spot_img
miercuri, octombrie 27, 2021
spot_img

CFR neagă intenția de închidere a liniei Dornești – Putna

Gestionarul infrastructurii feroviare naționale neagă intențiile de închidere a căii ferate Dornești – Putna, aflată din punct de vedere tehnic în stare critică, și spune că lucrările de întreținere sunt efectuate în regie proprie.

Gestionarul infrastructurii feroviare naționale, CFR SA, neagă intențiile de închidere a căii ferate Dornești – Putna, aflată din punct de vedere tehnic în stare critică, după cum arată mai multe fotografii la fața locului, obținute recent de către publicația Club Feroviar.

Citește aici un articol despre starea în care se găsește linia menționată

Sectorul feroviar în cauză, lung de 39 de kilometri, ar fi în parametri normali de funcționare, spune CFR, într-un răspuns trimis la solicitrea publicației noastre. „Linia CF Dornești – Putna este în parametrii normali de funcționare, circulația feroviară realizându-se conform prevederilor instrucționale. Pe această linie CF nu s-au executat în ultimii ani lucrări de reparație capitală, însă se execută lucrări de întreținere, conform programelor regionalei, întocmite în raport cu prevederile instrucționale”.

Sucursala Regională CF Iași nu intenționează să închidă linia CF 515 Dornești – Putna”, spune CFR.

Vitezele de circulație ar fi unele normale, fără restricții de viteză. „Pe linia CF Dornești – Putna nu sunt introduse restricții de viteză, circulația trenurilor se desfășoară cu viteza de 60 km/h, între stațiile Dornești – Rădăuți și 50 km/h, între stațiile Rădăuți – Putna”, spune compania.

Trecerile la nivel, modernizate

Potrivit CFR, ar exista intenția modernizării trecerilor de cale ferată. „În prezent, Sucursala Regională CF Iași are în derulare obiectivul „Modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată – faza studiu de fezabilitate” (cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la Bugetul de Stat), în care sunt incluse pentru modernizare și trecerile la nivel de pe linia CF Dornești – Putna, situate la km 4+980, 6+523 și 26+068. De asemenea, este în derulare proiectul de ,,Modernizare treceri la nivel (TN) cu calea ferată pe raza Sucursalei Regionale CF Iași – Lot I – 15 TN (cu finanțare de la Bugetul de Stat), în care sunt incluse trecerile la nivel km 7+192, 9+027 și 16+398, de pe linia CF 515 Dornești – Putna. În momentul de față, proiectul se află în faza de întocmire a expertizei tehnice și a documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI). Proiectarea și execuția lucrărilor vor fi achiziționate și realizate, conform etapizării stabilite de HG 907/2016, în funcție de resursele financiare alocate”, explică reprezentanții companiei.

În cadrul Sucursalei Regionale CF Iași au fost avizate documentațiile de Expertiza și DALI pentru obiectivul ,,Reparații la Pod km 0+522, pe linia CF Dornești – Gura Putnei, urmând ca în funcție de alocația financiară să demareze proiectarea și execuția lucrărilor.

În anul 2021, pe această linie CF, lucrările de întreținere a căii și reparație curentă au fost și vor fi executate în regie proprie, în conformitate cu prevederile instrucțiilor CF în vigoare.

Venituri de șapte ori sub costuri

Linia în cauză este una cu un potențial turistic ridicat. La capătul de vest linia se termină la Putna, loc istoric în care se găsesc numeroase obiective turistice precum mănăstirea Putna sau chilia sihastrului Daniil. Se poate estima că numărul turiștilor care vizitează zona atinge cel puțin zeci de mii pe an. Cu toate acestea, veniturile aduse de linie nu sunt extraordinare. Potrivit CFR SA, valorile TUI încasate de CFR SA din exploatarea liniei de cale ferată Dornești – Putna pe ultimii 2 ani sunt:

  • anul 2020 = 487.581,71 lei;
  • anul 2021 (7 luni) = 362.995,84 lei.

Sumele sunt mult mai mici decât cele necesare întreținerii liniei. Potrivit documentelor CFR, întreținerea unei linii simple neelectrificate costă anual 15.000 de euro, ceea ce înseamnă că tronsonul în cauză ar avea nevoie de 600.000 de euro pentru menținerea sa în stare corespunzătoare. Programe turistice de atragere a pasagerilor în zonă, organizate de companiile de cale ferată împreună cu agențiile turistice, ar putea schimba însă situația.

Implicarea autorităților locale, imposibilă legal

Pe de altă parte, legislația actuală nu permite trecerea liniilor la autoritățile locale spre exploatare. Secția de circulație Dornești – Putna face parte din infrastructura neinteroperabilă și este periodic scoasă la licitație prin Bursa Română de Mărfuri (BRM), în vederea închirierii către gestionarii de infrastructură, conform HG nr. 643/2011. La ultima procedură de închiriere prin BRM, care s-a desfășurat în data de 31.08.2021, nu a fost depusă nicio ofertă. În ceea ce privește preluarea liniei de către autoritățile locale, menționăm faptul că, în prezent, nu există prevederi legale care să permită preluarea liniilor de cale ferată administrate de CFR SA, de către autorități”, spun reprezentanții CFR SA.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole