Într-un ultim comunicat de presă remis luni CFR SA acuză Club Feroviar de dezinformare spunând că trenurile de la Sighișoara, care erau joi cât pe-aici să se ciocnească, nu transportau motorină și îngrășăminte, ci bușteni și cherestea. Informația privind marfa transportată este furnizată abia acum, la peste patru zile de la incident, și nu face cu nimic mai puțin gravă încălcărea legii de către angajații CFR SA.
Pe lângă informația privind mărfurile transportate de cele două trenuri, reprezentanții CFR SA mai adaugă ca noutate faptul că mecanicul locomotivei GFR a fost testat cu etilotestul la intrarea în serviciu. Decizia neraportării de îndată a evenimentului aparține IDM, spune CFR SA, iar conducerea companiei nu este în niciun fel vinovată de aceasta.
Semnele de întrebare însă persistă:
- Dacă IDM nu a avizat imediat incidentul, de ce totuși a decis să facă avizarea la 12 ore după incident? Ce l-a determinat? A fost un capriciu al acestuia? S-a răzgândit după ce a decis inițial să nu o facă? A uitat timp de 12 ore ce s-a intâmplat și care erau sarcinile sale de serviciu? A durat 12 ore circulația informației pe circuitul CFR – ASFR – AGIFER? Sau poate a fost întrebat de superiori despre incident și abia atunci a decis să își facă datoria?
- Ce valoare au verificările cu aparate etilotest la intrarea în serviciu dacă consumul de băuturi alcoolice are loc pe locomotivă (sarcina verificării nu este a CFR, ci a operatorilor sau a Poliției Transporturi Feroviare)?
- De ce în primul răspuns adresat Club Feroviar, CFR SA s-a mărginit a informa că avizarea a fost făcută, deși aceasta s-a întâmplat la peste 12 ore de la incident?
Informațiile privind marfa transportată au fost obținute de Club Feroviar la acel momnet din surse neoficiale, ceea ce am și precizat.
Trenurile de la Sighișoara, bușteni și ciment
Redăm integral comunicatul de presă de la CFR SA:
„Urmare a informaţiilor tendențioase la adresa conducerii CFR în legătură cu mușamalizarea incidentului feroviar petrecut în data 8 iunie 2023 în stația CF Sighișoara, inclusiv datele eronate privind marfa explozibilă transportată de cele două trenuri private de marfă, publicate de revista Club Feroviar și preluate de reprezentanții mass-media, Serviciul Comunicare Mass-Media face următoarele PRECIZĂRI:
Considerăm că informațiile neverificate, dar aruncate în spațiul public, de către redactorul revistei Club Feroviar privind marfa transportată de cele două trenuri private care ar fi putut provoca o posibilă deflagrație pe calea ferată (motorină/îngrășăminte chimice, care erau de fapt CIMENT și BUȘTENI), precum și abordarea eronată privind o presupusă mușamalizare a unui incident feroviar de către conducerea Companiei, au condus la o dezinformare gravă nu doar a tuturor reprezentanților media, dar și a locuitorilor orașului Sighișoara, iar această practică jurnalistică o considerăm neadecvată pentru un jurnalist cu experiență în domeniu.
Conducerea Companiei Națională de Căi Ferate CFR SA nu a mușamalizat niciodată vreun incident sau accident feroviar înregistrat pe rețeaua feroviară, indiferent de grupa de clasificare a acestuia.
TOATE AVIZĂRILE referitoare la incidentele sau accidentele feroviare înregistrate pe rețeaua feroviară se transmit atât telefonic, cât și în format eletronic de către revizoratele regionale de siguranța circulației, în acelaşi timp tuturor instituțiilor abilitate AFER, AGIFER, POLIȚIE TF, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației din centralul Companiei, de unde rezultă faptul că nicio persoană din conducerea Companiei nu poate ascunde sau mușamaliza un incident/eveniment feroviar, deoarece toate informațiile privind constatarea de la fața locului se transmit în același timp, în același email, tuturor organelor abilitate să cerceteze sau să demareze anchetele feroviare.
Referitor la incidentul din gara Sighișoara, menționăm faptul că PRIMUL RESPONSABIL CARE TREBUIA SĂ-I AVIZEZE TELEFONIC pe ȘEFUL DE STAȚIE și REGULATORUL DE CIRCULAȚIE al REGIONALEI CF BRAȘOV era IMPIEGATUL DE MIȘCARE, care NU A AVIZAT INCIDENTUL, acesta fiind ACUM cercetat disciplinar pentru NEAVIZARE și NEÎNDEPLINIREA OBLIGAȚIILOR DE SERVICIU.
AVIZAREA SCRISĂ a fost transmisă tuturor organelor de cercetare abilitate, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației (RGSC), după ce echipa de control a Regionalei CF Brașov a ajuns în stația Sighișoara pentru verificarea tuturor datelor, inclusiv a înregistrărilor video de pe instalația de centralizare electronică a traficului din stație, toate informațiile și constatările echipei de control fiind înscrise în AVIZARE și transmise electronic tuturor reprezentanților organelor de cercetare abilitate – AFER, AGIFER, POLIȚIA TF și RGSC.
După verificarea imaginilor video ale instalației de centralizare electronică s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR nu a oprit la linia 5, acesta și-a continuat parcursul, a depășit semnalul de ieșire din stație, care era în poziția OPRIRE, a talonat macazul nr. 26 și s-a înscris pe parcursul de intrare al trenului CER-Fersped, care avea comandă de intrare la linia 4.
Impiegatul de mișcare a declarat că le-a solicitat imediat telefonic celor 2 mecanici măsuri de oprire, iar după oprirea celor două garnituri, trenul GFR a fost retras pe linia 5, iar trenul CER-Fersped a fost garat la linia 4, fiecare garnitură fiind reînscrisă ulterior în circulație.
Referitor la marfa transportată de cele două trenuri private de marfă, facem precizarea că acestea nu erau încărcate nici cu motorină, nici cu îngrășăminte chimice, trenul GFR transporta CIMENT, pe relația Rupea – Dej, iar trenul CER-Fersped era încărcat cu BUȘTENI și circula în relația Curtici – Sfântul Gheorghe.
De asemenea, în urma verificărilor efectuate de Revizoratul Regionalei Brașov s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR a fost testat cu aparatul etilotest la intrarea în serviciu, în Depoul Brașov, testare efectuată chiar de personalul operatorului privat.
Menționăm faptul că siguranța feroviară este o prioritate pentru conducerea companiei CFR SA și nicio abatere a personalului feroviar responsabil cu siguranța circulației feroviare, constatată în urma controalelor periodice efectuate de revizoratele de siguranța circulației, nu a rămas și nu va rămâne nesancționată!
Vă asigurăm totodată de faptul că CFR SA, prin Revizoratele de Siguranța Circulației ale Sucursalelor Regionale CF 1-8, a efectuat, efectuează și va efectua periodic controale în stațiile de cale ferată pentru verificarea modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu de către personalul propriu, iar în toate cazurile în care au fost sau vor fi descoperite/identificate abateri în activitate, angajații respectivi au fost, sunt și vor fi sancționați proporțional cu gravitatea abaterilor comise.
În final, precizăm faptul că apreciem semnalarea acestui incident feroviar de către publicația Club Feroviar, însă considerăm că acuzația de mușamalizare este total eronată, în contextul în care CFR SA, la fiecare solicitare a publicației respective, inclusiv la solicitarea privind incidentul de la Sighișoara, transmisă joi 8 iunie 2023, a dat dovadă de transparență și a furnizat toate informațiile solicitate de jurnaliștii publicației Club Feroviar”.