spot_img
miercuri, decembrie 8, 2021
spot_img

CFR Marfă, plan de redresare în 30 de zile, protecție pe doi ani

CITR, parte a Impetum Group, a fost desemnat administrator concordatar provizoriu și va coordona restructurarea operatorului feroviar CFR Marfă prin procedura de concordat preventiv. Primul pas în concordatul CFR Marfă este elaborarea unui plan de redresare a companiei care să fie votat de creditorii ce dețin cel puțin 75% din creanțe.

Doru Cireașă

Șeful CFR Marfă, Traian Preoteasa, va fi consiliat de specialiști în insolvență pe parcursul concordatului preventiv

Potrivit unui comunicat de presă remis de CITR, procedura aplicată CFR Marfă, concordatul preventiv este o procedură de dată recentă în UE, fiind menită să împiedice ieșirea masivă din economii a companiilor cu probleme.

„În 2019 a fost adoptată Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă pentru a împiedica ieșirea din economie a 200.000 de firme anual la nivel european. Directiva încurajează aplicarea procedurilor de restructurare în afara insolvenței, inclusiv a concordatului preventiv. Concordatul este o soluție de prevenție care are rolul de a asigura redresarea rapidă și este desfășurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activității companiei și respectarea obligațiilor față de creditori”, spune CITR.

Concordatul preventiv este o procedură pre-insolvență care, dacă nu se soldează cu succes, poate fi urmată de insolvență.

CITR: CFR Marfă, companie cu impact în economie

„CFR Marfă este o companie de impact în economia românească. În acest demers, ne vom concentra eforturile alături de companie spre identificarea soluțiilor optime de redresare în funcție de contextul actual. Ne-am asumat să contribuim și la restructurarea companiilor de stat din economia românească și suntem pregătiți să valorificăm îndelungata noastră expertiză din mediul privat pentru redresarea operatorului feroviar”, afirmă Aurel Podariu, din partea  CITR.

Va urma o analiză exhaustivă a activității curente a societății pe baza bugetului de venituri și cheltuieli și a cash-flow-ului, în baza căreia va fi propus și implementat imediat planul de redresare.

Următorii pași în procedură sunt realizarea, în termen de 30 de zile, a unui plan de redresare a companiei și supunerea acestuia votului creditorilor care dețin cel puțin 75% din creanțe. Termenul de implementare a măsurilor adoptate în planul de restructurare este de 24 de luni.

CITR, administrator CET Arad, debitorul CFR Marfă

CITR este o companie Impetum Group. Alături de CITR, din Impetum Group mai fac parte ROCA, soluție de consolidare a IMM-urilor românești care au un viitor valid, dar care traversează un moment dificil, și ROCA X, un proiect destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie.

CITR s-a ocupa în trecut și de redresarea în insolvență a unor CET, printre care CET Arad la care CFR Marfă avea calitate de creditor. Operatorul feroviar de transport mărfuri nu a recuperat nimic din creanța sa la CET Arad.

Termenul de doi ani acordat companiei CFR Marfă pentru redresare este posibil să fie unul foarte mic, insuficient pentru restabilirea echilibrului financiar al operatorului. In plus un alt neajuns este faptul că redresarea are loc în condițiile menținerii managementului actual care poate fi considerat parțial vinovat pentru situația negativă a CFR Marfă.

Remus Borza, avocatul de business care a salvat de la faliment Hidroelectrica (5,2 miliarde lei datorii la intrarea în insolvență) critica zilele trecute concordatul CFR Marfă, lăsând să se înțeleagă că insolvența ar fi fost o procedură mai potrivită. Una dintre problemele concordatului este că tot cei care au adus aproape de faliment societatea sunt însărcinați cu salvarea acesteia, spunea el.

„Concordatul, din punctul de vedere al meu ca avocat cu experiență din 1995, nu are aceeaşi forţă, nu oferă aceleaşi garanţii, acceași protecţie, pe care le oferă insolvenţa. Dar aceasta a fost decizia acţionarului statul român, prin  ministerul Transporturilor”, afirma el într-o declarație pentru Club Feroviar

Pentru oficialii români concordatul mai oferă un avantaj, de natură politică. Permite statului să continue controlul societății să își numească managerii, să deruleze afacerile dorite, ceea ce in cazul insolvenței nu se poate. Dacă la concordat se păstrează managementul existent, la insolvență toată puterea merge la administratorul numit de justiție.

„Noi nu ne-am fi asumat insolvenţa Hidroelectrica dacă nu ni s-ar fi aprobat administrarea totală. Inclusiv șervețelele de hârtie nu erau cumpărate fără acordul administratorului special”, spune el.

Ori aici e problema. Cum pot cei care au adus aproape de faliment o companie, să o poată salva?

„E unul dintre neajunsuri, la modul simplist dacă ești deştept nu ajungi în insolvenţă sau în concordat, eşti bun manager. Insolvența vine ca sancţiune la adresa unui prost management. Dacă ai datorii an de an, nu mai poţi conduce în continuarea societatea căci ai dovedit că ai condus-o prost în anii ăştia”, afirmă el.

„Un administrator independent  oferă garanții, în concordat toţi cei care au fost la butoane vor conduce societatea, din punctul ăsta de vedere nu sunt garanţii că evoluţia va fi pozitivă. Trebuie schimbat managementul”, mai spune Borza.

O altă problemă este faptul că protecția companiei în concordat în domeniul ajutorului de stat este mai mică, comparativ cu cea de care beneficiază cea aflată în insolvență. Aceasta poate fi o dificultate pentru CFR Marfă în situația în care Comisia Europeană cere statului să recupereze ajutorul acordat operatorului acum câțiva ani, în cursul procedurii (eșuate) de privatizare.

Totuși managerii CFR Marfă sunt optimiști. ”Este pentru prima oară când se face asta în România. Este o invenție a mea”, a declarat Preoteasa pentru Club Feroviar. El a explicat că astfel a încercat să prevină insolvența și că, prin această procedură, niciun creditor nu va mai putea să pună poprire pe conturile societății. ”Atunci când instanța va aproba planul de concordat, se vor ridica toate executările silite existente în momentul de față. În plus, voi putea participa la orice licitație. Planul de concordat este însoțit de un plan de restructurare, iar avantajul față de insolvență este că toată activitatea o vom conduce tot noi, nu vine un administrator judiciar să ne spună ce să facem”, afirma recent directorul general al CFR Marfă.

Activitatea societății va fi organizată de actuala conducere, însă sub supravegherea unui judecător. Planul de concordat se aprobă, potrivit legii, pe o perioadă de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 12 luni. ”În maximum 24 de luni sper ca, cu ajutorul Guvernului, să ne rezolvăm problemele”, spunea acum două săptămâni Traian Preoteasa.

Cele două mari probleme ale CFR Marfă sunt ceea ce Comisia Europeană numește ajutorul de stat primit de companie cu ocazia privatizării sale (eșuate) și datoriile înregistrate la gestionarul infrastructurii naționale CFR SA.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole