Autoritățile locale de la malul mării pregătesc mutarea gării Constanța în câmp, pentru a face loc unui proiect imobiliar. Deocamdată, oficialii CFR SA se feresc să adopte o poziție tranșantă referitoare la această inițiativă, spunând că, oficial, nu au primit nicio solicitare în acest sens. Proiectul este criticat însă de sindicaliștii de la calea ferată.
Așa cum am informat recent, la malul mării a fost luată, chiar înainte de Crăciun, o decizie revoltătoare: mutarea gării Constanța la periferie, în zona triajului Palas, pentru ca pe actualul amplasament să se dezvolte un proiect imobiliar. Decizia luată de primarul Vergil Chițac (PNL) și aprobată de Consiliul Județean Constanța nu poate fi pusă însă în aplicare fără aprobarea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.
SRCF Constanța nu a primit nicio solicitare oficială
Am întrebat deci, oficial, responsabilii administratorului infrastructurii feroviare din România, dacă au primit o solicitare privind mutarea gării Constanța și cum vor fi afectate proiectele aflate în derulare de o eventuală decizie favorabilă autorităților locale și dezvoltatorului.
Iată răspunsul: ”În urma verificărilor efectuate, vă informăm că Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța nu a primit, din partea Primăriei Municipiului Constanța sau a dezvoltatorului imobiliar Iulius Real Estate SRL, solicitări pentru relocarea stației CF Constanța. Precizăm faptul că, dacă va fi transmisă vreo cerere pentru relocarea stației CF Constanța, aceasta va fi analizată în cadrul Comisiei Tehnico-Economice. Totodată, până la consultarea și analizarea unui proiect care să prevadă relocarea stației CF Constanța, nu putem formula un punct de vedere cu privire la modul în care vor fi afectate proiectele aflate în derulare”.
Răspunsul este evaziv, dar nici nu putea fi altfel, în lipsa unei solicitări oficiale din partea celor care vor să mute stația feroviară.
Florea Dobrescu: ”Pe ai cui bani se va face treaba asta?”
Mult mai tranșanți au fost, atunci când i-am întrebat despre această inițiativă, liderii sindicali de la calea ferată.
”Prima întrebare care se pune în această privință este de unde vin banii. Pe ai cui bani se va face treaba asta? Căci mutarea unei stații feroviare presupune costuri considerabile”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Sindicale Drum de Fier. El a atenționat și asupra faptului că, dacă stația CF va fi mutată, ar trebui refăcute proiectele de modernizare a infrastructurii aflate în derulare, cum ar fi cel referitor la electrificarea și dublarea parțială pe Constanța-Mangalia: ”Nu se mai pupă una cu alta”.
Iulică Măntescu: ”Sunt cheltuieli uriașe pentru mutarea gării Constanța”
În aceeași notă s-a situat și președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, care a avertizat că se poate pierde finanțarea europeană pentru modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia: ”Îți iei niște angajamente, în caz contrar dai banii înapoi”.
Totodată, liderul sindical a ținut să precizeze că un asemenea demers este foarte dificil și deopotrivă costisitor: ”E foarte greu de mutat o stație feroviară. Trebuie scoase șinele, sunt proprietăți, trebuie despăgubiri. Sunt cheltuieli uriașe. Să ne amintim că și la București au fost demersuri pentru mutarea Gării de Nord la Chitila, făcute de mai mulți politicieni, tot pentru dezvoltări imobiliare ulterioare. Vă dați seama câte hectare s-ar fi eliberat de la București la Chitila”.
Inițiative similare la București, respinse de CFR SA
Într-adevăr, idei privind mutarea unor gări în afara orașului au mai fost avansate de-a lungul timpului de către decidenții politici.
Fostul dictator comunist Nicolae Ceauşescu plănuia să demoleze clădirea Gării de Nord şi să o mute la marginea Bucureştiului. Apoi, la începutul anilor 2000, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea, a vrut să mute și el principala poartă feroviară a țării, pentru a face inutil proiectul Pasajului Basarab, promovat de primarul general de atunci, Traian Băsescu.
În 2019, ideea lui Miron Mitrea a fost repusă pe tapet de primarul Sectorului 1 de la acea vreme, Daniel Tudorache, care a spus că edificiul trebuie transformat într-un mall, urmând ca stația feroviară propriu-zisă să fie mutată mai la periferia orașului. Nu mai devreme de primăvara acestui an, și efemerul candidat al coaliției PSD-PNL la Primăria Capitalei, doctorul Cătălin Cîrstoiu, a avansat o idee trasă la indigo.
La rândul lui, primarul Sectorului 3, Robert Negoiță (PSD), voia în 2018 să desființeze stația CF Titan Sud și să demonteze infrastructura feroviară până la stația București Sud Grupa C (Cățelu), pentru a lărgi Șoseaua Industriilor. Demersul său de la acea vreme a fost curmat de oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care au respins această inițiativă.
În final, nu putem decât să sperăm că și acum, în ceea ce privește mutarea gării Constanța, responsabilii administratorului infrastructurii feroviare vor avea aceeași abordare.