spot_img
duminică, noiembrie 28, 2021
spot_img

CFR Marfă iese la atac: Propunerile operatorilor privați – încercări de a prelua active bune la prețuri derizorii

La puțin timp după sugestia Patronatelor Operatorilor Privați din România ca CFR Marfă să își vândă activele pentru plata datoriilor și, totodată, nu cu mult timp după ce la șefia companiei de stat a venit un nou manager, CFR Marfă iese la atac. Propunerile repetate ale patronatelor menționate sunt încercări ale concurenței de a prelua ieftin active valoroase ale companiei.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

CER – Fersped

Compania de stat a remis marți după-amiază un comunicat de presă. În deschiderea acestuia, CFR Marfă apără decizia de anul trecut de intrare a companiei în concordat. „În anul 2020, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, prin reprezentanții săi în Consiliul de Administraţie, respectiv Adunarea Generala a Actionarilor, a identificat ca soluţia optimă pentru salvarea CFR Marfă recurgerea la procedura de concordat preventiv. Aceasta, spre deosebire de orice alte modalităţi reglementate, asigură un set de avantaje, precum: suspendarea executărilor silite în desfăşurare la momentul omologării (12.03.2020), posibilitatea negocierii modalităţii de stingere a datoriilor cu creditorii; menţinerea societăţii pe piaţă şi continuarea activităţii comerciale; durata redusă a procedurii – 24 luni (spre deosebire de procedura insolvenţei/executare silită)”, spune CFR Marfă. „Investigatia formală deschisă de Comisia Europeana în anul 2017 prin Decizia nr. C(2017) 8186 final/18.12.2017- Presupus ajutor în favoarea CFR Marfă – s-a finalizat prin Decizia din luna februarie 2020, prin care statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfa atât ajutorul de stat ilegal, cât si dobânzile aferente pentru perioada scursă de la acordarea ajutorului pâna la recuperarea întregii sume”, continuă compania.

Ajutorul de stat va fi rambursat integral

Există două condiții ce vor fi indeplinite, spune conducerea companiei. „Tinând cont de rolul pe care SNTFM CFR MARFĂ SA îl are în piaţă este necesar ca procesul de rambursare a ajutorului de stat să asigure, deopotrivă:

  • rambursarea integrală a ajutorului de stat;
  • continuitatea activitatii transportatorului feroviar strategic de marfă.

Obiectivul principal pe termen scurt şi mediu îl reprezintă implementarea unei strategii de rambursare a ajutorului de stat, astfel încât CFR Marfă să depăşească această sittuaţie critică, prin demararea unui amplu proces de reorganizare şi restructurare, aflat în curs de realizare, care să îi permită  continuarea activităţii.

Mentionăm faptul că toate instituţiile abilitate (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, ANAF, Consiliul Concurenţei, Comisia Europeană prin DG Competition) conlucrează în prezent pentru a stabili de comun acord soluții optime în vederea recuperării ajutorului de stat, cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene în materie de concurenţă”.

CFR Marfă: Poziția patronatelor, o acțiune concertată și premeditată

Poziția patronatelor e o incercare de preluare a activelor bune la prețuri derizorii. „În acest context, nu întelegem poziţia OPSFPR, potrivit careia sumele datorate bugetului de stat de CFR Marfă trebuie stinse cu bani prin vânzarea pe piaţa liberă a activelor societăţii într-un moment total neprielnic al pieţei, decât ca o acţiune concertată şi premeditată împotriva CFR Marfă. Considerăm luările de poziţie repetate pe acest subiect ca încercări ale Organizatiei Patronatelor Societătilor Feroviare Private din România (OPSFPR), respectiv ale operatorilor feroviari privaţi membri ai acesteia, concurenţi ai CFR Marfă, ca încercări  de a prelua cele mai bune active la preţuri derizorii. De asemenea, dorim să accentuăm şi pe această cale faptul că CFR Marfă va respecta decizia emisă de Comisia Europeană, căutând alături de toate autorităţile implicate cele mai bune soluţii de achitare a ajutorului de stat, cu respectarea legislaţiei naţionale şi europene. Orice actiuni legate de această speţă vor avea acordul autorităţilor în materie de concurenţă nationale şi europene, respectiv Consiliul Concurenţei şi DG Competition”, spune compania.

Câteva observații

Unele dintre argumentele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România stau parțial în picioare. Astfel, Patronatele au obiectat că CFR SA nu are ce face cu activele feroviare primite de la CFR Marfă în contul datoriei. Gestionarul infrastructurii ar avea nevoie de bani pentru întreținerea infrastructurii feroviare (CFR Marfă are o datorie în jurul a un miliard de lei la CFR SA) nu de vagoane. Însă, în practica economiei de piață nu rare sunt cazurile în care o firmă renunță la activele sale în favoarea băncii creditoare dacă nu își poate plăti datoriile sau atunci când e executată silit de creditori.

Apoi, Comisia Europeană cere României ca activele feroviare date în plată să nu fie folosite, cel puțin o bună perioadă de timp, pentru punerea pe picioare a unei noi companii feroviare, după cum a scris în toamna anului trecut Club Feroviar.

Pentru a participa la Târgul de Carieră Feroviară în România, care are loc în datele de 20-21 aprilie, nu trebuie să te deplasezi nicăeri și poți susține interviul de angajare din orice loc de unde ai acces la internet, fie din România sau din străinatate, pentru că totul se desfășoară online.

Pentru a te înregistra la un interviu trebuie să intri pe pagina https://cfir.ro/targul-online/, să vezi ce companii sunt prezente și ce oferte au, după care să aplici pentru postul dorit, iar susținerea interviului o faci prin aplicația Zoom.

Companiile participante sunt în căutare de personal pentru meseriile de electrician, lăcătuș, sudor, macaragiu, vopsitor, dar și alte meserii. Mai sunt oferte si pentru ingineri, cu experiență sau la început de drum, dar și pentru economiști, precum și posibilități de calificare.

Angajatori

MAI MULTE DETALII

 

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole