În timp ce CFR SA spune că vrea să reabiliteze toate liniile din Portul Constanța, administrația acestuia își face locuri de parcare acoperind șina de cale ferată cu asfalt.
Mai multe poze intrate în posesia Club Feroviar arată o situație aberantă în Portul Constanța care poate fi comparată cu cea din Sectorul 3 administrat de Robert Negoiță care a acoperit linii de cale ferată cu pavele (vezi foto și link articol aici). Într-o altă situație, asemănătoare cu cea din Portul Constanța, Robert Negoiță a dat locuri de parcare fix pe linia de tramvai.
Fotografiile arată dispariția liniilor de cale ferată din Portul Constanța după ce în prealabil administrația acestuia a scos piatra cubică care delimita linia. O evaluare a situației arată că ar fi vorba de 200-300 de metri de șină nefolosită în trecut, peste care parcau mașinile. Eliminarea liniei este însă aberantă, căci aceasta, deși nefolosită, făcea legătura cu magaziile unui operator privat din port. Mai mult, eliminarea liniei ar fi trebuit să aibă la bază un proiect tehnic care să susțină soluția adoptată, mai ales că liderii Ministerului Transporturilor susțin sus și tare că doresc reabiltarea integrală a rețelei feroviare a Portului.
„E o contradiție totală între reabilitarea tuturor căilor ferate și dărâmarea platformelor de către APC care e tot sub Ministerul Transporturilor. Au făcut o parcare și au a scos piața cubică, dar și linia. Pur și simpu au asfaltat căile ferate”, spune un operator din port. Liniile în cauză, îngropate în asfalt, sunt prinse în programul de reabilitare pentru care s-au luat o sută și ceva de milioane de lei de la Fondul de rezervă al Guvernului pentru reparare. În viitor, nu este exclus ca CFR SA să vină să scoată asfaltul de pe linii. Zona în cauză este în fața clădirii administrației, lângă policlinica Portului.
Lucrările de realizare nu a unor linii reabiltate, ci a unor locuri de parcare pentru șefii APC al căror loc de muncă este în vecinătate, au loc după ce firmele angajate de CFR SA, şi anume Wiebe și Swietelsky au fost reclamate pentru distrugerea proprietății private, mai precis a unei platforme portuare deținută de un operator privat.
Multe dintre lucrările CFR SA din Portul Constanța sunt inutile și par a fi mai degrabă lucrări menite să umfle conturile companiilor private care au primit lucrări prin încredințare directă, după cum a relatat anterior Club Feroviar. Unii operatori din port estimează la peste 50% ponderea acestor lucrări făcute degeaba, iar ei aduc și argumente.
Operatori consultați de Club Feroviar aduc și argumente în sprijinul aprecierilor făcute. De exemplu, la danele 13-16, CFR SA a purces la înlocuirea liniilor, însă a uitat să toaleteze liniile vechi pe care vegetația crescuse atât de mult încât nu mai era posibilă circulația vagoanelor. „Linia ferată era întreagă, însă din neglijență copacii crescuți nu au fost tăiați și au rămas vagoane blocate în pădure. Dacă se făcea igienizare, linia era bună de circulație, nu trebuia înlocuită. Șina existentă e același model cu cea înlocuită. Au demolat tot și au pus șină nouă, după mintea mea, fără justificare. Acolo șinele sunt alături de platformă, nu încastrate, acolo ne-au afectat”, spune Sorin Greavu, director general al operatorului portuar Romned Port Operator SA care are și o platformă blocată de CFR-Swietelsky la danele 20-21. Aici, lucrările CFR SA nu i-au împiedicat activitatea. El spune însă că „nu am avut cerere de vagoane și dacă am fi avut, igienizarea era suficientă”.
Problema lipsei silozurilor
Dacă cineva se uită pe harta portului Constanța, începe să creadă că de la toate danele se pot opera vagoane și nave încărcate cu cereale, ceea ce este o minciună. Hărțile pe care se lucrează respectă mai degrabă tradiția, și anume se referă la anii în care cerealele se urcau prin forța docherilor pe nave și nu existau silozuri.
„Nimeni nu înțelege eficacitatea liniilor schimbate. Dacă vă uitați pe harta CFR, la danele 20-21 sunt trecute cereale, ori din 1965 sigur nu a trecut un singur kg de cereale. Nu există posibilitatea acolo. Toate danele de la 20 la 24 nu au posibilitatea”, spune el. În loc de silozuri de cereale acolo sunt magazii de mărfuri generale, compartimentate interior cu stâlpi, prea puțin propice accesului de utilaje care să mute mărfurile.
Problema încredințării directe
Într-un articol anterior disponibil aici, Club Feroviar a relatat că Swietelsky a primit lucrările de la CFR SA, compania subordonată lui Grindeanu, prin încredințare directă. Mai mult, lucrările sunt plătite la suprapreț, la valori superioare celor ale pieței.
Lucrările sunt deci o risipă de bani menită să umple buzunarele companiilor Swietelsky și Wiebe, în condițiile în care au fost date lucrări fără licitație la suprapreț.
În luna aprilie a anului trecut, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a decis să direcționeze fără licitație, prin ”pixul” premierului de atunci, Nicolae Ciucă, 200 de milioane de lei către firma sau firmele care vor repara infrastructura feroviară din Portul Constanța. Contractul a fost atribuit în urma ”unei proceduri de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare”.
Mai multe firme cu capital românesc, cu experiență în domeniul lucrărilor feroviare, i-au trimis atunci o scrisoare ministrului Sorin Grindeanu, în care își exprimau disponibilitatea de a participa la licitație. În aceeași scrisoare, firmele respective avertizau asupra faptului că, deși procedura nu era încă publică, anumiți reprezentanți ai CNCF CFR SA au inițiat deja discuții cu anumite companii ”agreate” pentru acest proiect, ”fapt care ne duce cu gândul că această procedură se intenționează a fi făcută fără transparență”.
Citește și BAWI câștigă și licitația pentru Portul Constanța, Prioritatea 3
Mai mult, lucrările au fost plătite de stat la suprapreț, respectiv 50 de milioane de lei pe lot, față de valori estimate la 30 de milioane de lei. Umflarea buzunarelor companiilor în cauză contravine cu plânsetele publice ale premierului Marcel Ciolacu privind explozia deficitului bugetar și economiile ce trebuie făcute pe spatele micilor companii private.