CFR SA, grad de absorbție pe fonduri de coeziune de aproape 250%

18 iulie 2019

lucrări pe Regionala BrașovCompania CFR SA a înregistrat în primele șase luni ale anului un grad de realizare la absorbție de 246,61%, față de valoarea previzionată, suma rambursărilor fiind de 333,54 milioane lei.

Cifrele privitoare la execuția bugetară și la absorbția fondurilor europene de coeziune și dezvoltare regională au fost prezentate zilele trecute la Timișoara, unde au avut loc lucrările Comitetului de monitorizare POIM – Programul Operațional Infrastructură Mare. Care sunt rezultatele CFR pe primele șase luni.

Execuția bugetară. La acest capitol gradul de realizare pe primele șase luni a fost de 86,64%, cu un maxim de 98,83% pe fonduri de dezvoltare regională și 87,65% la proiecte alimentare și din fonduri de coeziune. Practic din alocarea de 631,099 milioane lei pentru primele șase luni s-au cheltuit 546,79 milioane lei. Programul prevede proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile de 1,32 miliarde lei pentru întregul an (sunt incluse atât finanțările europene cât și cofinanțarea de la bugetul de stat).

Gradul de absorbție. Maximul a fost atins în cazul Fondurilor de Coeziune unde gradul de realizare a fost de 246,61%. Aceasta deoarece valoarea previzionată pe primele șase luni a aborbției a fost de 135,25 milioane lei, în condițiile în care cea rambursată a fost de 333,54 milioane lei. Rezultatele au fost însă mai slabe la capitolul Fonduri Europene de Dezvoltare Regională. Aici valoarea previzionată a fost de 46,06 milioane lei, iar cea rambursată a fost de 9,73 milioane lei, respectiv 21,13%.

Care sunt proiectele la care absorbția a fost cea mai bună

Lista prezentată include proiecte la care gradul de absorbție a fost peste medie și altele la care acest indicator nu a fost strălucit. La capitolul realizări este de semnalat gradul de absorbție de 295% atins pe proiectul de modernizare a tronsonului km614 – Gurasada  – Simeria (tronsoanele 2 și 3) sau cel 276% de la Coșlariu-Simeria. Un grad superior de absorbție a fondurilor a fost înregistrat și la proiectul centralizării electronice a stației Videle (151%) sau la electrificarea liniei Cluj Episcopia Bihor – actuializarea documentației (113%).

Situația prezentată include și stadiile fizice ale proiectelor de pe coridorul Rin – Dunăre. Cele mai avansate proiecte sunt Vințu de Jos – Simeria (gred execuție de 97,6% la 30 iunie), Vințu de Jos – Coșlariu (91,16%), Coșlariu – Micasasa (99,8%), Micasasa – Ațel ( 97,1%), Ațel – Sighișoara (98,3%).

Situația contractelor de finanțare

Documentul prezintă și situația contractelor de finanțare.

  • 14 contracte de finanțare în valoare de 13,37 milioane lei din care 1 contract semnat în 2019 aferent proiectului ”Actualizarea documentației tehnico – economice pentru proiectul de Electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor” în valoare de 5,46 milioane lei.
  • 13 acte adiționale încheiate urmare a modificării ratei de cofinanțare de la 75% la 85%.
  • 2 contracte de finanțare în curs de semnare pentru S.F. București Nord – AIHC şi S.F. pentru modernizare linie c.f. București Nord – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră în val de 12,54 milioane lei.
  • 3 cereri de finanțare în lucru pentru poduri Cluj, Craiova şi racord c.f. la terminalul T1 AIHC in valoare de peste 700 milioane lei.

Poduri, podețe, siguranță feroviară

CFR SA a prezentat și obiectivele îndeplinite la capitolul poduri, poidețe, siguranță feroviară:

  • finalizate lucrările la 7 obiective de poduri, podețe de pe raza SRCF Cluj
  • finalizate lucrări la 5 obiective de poduri, podețe de pe raza SRCF Craiova
  • finalizate lucrările la 4 poduri de pe raza SRCF București-Grădinari-Videle
  • finalizate lucrările la instalațiile de centralizare de pe secția Siculeni-Adjud
  • recepționate lucrările de detectare a cutiilor de osii de pe raza SRCF Constanța
  • recepționate 2 obiective de pe raza SRCF Iași și finalizate la 9 obiective