Operatorul de stat CFR Marfă a câștigat recent un contract de câteva milioane de euro pentru transport de lignit.
Valoarea contractului câștigat de către CFR Marfă în cadrul unei licitații demarate în septembrie 2024 este de 13,95 milioane lei, respectiv 2,79 milioane euro.
Contractul presupune transport feroviar de cărbune energetic tip lignit: – pe relația Dudaș – rampa de descărcare LFI CET Sud Timișoara (10.000 de tone), pe relația Motru Est – rampa de descărcare LFI CET Sud Timișoara (150.000 de tone) și pe relația Episcopia Bihor – rampa de descărcare LFI CET Sud Timișoara (40.000 tone). Durata contractului este de 12 luni.
La licitație a mai fost prezentă și compania Grup Feroviar Român (GFR). Beneficiarul transportului este compania Colterm Timișoara.
Cerințe de calificare
Pentru a se califica la licitație, potențialii ofertanți au trebuit să demonstreze deținerea de cel puțin cinci locomotive tip LE de putere minim 5100 KW, trei locomotive tip LDE de putere minim 2100 CP și 100 vagoane tip Fals, cu descărcare mecanizată prin gravitație pentru transport carbune si cu unghi de alunecare la coamă nu mai mare de 60º.
La jumătatea anului trecut, raportul contabil al CFR Marfă arăta pierderi de 138 de milioane de lei care însă cel mai probabil nu sunt operaționale, ci cauzate de dobânzile și penalităile de plată de către companie. În altă ordine de idei, două surse consultate de Club Feroviar au etichetat prețurile practicate de CFR Marfă drept prețuri de dumping. Una dintre aceste surse a afirmat că, fiind pe pierderi oricum, CFR Marfă își permite să meargă și mai mult în pierdere pentru a câștiga contracte. Viitorul acestora este incert atât timp cât compania se află în concordat oricând în cursul anului putând fi declarat falimentul. Activitatea statului de transport feroviar de importanță națională urmează să fie preluată de Carpatica Feroviar, operator nou a cărui înființare nu este văzută cu ochi buni de mediul privat.