spot_img
joi, decembrie 1, 2022
spot_img

CFR SA anulează arbitrar licitațiile de modernizare a trecerilor la nivel. România, campioană la decese în UE

În timp ce unul din zece accidente la trecerile de cale ferată, soldate cu decese, în Uniunea Europeană,  are loc în România, CFR SA anulează artificial licitații pentru repararea a zeci de treceri la nivel, deși are oferte tehnice corespunzătoare, cu preț sub cel minim acceptat.

Compania CFR SA, organizatoarea unei licitații de modernizare a sute de treceri la nivel cu calea ferată în toată țara a decis zilele trecute să respingă singura ofertă primită pentru loturile 1 și 2, respectiv regionalele București și Craiova.

Aceasta în condițiile în care zilnic în țară pe trecerile la nivel ale CFR SA mii de mașini în toață țara hurducăie punându-și arcurile la încercare, șoferii nu se pot asigura ca urmare a vegetației crescute haotic și a lipsei indicatoarelor aferente.

În pofida situației, CFR SA a decis zilele trecute să respingă singura ofertă primită pentru regionalele menționate, considerând oferta necorespunzătoare. În consecință, CFR SA a decis și anularea licitației pentru cele două loturi, întârziind cu bună știință, luni bune, efectuarea lucrărilor.



Cât de solide au fost motivele CFR SA

Există nenumărate motive pentru care o ofertă poate fi considerată necorespunzătoare. Firmele participante pot să nu îndeplineasă condițiile de calificare (cifră de afaceri, experiență similară, lipsă personal – criterii neîndeplinite), pot avea preț mai mare peste cel estimat sau propunerile tehnice pot să corespundă cerințelor autorității contractante.

Ce s-a întâmplat în cazul de față? CFR SA a acceptat oferta tehnică, afirmând că sunt îndeplinite cerințele minime. La partea financiară însă, CFR SA a răspuns, fără a da detalii justificative, că propunerile financiare nu sunt corelate cu cele tehnice, că au fost identificate erori aritmetice și că nu au fost elaborate ofertele în conformitate cu prevederile documentației de atribuire.

Afirmații vagi, nedetaliate nici măcar în raportul procedurii de licitație pentru cele două loturi.

Surse din cadrul licitației au explicat că așa-zisele „erori aritmetice” invocate sunt diferențe rezultate din utilizarea de către comisia de licitație subordonată directorului general Ion Simu-Alexandru a două zecimale la calcule în loc de șase zecimale folosite în programele specializate de ofertare (folosite pe scară largă la licitații de firme).

Este puțin probabil că o efectuare a calculelor cu două zecimale în loc de șase – opt zecimale cu cât se lucrează uzual în programele de calcul pentru ofertare să fi dus la depășirea valorii maxim admise astfel încât să existe motive solide de excludere.

Mai mult, modificări îndoielnice ale legislației achizițiilor publice solicită firmelor care fac contestații depunerea unor garanții de 2% din valoarea estimativă. Astfel, nedreptățile au șanse minime să fie îndreptate la CNSC. Dacă până acum, în cazul în care firmelor nu li se dădea dreptate, banii puteau fi recuperați, mai nou, dacă firma nu câștigă contestația, suma e pierdută. În cazul licitațiilor de față e vorba de sume de ordinul milioanelor de lei. Or, cine are atâta încredere că va câștiga la CNSC încât să riște pierderea a milioane de lei?

Decizia CFR SA de excludere a singurei asocieri care a depus ofertă pentru loturile 1 și 2 pare mai degrabă una arbitrară, fără a se baza pe motive solide.

Anularea licitației este o decizie proastă și din cauza faptului că România este un fel de „campioană” a accidentelor la trecerile de nivel. Practic, în fața României se găsește doar Polonia (47 de decese la treceri de nivel). Cu 21 de decese la milionul de locuitori, România este pe aceeași poziție cu Cehia, dar aproape de Germania (26 decese). Totalul european este de aproximativ 213 persoane decedate la treceri la nivel.

La firmele apropiate, CFR a acceptat depășirea valorilor estimative

Dar nu întotdeauna CFR SA este deranjată de erori aritmetice. De exemplu, compania Wiebe a primit în portul Constanța un contract ce depășea cu 14% valoarea estimată. În luna aprilie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a decis să direcționează fără licitație, prin ”pixul” premierului Nicolae Ciucă, 200 de milioane de lei către firma sau firmele care vor repara infrastructura feroviară din Portul Constanța. Contractul a fost atribuit în urma ”unei proceduri de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare”. Wiebe, companie de construcții feroviare cu capital german a mai câștigat în ultima perioadă licitații organizate în procedură simplificată pentru reparații la calea ferată din Dobrogea. Mai multe firme și-au exprimat disponibilitatea de a face lucrările, însă Ministerul Transporturilor și CFR au decis în mod netransparent să direcționeze contractele către două firme, printre care și Wiebe.

Lucrarea a fost atribuită la un preț de 116 milioane RON și conține materiale de 40 de milioane RON, manopera de 10 milioane RON și profit de 66 de milioane RON! Aceste contracte au fost atribuite direct, fară licitație!… Mai grav e că la preturile și așa supraevaluate, ofertanții au venit cu preturi și mai mari, iar contractele au fost încheiate cu circa 12% peste valoarea de deviz”, au acuzat reprezentanții ACCF, companie ce a fost interesată să facă lucrările, dar care nu a fost lăsată să oferteze.
Aceasta înseamnă marjă de profit de 60%, de aproximativ 12 ori mai mare decât cele de 5% care se practică în domeniu. Practic, CFR SA s-a comportat cu fondurile publice ca un vechil pe moșia sa.

Ce presupun lucrările

În luna februarie, CFR SA a lansat o licitație în valoare de 160 de milioane de euro pentru modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată din toată țara în următorii patru ani. Acordul-cadru va fi încheiat la nivelul Centralului CFR SA, iar contractele subsecvente la nivelul regionalelor.

Pentru asigurarea desfășurarii activității de întreținere a trecerilor la nivel cu calea ferată prin înlocuirea elementelor componente cu altele noi de același tip pe o lungime cumulată propusă de minimum 2.560 m liniari (320 de treceri la nivel) și maximum 20.480 m liniari de trecere la nivel cu calea ferată (2.500 de treceri) în decursul a patru ani, CFR SA și-a propus încheierea a opt acorduri cadru.

Valoarea totală estimată este cuprinsă între 59.467.776 și 792.903.680 de lei.



Prin execuția acestor lucrări, se realizează înlocuirea elementelor componente ale trecerii la nivel cu calea ferată și ale suprastructurii căii, având ca rezultat eliminarea restricțiilor de viteză, prin aducerea liniei în parametrii de exploatare proiectați și implicit asigurarea confortului sporit și al siguranței circulației rutiere. Lucrările cuprind următoarele operații minime: demontarea trecerii la nivel existente, demontarea suprastructurii CF, execuția săpăturii, realizarea săpăturii necesare pentru scurgerea apelor în zona trecerii la nivel, refacerea substratului căii, așternerea de Geotextil cu rol de separare, așternerea de Geotextil cu rol de ranforsare.

După aceste operațiuni, se va trece la următoarele: execuție de strat compactat de piatră spartă sub talpa traverselor, pozarea traverselor noi, montarea șinelor pe traversele din beton, realizarea prismei căii, sudarea șinelor prin înglobarea acestora în tronsonul CFJ (cale ferată fără joante), așezarea dalelor elastice cu montarea fundației de rezemare a dalelor exterioare, amenajarea racordării drumului cu calea ferată, montarea parapetului de protecție, montarea indicatorului cruce dublă, montarea indicatoarelor CF.

Ultimele Articole