vineri, august 30, 2024
spot_img

CFR SA nu își face norma la TUI și mai cere de la buget 300 de milioane de lei

Ministerul Transporturilor cere Guvernului 300 de milioane de lei pentru majorarea capitalului social al gestionarului de infrastructură, pe motiv că acesta (CFR SA) nu a reușit să strângă toți banii planificați din TUI. CFR SA nu își face norma la TUI.

Potrivit proiectului de act normativ prezentat aici de către Ministerul Transporturilor, CFR SA are două surse de venituri, anume alocațiile primite de la buget și veniturile obținute din TUI.

„Alocaţiile de la bugetul de stat se utilizează potrivit destinaţiilor stabilite prin reglementările legale, finanţarea activităţii curente este asigurată din veniturile proprii obţinute anual de Compania Naţionala de Căi Ferate „CFR”- S.A”, explică proiectul.

Aşadar, principalul venit al Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR”- S.A. este realizat din punerea infrastructurii feroviare la dispoziția tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, nediscriminatoriu, respectiv veniturile din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) și din tarifele pentru serviciile adiacente TUI.

Cum își calculează CFR SA veniturile din TUI

Anual, estimarea acestor venituri proprii se realizează în baza:

  • solicitărilor de trase ale operatorilor de transport feroviar de călători în baza cărora se construieşte mersul trenurilor;
  • volumului preliminat al traficului feroviar ce urmează să fie realizat de operatorii de transport feroviar  de marfă în anul respectiv (volum preliminat și comunicat Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR”-S.A. de operatorii de  transport feroviar de marfă).

Un minus de aproape 100 de milioane la TUI. CFR SA nu își face norma la TUI

Pentru anul 2024, Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”- S.A. a preliminat prin bugetul de venituri şi cheltuieli, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 492/14.05.2024, venituri din TUI şi servicii adiacente TUI în valoare totală de 1.126.000,00 mii de lei.

În completarea veniturilor proprii, anual, Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”- S.A. primeşte alocaţii /transferuri de la bugetul de stat pentru întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare publice. Astfel, în anul 2024, potrivit art. 53, din Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/28.12.2023 : „În bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2024, suma prevăzută la capitolul 84.01 „Transporturi“, titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“, alineatul 51.01.55 „Întreţinerea şi funcţionarea/ exploatarea infrastructurii feroviare publice“ se utilizează cu prioritate pentru:

  • plata obligaţiilor către bugetul general consolidat;
  • asigurarea cheltuielilor stabilite de lege, aferente activităţii de întreţinere şi funcţionare a infrastructurii feroviare publice prestate de administratorul infrastructurii feroviare, precum şi a cheltuielilor stabilite prin contracte de prestări servicii, inclusiv cu sucursalele/filialele acestuia.”

În anul 2024, pentru întreţinerea şi funcţionarea infrastructuii feroviare publice, Compania Naţionala de Căi Ferate „CFR”-S.A. are alocată suma de 3.199.483,00 mii lei şi, prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 492/14.05.2024, a preliminat utilizarea acestei alocaţii potrivit destinaţiei stabilită de art. 53 din Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/28.12.2023.

Un deficit de 300 de milioane de lei

În anul 2024, Compania Naționala de Căi Ferate „CFR” – S.A. a estimat venituri proprii din activitatea de exploatare feroviară în valoare de 1.126.000,00 mii de lei, în condiţiile în care, pe fondul aplicării Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, a majorării preţurilor şi tarifelor la materiale, energie electrică şi combustibil, precum şi a majorării salariului minim brut în construcţii începând cu 25 octombrie 2023, necesarul de resurse financiare al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” – S.A. pentru susţinerea finanţării activităţii curente, inclusiv circulaţia pe calea ferată în condiţii de siguranţă este de 1.426.000,00 mii de lei.

Având în vedere solicitările de trase şi volumele de transport realizate pe calea ferată de operatorii de transport feroviar, de călători şi marfă, în primul semestru al anului 2024 faţă de cele preliminate de aceştia pentru aceeaşi perioadă (realizări reflectate în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli la 30.06.2024 la venituri din TUI şi servicii adiacente TUI), Compania Naționala de Căi Ferate „CFR” – S.A. estimează că în anul 2024 va realiza venituri din TUI şi servicii adiacente TUI în valoare de cca 1.050.000,00 mii de lei faţă de 1.126.000,00 mii de lei (valoarea preliminată prin bugetul de venituri şi cheltuieli).

„Aşadar, apare ca necesară asigurarea de resurse financiare necesare desfăşurării activităţii curente în valoare de minimum 300.000,00 mii de lei, modalitatea identificată fiind majorarea participaţiei acţionarului unic-Statul Român prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii la capitalul social al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR”- S.A. prin aport în numerar (în valoare de 300.000,00 mii lei). Până la sfârşitul exerciţiului financiar 2024 suma de 300.000,00 mii lei va fi utilizată de Compania Națională de Căi Ferate „CFR” – S.A. pentru achitarea drepturilor salariale şi de personal, precum şi pentru achitarea  contravalorii lucrărilor şi serviciilor pentru infrastructura feroviară, energiei electrice şi combustibilului”, scrie Ministerul Transporturilor.

Alți 12 milioane de euro au fost ceruți de CFR SA la începutul lunii august 2024. Citește și CFR SA a ajuns la fundul sacului. Guvernul alocă de urgență 12 milioane de euro.

 

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole