir I km 61+300 – 57+185 și stația Merișor liniile III dir. Fir I și II dir. Fir II km 62+150 – 61+300”, încă din anul 2020, cu respectarea cadrului legal al achizițiilor publice, iar în anul 2021 a fost emis AVIZUL Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe, aprobat de Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

Vă informăm totodată, că DEVIZUL GENERAL a fost întocmit în conformitate cu prevederile legislației în domeniu, și anume: HG 907/2016, OUG 114/2018, respectiv Legea 500/2002 a finanțelor publice, cu o valoare totală a investiției de 51,53 milioane lei cu TVA, din care valoarea aferentă lucrărilor de construcții și montaj este de 44,21 milioane lei cu TVA.

Nota redacției: Nu se lămurește de ce licitația a fost lansată înainte de aprobarea prin Hotărâre de Guvern a indicatorilor tehnico-economici, așa cum este parcursul firesc al oricărei proceduri de achiziție.

La acuzația dumneavoastră privind diferența dintre valoarea totală a investiției și valoarea aferentă lucrărilor de construcții și montaj, total nefondată din punct de vedere legal și jurnalistic totodată, vă informăm faptul că, la orice achiziție se licitează DOAR lucrările de construcții și montaj pentru obiectivul licitat, în cazul obiectivului de investiții analizat de dumneavoastră, valoarea aferentă lucrărilor de construcții și montaj fiind de 44,21 milioane lei cu TVA.

Pentru clarificarea acestui impediment financiar, care a stat la baza fundamentării greșite în redactarea articolului respectiv, este important de menționat faptul că Devizul General cuprinde suma de 4,5 milioane lei (ceea ce înseamnă 10% din valoarea investiției), precum și valoarea expertizei și DALI, care conform prevederilor legale nu se includ în valoarea lucrării, dar se includ obligatoriu în valoarea totală a investiției, fiind o sumă previzionată care se va utiliza sau nu, după caz, cu respectarea prevederilor legale.

În ceea ce privește valoarea totală a investiției, considerăm oportun să subliniem faptul că aceasta cuprinde toate cheltuielile aferente etapelor unei astfel de investiții, prevăzute în HG 907/2016, OUG 114/2018, respectiv Legea 500/2002 a finanțelor publice, respectiv:

  • cheltuieli pentru expertize/DALI;
  • cheltuieli diverse/neprevăzute (10% din valoarea investiției);
  • cote aferente ISC;
  • taxe pentru acorduri/avize etc.

Revenind la valoarea aferentă pentru cheltuieli diverse și neprevăzute, în cuantum de 10% din valoarea totală a investiției, vă informăm că această sumă trebuie inclusă, conform prevederilor legale, în Devizul General, însă această sumă este sau nu este cheltuită, după caz, în funcție de situația din teren, odată cu demararea lucrărilor.

În consecintă, considerăm că prin detalierea sumelor și clarificarea etapelor parcurse pentru acest obiectiv de investiții, se poate observa clar că au fost respectate şi aplicate toate prevederile legale în materie de achiziţii publice pentru obiectivul de investiţii ,,Refacție totală linia 116 Livezeni – Simeria între stațiile Merișor – Crivadia fir I km 61+300 – 57+185 și stația Merișor liniile III dir. Fir I și II dir. Fir II km 62+150 – 61+300”, lucrare de utilitate publică de interes național, iar acuzațiile dumneavoastră de implicare a factorului politic sunt nu doar nefondate, ci și tendențioase.

Nu în ultimul rând, apreciem faptul că, prin publicarea acestui articol fără măcar a solicita CFR SA minime clarificări sau informaţii privind derularea procedurii, scopul dumneavoastră a fost de a dezinforma în mod neprofesionist opinia publică şi de a aduce prejudicii de imagine atât companiei noastre, cât și conducerii Ministerului Transporturilor.

Nota redacției: Club Feroviar a solicitat în repetate rânduri, încă de luni seara, clarificări din partea responsabililor CFR SA și ai Ministerului Transporturilor. În acest sens, am purtat discuții telefonice atât cu directorul SRCF Timișoara, Adrian Istrati, cât și cu secretarul general al Ministerului Transporturilor, Mariana Ioniță, fostă șefă a Direcției de de Transport Feroviar din cadrul MTI.

Ultimele Articole