CFR SA îi desemnează din nou pe turcii de la Alarko câștigători ai contractului de modernizare Apața  – Cața

28 mai 2019
Turcii de la Alarko sunt desemnati din nou castigatori ai moidernizarii caii ferate Apata – Cata

Desemnarea turcilor de la Alarko drept câștigători ai contractului are loc a doua oară, după ce în urmă cu câteva zile Curtea de Apel București a respins plângerea formulată de asocierea Rail Works (Aktor – Alstom – Arcada) și a dispus reluarea ofertelor. Prima dată aceștia au fost desemnați câștigători ai contractului în ianuarie 2019.

Decizia CFR SA, de a desemna din nou pe turcii de la Alstim Alarko Sanayi drept câștigători ai unui contract gigant de modernizare a căii ferate vine în contextul în care pe rolul CNSC și a instanțelor de judecată se află încă plângeri ale firmelor participante la licitația în cauză.

Una dintre acestea aparține asocierii FCC Construccion – Astaldi și a fost formulată după ce asocierea și-a retras o plângere similară adresată CNSC. Prevederile legale permit formularea unei contestații la CNSC sau a unei acțiuni la un tribunal, după care, în cazul în care firma în cauză consideră că decizia luată este nesatisfăcătoare, se poate adresa Curții de Apel.

În ședința 22 mai 2019 Curtea de Apel București a respins o acțiune formulată în aprilie de către asocierea Rail Works, prin care aceasta cerea suspendarea procedurii de atribuire, CFR dispunând în același timp reluarea ofertelor.

Surse din domeniu au informat că asocierea condusă de firma franceză Alstom a fost descalificată deoarece nu a declarat subcontractantul lucrărilor de sudură, deși valorea însumată a acestora era sub 1% din valoarea contractului, acesta fiind pragul valoric peste care trebuie declarați subcontractorii.

Nu este exclusă posibilitatea ca în afară de acțiunea în tribunal depusă de FCC să existe alte contestații ale celorlalți participanți la licitație, nemulțumiți de noua decizie a CFR.

Contractul privește modernizarea a  28 de kilometri de cale ferată între localitățile Apața și Cața (județul Brașov), iar oferta turcilor (2,85 miliarde lei sau 606,38 milioane euro) a fost cu aproximativ 27 milioane euro mai scumpă decât cea clasată pe locul I. Ofertele participanților la licitație au fost depuse aproape cu un an în urmă, în aprilie 2018. La licitaţia din aprilie 2018, pentru modernizarea subsectiunii Apaţa – Cața au fost depuse şase oferte:

  • Asocierea Rail Works
  • Asocierea Pizzarotti Spa, Pizzarotti SA, IC Içtaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ș.
  • Asocierea FCC Construcction S.A., Astaldi S.p.A., Activ Group Management SRL
  • Asocierea SAIPEM S.P.A. , Dogus Insaat ve Ticaret AŞ
  • Asocierea Strabag AG- Strabag SRL
  • Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

Subsecţiunea Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București -Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Modernizarea secţiunii Apaţa – Cața contribuie la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea frontiera maghiară – Curtici – Arad – Simeria – Sighişoara – Braşov, prin creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, reducerea duratei de transport, creşterea siguranţei feroviare, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului, îmbunătăţirea gradului de confort oferit călătorilor în staţiile de cale ferată.

Proiectul de modernizare pe această secţiune cuprinde o gamă variată de lucrări feroviare precum infrastructura, suprastructura căii ferate, lucrări de artă – poduri/podețe/viaducte/tuneluri, electrificare şi energoalimentare, telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), semnalizare feroviară (centralizare electronică şi ETCS nivel 2) şi lucrări de construcţii civile în staţii.