spot_img
vineri, septembrie 30, 2022
spot_img

CFR SA a prins drag de Astaldi. Alstom-Arcada contestă a treia oară desemnarea italienilor drept câștigători

Compania românească Arcada, asociată cu Alstom la licitația pentru lotul 4 din Caransebeș – Arad (lotul 2 Ronaț –Arad), a depus vineri o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor privind desemnarea asocierii italiane WeBuild – Salcef drept câștigătoare a procedurii. WeBuild este compania mamă Astaldi (65% din acțiuni) și a rezultat în urma înglobării Salini în Impregilo, în urma dificultăților financiare ale primei firme.

Contestația de vineri ar fi a treia  depusă pe secțiunile de cale ferată cuprinse între Caransebeș și Arad în condițiile în care pe trei loturi din patru CFR SA a desemnat câștigătoare asocierea italiană. Rezultatul pe al patrulea lot lipsește. Primele două contestații au fost depuse de Alstom România în calitate de lider al asocierii, în timp ce a treia contestație, cea de ieri, a fost depusă de Arcada (lider pe lotul 4). În plus, spre deosebire de contestațiile depuse de Alstom, cea a Arcada nu figurează drept secretizată în SEAP.

Ce a contestat Arcada

Prin avocați, Arcada a avut două mari obiecții. Prima dintre acestea este secretizarea documentelor de calificare ale WeBuild SpA, în condițiile în care decizii ale Justiției interzic acest lucru. Neavând acces la documente, sau mai bine zis oferindu-i-se un acces parțial, CFR SA a împiedicat asocierea RailWorks să își exercite drepturile primite legal.

Practic, spune asocierea, CFR SA a dat de formă drept de consultare a unor documente prea puțin relevante.

În al doilea rând, asocierea acuză un formalism excesiv al CFR SA care a dus la descalificarea sa. Ce s-a întâmplat? Asocierea a depus garanția de participare cerută încă din primăvară, însă nu a încărcat documente aferente în SEAP. CFR SA a fost înștiințată de încărcarea garanției anterior depunerii ofertelor și de faptul că aceasta este la dispoziția sa.

Mai mult, la solicitările primite, Arcada a încărcat a doua zi după depunerea ofertelor garanția și în SEAP. Asocierea invocă prevederi ale legislației achizițiilor care arată că acesta nu e motiv de descalificare atât timp cât CFR SA nu a fost afectată în niciun fel în drepturile sale și a primit răspunsuri corespunzătoare la solicitările adresate participantului.

Apărătorii asocierii WeBuild mai afirmă că acesteia i s-a reziliat un contract de către Compania de Autostrăzi și că a ascuns acest lucru. Intrarea WeBuild în acționariatul Astaldi a avut loc înainte de depunerea ofertelor, iar rezilierea contractului semnat cu CNAIR a avut loc cu o săptămână înainte de depunerea ofertelor la CFR SA. De aceea, WeBuild ar fi fost obligată să raporteze CFR SA situația, spun reprezentanți ai Arcada Company.

În ceea ce privește celelalte două contestații depuse de către Alstom România, Club Feroviar poate informa doar asupra faptului că firma în cauză a fost descalificată, acesta fiind și motivul probabil al acțiunii acesteia la CNSC.

Aceasta din cauza faptului că CFR SA susține că oferta WeBuild este secretizată.

O istorie a corupției în România

Compania Astaldi are mai multe menționări în dosare de corupție în România. În toamna anului trecut, Tribunalul Bucureşti a motivat sentinţa prin care fostul secretar de stat Marin Anton a fost condamnat la închisoare pentru o mită de cinci milioane de euro luată de la compania italiană Astaldi. Documentul scoate la iveală cum a fost cerută, în cursul anului 2009, mita de peste 20 de milioane de lei şi cum s-au dat banii. Concret, pentru continuarea lucrărilor de modernizare a Aeroportului Internaţional „Henri Coandă“ Otopeni de către o asociere condusă de Astaldi era nevoie de o hotărâre de Guvern prin care să fie aprobaţi noii indicatori tehnico-economici. Pentru Astaldi, care avea amenajarea de şantier făcută, fiecare zi de întâziere însemna costuri, astfel că reprezentanţii companiei au început să se intereseze care sunt motivele pentru care, deşi au trecut câteva luni de când documentaţia a plecat de la Compania Naţională Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Bucureşti S.A. Otopeni spre minister, hotărârea de Guvern întâzie. Cu ocazia unei întâlniri de pe un şantier din judeţul Constanţa, Adrian Ionescu, director în cadrul CNADNR (actualul CNAIR), l-a întrebat pe un reprezentant Astaldi: „Voi vreţi să mai lucraţi la aeroport?“

Este Pier Luca Canino martorul misterios, neprecizat de DNA, din dosarele de mită dată de compania italiană?

Martor-denunţător în dosar, Pier Luca Canino, directorul Astaldi în România la acel moment, a declarat că după semnalul primit de la Adrian Ionescu l-a contactat telefonic pe acesta, întâlnindu-se, la începutul lunii iunie 2009, pe holurile ministerului, la etajul unu. Cu această ocazie, Adrian Ionescu i-a transmis lui Canino condiţia emiterii hotărârii de guvern: un comision reprezentând 3,5% din valoarea cu care urma să se suplimenteze contractul pentru Dezvoltarea şi Modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti – Otopeni. Şeful Astaldi din România a cerut un răgaz, iar după două zile s-a întors în minister, unde s-a întâlnit cu Adrian Ionescu şi cu Marin Anton, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Canino le-a comunicat celor doi oficiali că este de acord cu acordarea „comisionului“ de 3,5 la sută, care însemna peste 22 de milioane de lei. Mita, plătită din banii pentru drumul Arad-Oradea, dar după ce Pier Luca Canino le-a transmis celor doi oficiali că Astaldi nu poate plăti o sumă atât de mare cash, Adrian Ionescu a venit cu soluţia pentru încasarea şpăgii: din banii primiţi pentru un contract aflat deja în derulare.

Finance One a fost radiată scrisori de garanție fantomă Dosarul Astaldi

Într-un alt dosar, liberalul Ovidiu Silaghi (foto), ministru al Transporturilor la acel moment ar fi primit comisioane de 2 milioane de euro cu scopul de a debloca plăţi de 15 milioane de euro pentru Astaldi România, companie care reabilitase magistrala 800 de cale ferată Bucureşti – Constanţa. Banii s-ar fi plătit de către compania Astaldi către firma Team Delta Proiect a soţului consilierei lui Silaghi. „În perioada 5 iulie 2012 – 3 aprilie 2015, inculpata Szechely Mihaela Vasilica ar fi primit pentru sine și pentru ceilalți doi inculpați, de la reprezentantul sucursalei companiei de construcții din Italia, suma de 9.005.497 lei (aproape 2 milioane euro). Banii ar fi fost primiți în contul societății Team Delta Proiect SRL, plățile fiind mascate prin contracte fictive”, au arătat magistrați care au instrumentat și judecat dosarul.

 

Ultimele Articole