marți, decembrie 10, 2024
spot_img

CFR Marfă trece la patru zile program de lucru, după închiderea termocentralelor și fără cereale ucrainene

Conducerea CFR Marfă a propus sindicatelor un program de lucru de patru zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariilor.

Propunerea făcută de management sindicatelor în cadrul unei întâlniri, luni, este cauzată de rezultatele mai proaste ale societății în acest an față de anul trecut, evoluții cauzate de cantitățile mai mici de cărbune transportate și de cererea inferioară de transport de cereale.

„Sunt doar 4-6 trenuri de cereale dinspre Ucraina de transportat lunar, iar transportul de cărbune este și acesta afectat”, spune Iulică Măntescu, lider al Federației Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă, prezent luni la discuții.

De altfel, de la o cotă de piață de aproximativ 30%, în creștere în ultimii ani, CFR Marfă a scăzut semnificativ mult sub aceasta din cauza reducerii transportului de cereale. În portofoliul de comenzi, cerealele dețin o pondere mult mai mare decât în cele ale operatorilor privați. Apoi, semnarea cu întârziere a contractelor de transport cărbune, dar și închiderea unor termocentrale a afectat, de asemenea, volumele de marfă transportate.

Documentul semnat luni după încheierea discuțiilor menționează o scădere de 17% a indicatorilor față de valorile stabilite în Bugetul de Venituri și Cheltuieli pe 2024.

Reducerea ar urma să fie aplicată între 18 noiembrie și 17 ianuarie 2025. Sindicatele participante au solicitat găsirea altor soluții decât reducerea programului de lucru, însă ultimul cuvânt îl are administrația. Iulică Măntescu explică faptul că administrația este obligată să consulte sindicatele, dar că legislația în domeniu, și anume Codul Muncii permite implementarea măsurii în urma unei decizii unilaterale a Consiliului de Administrație.

Reducerea programului nu va fi uniformă la toate unitățile. De exemplu, în punctele de lucru unde există doar câțiva angajați va fi imposibilă reducerea programului de lucru pentru toți angajații cu o zi.

Procesul verbal al întâlnii este disponibil aici.

După cum a arătat aici Club Feroviar, în primele șase luni ale anului în curs, pierderile CFR Marfă au crescut cu aproape 70% față de perioada similară a anului 2023. Și pierderile din exploatare au crescut cu peste 50% comparativ cu primul semestru al anului trecut. Explicațiile sunt multiple.

Pe site-ul CFR Marfă a fost publicată Raportarea contabilă semestrială la data de 30 iunie 2024 (aferentă primelor șase luni din acest an) a transportatorului feroviar național.

În primul semestru al anului 2024, societatea a avut o cifră de afaceri netă de 357.894.165 de lei, în creștere față de nivelul consemnat în aceeași perioadă a anului trecut, de 355.976.208 lei. Veniturile din exploatare au crescut de la 397.393.620 de lei în primele șase luni din anul 2023 la 432.937.586 de lei în aceeași perioadă a anului în curs. Numai că majorarea cheltuielilor de exploatare a crescut mai mult, de la 491.053.373 de lei la 575.251.450 de lei.

 

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole