Responsabilii sistemului feroviar de stat s-au grăbit de-a lungul anilor să arunce la fiare vechi infrastructură de transport, iar apoi au realizat că, de fapt aceasta era folositoare. După ce în anii trecuți a dat la casat două linii la Galați, acum Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a constatat că îi sunt utile și le vrea înapoi. Este al doilea caz de acest fel înregistrat în ultima perioadă.
O mică paranteză, fără vreo legătură cu articolul de față. Vă mai aduceți aminte de categoria ”Am fost un dobitoc” din Academia Cațavencu, în vremurile ei de glorie?
Închidem paranteza și trecem la fondul problemei. Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind trecerea din domeniul privat al statului, în domeniul public al statului, înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA a unor bunuri de pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Galați.
În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se arată că prin HG nr.632/2011 a fost aprobată trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea CNCF CFR SA de pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Galați în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz.
„Ulterior emiterii Hotarârii de Guvern menționate, s-a constatat că două linii de pe secţia de circulaţie interoperabilă Făurei-Galaţi, Staţia CF Galaţi – grupa Larga Ana, sunt necesare în activitatea de exploatare pentru buna desfășurare a activității de transport, fapt pentru care se solicită trecerea acestor linii înapoi în domeniul public al statului, motivat de următoarele aspecte:
– în noul context geo-politic generat de evoluția economiei și situația internațională (conflictul din Ucraina), care solicită sporirea capacităţii de transport şi operare, în prezent se înregistrează o intensificare a traficului feroviar de marfă pe liniile din Staţia CF Galaţi. Acest fapt a condus la mărirea numărului de solicitări din partea operatorilor feroviari pentru creşterea numărului de linii de cale ferată cu ecartament larg şi normal pentru preluarea vagoanelor de cereale şi nu numai, care să satisfacă volumul crescut de mărfuri care tranzitează Staţia Galaţi – grupa Larga Ana, cât şi îmbunătăţirea activitătii de exploatare din staţiile deservite;
– liniile CF identificate în Staţia Galaţi – grupa Larga Ana, respectiv Linia 0 cu ecartament larg, în lungime de 0,880 km și Linia 8 cu ecartament normal, în lungime de 0,850 km, sunt bunuri de natura domeniului public al statului ce reprezintă Linii ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile, care redate în circulaţia feroviară şi în activitatea de manevră, vor contribui la creşterea capacităţii de preluare şi transport a mărfurilor şi, în special, a cerealelor în Complexul CFR Galaţi, cu tranzitarea lor pe calea ferată cu ecartament larg către locaţiile portuare sau cele ale operatorilor economici deţinători de linii cu ecartament larg”, se precizează în document.
Legătura dintre Putin, Șova, Rus, Boloș și Boagiu
În traducere liberă, a trebuit să izbucnească războiul din Ucraina pentru ca decidenții statului român să conștientizeze importanța transportului feroviar.
Sau, altfel spus, să-i mulțumim lui Vladimir Putin că a invadat Ucraina, pentru că altfel aruncam calea ferată la fiare vechi, tronson cu tronson. Nu așa voiau și foștii ministri ai Transporturilor Dan Șova și Ioan Rus, să desființeze 40% din rețeaua feroviară din România? Și, să nu uităm că la vremea respectivă cei doi erau susținuți în acest demers de actualul ministru (acum PNL) al Finanțelor, Marcel Boloș.
Însă HG respectivă prin care cele două linii de la Galați au fost date la casat a fost dată pe vremea când Ministerul Transporturilor era condus de Anca Boagiu (atunci PDL, acum PNL). Just for the record, cum spune americanu’ la proces.
CFR SA a dat la casat două linii la Galați. Acum ”sunt utile în activitatea de exploatare”
Între timp, optica s-a schimbat, în condițiile în care avem război peste graniță. „Având în vedere cele de mai sus și faptul că mijloacele fixe prezentate sunt utile în activitatea de exploatare, sucursala consideră necesară trecerea acestora din domeniul privat al statului, înapoi în domeniul public al statului și reintroducerea la același număr MF de la care au fost scoase în urma actului normativ aprobat, respectiv la nr. MF 147840 – Linii ferate de circulație si aparate de cale, interoperabile, cu precizarea că acestea au destinația de elemente concrete ale infrastructurii feroviare publice și fac parte din categoriile bunurilor ce pot aparține domeniului public al statului”, se mai arată în documentul menționat.
Tot aici se precizează că CFR SA a obținut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor prin Hotărârea nr.45/28.12.2023, pentru a lua înapoi liniile ferate respective.
Și la Regionala Cluj s-a procedat fix la fel
Recent, și SRCF Cluj a acționat după principiul ”mintea românului cea de pe urmă”. Club Feroviar a scris la finele lunii decembrie că regionala vrea înapoi linii și macazuri pe care anterior le dăduse la casat și care acum a constatat că îi sunt utile.
Actele normative prin care infrastructurile respective erau scoase din domeniul public au fost Hotărârile de Guvern nr. 632/16.06.2011 (ministru Anca Boagiu), nr. 507/01.07.2015 (Ioan Rus) și nr. 115/15.03.2018 (Lucian Șova).
„Ulterior emiterii Hotarârilor de Guvern menționate, s-a constatat că anumite linii, aparate de cale și părți componente din instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare sunt necesare în activitatea de exploatare pentru buna desfășurare a activității de transport și manevră feroviară, fapt pentru care se solicită trecerea unor mijloace fixe aferente stațiilor CF Sanislău, Bocicoi, Ciceu-Mihăiești, Reteag, Coșbuc, Diosig, Oradea Vest, Săcuieni Bihor, Dej Triaj înapoi în domeniul public al statului”, se arăta în Nota de fundamentare a proiectului de HG din decembrie 2023. Motivația era aceeași ca la Galați: războiul din Ucraina și cererile operatorilor feroviari.