spot_img
sâmbătă, august 13, 2022
spot_img

CFR Marfă amână plata datoriei către CFR SA. Concordatul se prelungește

Conducerea companiei CFR SA împreună cu AGA au aprobat, zilele trecute, amânarea plății datoriei pe care CFR Marfă o are către compania de infrastructură.

Conducerea companiei CFR SA împreună cu AGA CFR SA au aprobat amânarea plății datoriei pe care CFR Marfă o are către compania de infrastructură, după cum era prevăzut graficul de plăți inclus în planul de concordat. Planul a fost aprobat la începutul lui 2020, iar o decizie de zilele trecute a AGA CFR SA aprobă propunerea CFR Marfă și a firmei care gestionează concordatul de a se amâna plata. Perioada de prelungire a concordatului nu a fost precizată.

Avizul de amânare a fost acordat inițial de Consiliul de Administrație al CFR SA la data de 21 februarie 2022.

Potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar, concordatul urma să se întindă pe o durată de 24 de luni, așadar expirând luna trecută.

CFR Marfă a făcut o propunere de recuperare a datoriilor de către CFR, anume 960 milioane lei sau 91% din valoarea totală a creanței. Aceasta se va întâmpla prin predarea a 9800 de vagoane (335 milioane lei), dare în plată, valorificare active neproductive (583 milioane lei), plăți eșalonate pe parcursul a 24 de luni a câte 2,25 milioane lei cu un răgaz de șase luni pentru ameliorarea cash-flow, stoparea calculului penalităților și dobânzilor conform prevederilor legale, constituirea de garanții imobiliare în favoarea CFR SA.

Graficul de plată al creanțelor pe cei doi ani ai concordatului este acesta:

  • CFR SA – 315/644 milioane lei
  • CFR Călători – 24/0 milioane lei
  • ANAF – 32/33 milioane lei etc
  • Total general – 501/678 milioane lei

Locomotive în valoare de 66 milioane cedate CFR SA

Documente mai recente elaborate de administratorul concordatar CITR la cererea statului și a Ministerului Transporturilor prevăd că la CFR vor ajunge locomotive în sumă de 66 de milioane de lei, adică aproximativ egal cu suma primită în natură locomotive de IRLU. Ar fi vorba de 30 de locomotive potrivit calculelor noastre, dar și vagoane. CITR spune că transferul ar fi fost discutat de CFR Marfă cu CFR SA și că CFR SA ar avea nevoie de aceste active.

Se prevăd:

  • Darea în plată către CNCF CFR SA a pachetului de active necesar furnizorului pentru desfășurarea activității sale – (226 milioane de lei);
  • Plata în numerar a creanței rămase până la stingerea integrală a datoriei către CNCF CFR SA de 2.355 mil lei, ca urmare a încasărilor realizate prin valorificarea activelor SNTFM CFR MARFĂ SA pe piața liberă (2.129 mil lei).

CFR SA va mai primi vagoane de 7,2 milioane lei, clădiri și terenuri de aproximativ 110 milioane lei și participații la CNI (Compania Națională de Investiții) de 37 milioane lei. (226 milioane lei).

Concordatul dat peste cap de pandemie

Încă de la bun început, succesul planului de concordat a fost condiționat de câțiva factori. Anume:

  • Cifra de afaceri crește cu 5% în primul an la concordat prin creșterea numărului de tone transportate și renegocierea tarifelor (în realitate, din câte s-a văzut, volumele de mărfuri transportate au scăzut drastic)
  • Se vor menține vechile contracte, vor veni noi clienți
  • Rentabilizarea operațională se va vedea anul viitor

Un element de impact negativ este faptul că 50% din totalul transporturilor companiei este de cărbune.

Aceasta în condițiile în care UE pune presiuni pe închiderea termocentralelor și în care cresc importurile de energie. Lucrările de modernizare a căii ferate sunt alți factori ce micșorează traficul feroviar de marfă.

Pierderi în creștere față de 2021

Însă pandemia a dus la o frânare a transporturilor de marfuri și, în consecință, pierderi operatorului de stat. Proiectul de buget pe acest an presupune pierderi de peste 80 de milioane de euro, în creștere cu peste 28% față de cele consemnate la finele anului trecut. Un lucru bun este că investițiile sunt prevăzute a fi mai mult decât duble față de cele din 2021.

Veniturile totale progonozate pentru anul în curs, de 540.071 mii lei, sunt identice cu cele consemnate în 2021. O mică diferență se constată la veniturile din exploatare – 538.403 mii lei, față de 538.397 mii lei.

În ceea ce privește cheltuielile totale, acestea sunt estimate la 951.192 mii lei, în creștere cu 10,48% față de anul trecut, când au fost de 861.941 mii lei. Rezultatul brut pe 2022 indică o pierdere de 412.036 mii lei (echivalentă cu peste 83 de milioane de euro).

Ultimele Articole