După ce, în cursul dimineții, responsabilii CFR Călători au dat un comunicat belicos în care acuzau CFR SA de întârzierile trenurilor pe câteva rute, compania de infrastructură a răspuns acestor acuze.
Amintim că joi dimineață operatorul feroviar de stat a distribuit presei un comunicat postat pe site-ul propriu în care-și cere scuze pentru întârzierile trenurilor sale de pe Magistrala 100 și de pe secția de circulație 101 și aruncă toată vina în cârca CFR SA, așa cum am scris atunci.
În cele ce urmează, vă prezentăm răspunsul CNCF CFR SA la aceste acuze:
”Întârzierile care se înregistrează în graficul de circulație al trenurilor de călători atât pe tronsonul de cale ferată Arad – Radna – Simeria, dar și pe relațiile Craiova – Roșiori – București, respectiv Craiova – Pitești – București, menționate de operatorul național în comunicatul de presă transmis astăzi, 22 august 2024, au în general 4 cauze:
- Lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare care se desfășoară pe raza județelor din zona de vest a rețelei, dar și lucrările de reparații pentru ridicarea restricțiilor de viteză, în derulare pe raza județelor din zona de sud a rețelei feroviare, lucrări care se desfășoară pe o lungime totală de cca 489 km de cale ferată (141 km în vestul țării pentru viteza maximă de 160 km/h și 348 km în sudul rețelei pentru viteza maximă de 120 km/h). În general, aceste lucrări influențează graficul de circulație al trenurilor de lung parcurs, deoarece acestea tranzitează mai multe zone cu șantiere deschise pentru modernizare și reparații și se circulă alternativ pe câte un fir.
- Fenomenele meteo extreme – furtuni, ploi torențiale/grindină, vânt puternic – , în urma cărora pentru remedierea deranjamentelor care apar la sistemul de alimentare cu energie electrică, pentru curățarea pantografelor locomotivelor, care aparțin operatorilor de transport, sau pentru eliberarea gabaritului de copacii prăbușiți pe calea ferată, se impune intervenția cu drezinele pantograf. Aici trebuie menționat faptul că, în cazul în care personalul feroviar estimează o durată mai mare de intervenție, se solicită operatorului național locomotivă Diesel pentru dublarea garniturilor pe porțiunea afectată, astfel încât să reducem minutele de staționare. În majoritatea cazurilor, operatorul național ne anunță că nu dispune de o locomotivă Diesel și astfel trenurile staționează în gările de pe traseul în intervalul necesar remedierii deranjamentelor.
- Defecțiunile înregistrate de locomotivele operatorilor de transport feroviar de călători și de marfă. Aceste deranjamente pot afecta, funcție de caz, doar trenul al cărei locomotive s-a defectat, în cazul în care deranjamentul se produce într-o stație sau pe o distanță cu linie dublă, sau poate afecta graficul mai multor trenuri, dacă defecțiunea se produce în linie curentă pe o distanță unde se circulă doar pe un fir. Cele mai recente două cazuri sunt cel de sâmbătă, 17 august 2024, când 9 trenuri de călători au înregistrat întârzieri la destinație, după ce un tren privat de marfă a rămas defect între stațiile Drăgănești Olt și Fărcașele, pe firul II, firul I fiind închis pentru lucrări, și cel de luni, 19 august 2024, când trenul RE 9902 (Craiova – București), care a înregistrat o întârziere de 144 de minute între Drăgănești Olt și Fărcașele, din cauza defectării locomotivei, defecțiune care a influențat negativ și graficul de circulație al altor 4 trenuri (IR 1591, IR 1823, R 9014 și R 9011), care au ajuns, la rândul lor, la destinație cu întârzieri de până la 80 de minute.
- Incendiile de vegetație – cauze indirecte care afectează graficul de circulație al trenurilor și care impun, la solicitarea pompierilor militari, închiderea traficului feroviar pentru accesul cu utilitare de stingere a focarelor extinse până în zona căii ferate.
Întârzierile trenurilor, explicații de la administratorul infrastructurii
Raportându-ne astfel la cele 4 cauze generale, care produc întârzieri în circulația trenurlor de călători, se poate observa că imputabilă administratorului de infrastructură este prima cauză, și anume: lucrările de modernizare și de reparații/reînnoire a căii ferate, care se desfășoară concomitent cu traficul feroviar, prin închiderea alternativă fie a unui fir de circulație, fie a unor intervale de cale ferată. Precizăm faptul că aceste lucrări sunt esențiale pentru îmbunătățirea condițiilor de transport, deși la ora actulă au consecințe în prelungirea duratei de călători, însă, odată finalizate, întârzierile vor fi eliminate, viteza de circulație va crește, iar durata călătoriei se va reduce.
Fenomenele meteo extreme și incendiile de vegentație sunt din păcate cauze neimputabile administratorului de infrastructură, deoarece în toate situațiile intervenim cu operativitate, astfel încât să reducem la minimum impactul asupra graficului de circulație.
În ceea ce privește întârzierile trenurilor cauzate de defectarea locomotivelor, inclusiv cele ale operatorului național, acestea sunt imputabile fiecărui operator de transport în parte. Minutele de întârziere se pot reduce însă considerabil doar dacă operatorul respectiv trimite într-un timp cât mai scurt locomotivă de ajutor pentru garnitura rămasă defectă, însă în general această locomotivă de ajutor ajunge chiar și după 2 ore. Și aici, revenim cu exemplul trenului care aparține chiar operatorului național, RE 9902 (Craiova – București), care a înregistrat luni, 19 august 2024, o staționare de 144 de minute între Drăgănești Olt și Fărcașele, până la sosirea locomotivei de ajutor, cu consecințe și în graficul altor 4 trenuri care aparțin tot operatorului național.
Referitor la condițiile de circulație pe cele două rute care asigură legătura pe calea ferată între Craiova și București, le reamintim călătorilor faptul că, la ora actuală, pe rețeaua feroviară care tranzitează județele Ilfov, Dâmbovița, Argeș, Olt și Dolj avem în derulare 44 de contracte de lucrări de reparații de tip Quick Wins și de reînnoire a suprastructurii feroviare, pe o lungime totală de 348,32 km, pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h, pe cele două tronsoane de cale ferată, București – Craiova, prin Videle, respectiv Pitești, contracte finanțate din fonduri nerambursabile PNRR, în valoare totală de 1,2 miliarde de lei, fără TVA, cu termen de finalizare în perioada decembrie 2024 – decembrie 2026. Lucrările de tip Quick Wins (41 de contracte) se execută pe o lungime de 130,605 km CF între București – Videle – Craiova și Pitești – Pielești, iar lucrările de reînnoire (3 contracte) vizează o lungime totală de 217,72 de km CF de pe tronsonul Chitila – Golești – Pitești. Contractele pentru execuția lucrărilor de reparații de tip Quick Wins, semnate de sucursalele regionale de căi ferate București și Craiova, pentru ridicarea restricțiilor de viteză au o durată de implementare de 2 ani, iar termenul de finalizare este estimat pentru perioada 2024 (decembrie)/2025 (trimestrul I), respectiv anul 2026 pentru lucrările de reînnoire pe cei circa 218 km CF de pe tronsonul Chitila – Golești – Pitești (linia 101 București – Pitești).
Precizăm faptul că în prezent se înregistrează întârzieri în circulația trenurilor atât pe tronsonul București Nord – Craiova, după cum am informat opinia publică încă de la deschiderea primelor șantiere, deoarece lucrările de tip Quick Wins se execută simultan cu asigurarea traficului feroviar, care se desfășoară doar pe un fir de circulație, din ambele sensuri, și cu restricție de viteză în zona șantierelor deschise pe întregul interval Chiajna – Grădinari – Vadu Lat – Zăvestreni – Olteni – Roșiori Nord – Rădoiești – Atârnați – Roșiori – Măldăieni – Mihăești – Radomirești – Fărcașele – Drăgănești Olt, cât și pe linia 101 unde, până în luna decembrie, asigurăm transbordare auto pe intervalul Balș – Spineni – Robănești, interval închis total pentru lucrări de reparații. De asemenea, tot pe linia CF 101 București – Pitești – Craiova avem în derulare și cele 3 contracte de reînnoire a suprastructurii căii, semnate anul trecut de Sucursalele Regionale de Căi Ferate Craiova (1 LOT) și București (2 loturi), care vizează ridicarea restricțiilor de viteză pe o lungime totală de 217,72 de km CF pe tronsonul Chitila – Golești – Pitești, la ora actuală fiind în derulare lotul de lucrări pe distanța Călinești – Golești, fir I și fir II și Golești – Pitești, km 95+000 – 107+575. Finalizarea lucrărilor de tip Quick Wins și de reînnoire a suprastructurii căii pe Linia 101 este estimată pentru perioada 2025-2026.
Transmitem și pe această cale scuze călătorilor pentru întârzierile înregistrate în traficul feroviar în perioada derulării lucrărilor de reparații și de modernizare, însă îi asigurăm că scopul acestor lucrări vizează creșterea vitezei de circulație, cu impact direct în reducerea duratei de călătorie, dar și îmbunătățirea gradului de siguranță feroviară”.