spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

CFR lansează licitații pentru SF destinate modernizării a peste 400 km cale ferată în Moldova

Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA a lansat licitaţiile pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare modernizării liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani – Roman – Iași – Frontieră (406 km).

Studiile vor lua în calcul posibilitatea ca viteza maximă de circulație a trenurilor de călători să fie de 160 km/h, potrivit unui comunicat de presă de joi al CFR SA. Viteza maximă proiectată de circulație va fi de 200 km/h, conform parametrilor tehnici prevăzuţi de standardele şi cadrul legislativ şi de reglementare naţional şi european.

 

 

 

Procedurile de licitație pentru realizarea studiilor de fezabilitate sunt organizate pe 3 tronsoane:

  • Ploiești Triaj – Focșani (143 km)

Valoare estimată: 19.827.586,35 RON (fără TVA)

Durata contractului: 23 luni

Finanțare: programe din Fonduri de Coeziune (FC)

  • Focșani – Roman (147 km)

Valoare estimată: 20.382.204,15 RON (fără TVA)

Durata contractului: 23 luni

Finanțare: programe din Fonduri de Coeziune (FC)

  • Roman – Iaşi – Frontieră (116 km)

Valoare estimată: 19.411.623 RON (fără TVA)

Durata contractului: 23 luni

Finanțare: programe din Fonduri de Coeziune (FC)

Studiile de fezabilitate, în valoare totală estimată de 59,6 milioane lei, vor respecta actele normative şi reglementările specifice infrastructurii feroviare, construcții, aplicabile, în vigoare. Aceasta, în vederea prezentării unui proiect ˮmaturˮ, care să corespundă celei mai eficiente soluții din punct de vedere tehnico – economic, pentru care să se aprobe asigurarea sursei de finanțare pentru implementarea obiectivului de investiție. Se va respecta conformitatea standardelor impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T și asigurarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României, inclusiv pentru modernizarea staţiilor de cale ferată, spune CFR SA.

Linia de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani – Roman – Iași – Frontieră (406 km), situată pe ruta Coridorului IX de transport, este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internațional european de pe cele 2 coridoare centrale aflate pe teritoriul țării noastre și asigură legătura Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu țările din Sud – Estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din Nord – Estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia).

Marius Chiper: Va fi „închis” Coridorul IX de transport

Licitarea SF a fost anunțată în urmă cu câteva luni de către Marius Chiper, director de investiții al CFR SA, cu ocazia unei conferințe dedicate investițiilor în România la care acesta a fost prezent. El a spus că prin modernizarea sectoarelor va fi „închis” Coridorul IX de transport feroviar.

Dezvoltarea rețelei feroviare din zona Moldovei este cerută insistent de către reprezentanți ai unor ONG din zonă, după modelul împământenit „Moldova vrea Autostradă”. Modernizarea căii ferate a făcut tot in ultima perioadă și obiectul interpelărilor adresate de către unii parlamentari ministrului Transporturilor.

„Din păcate, de aproape 30 de ani, în România nu se relizează investiții în infrastructura de transport feroviar, motiv pentru care traficul s-a mutat, în mod natural, pe cale rutieră. De exemplu, dacă între Suceava și București ar fi existat o cale ferată de mare viteză care ar fi permis circulația trenurilor cu viteze de peste 160 de kilometri la oră, atunci distanța dintre Cetatea de scaun a Moldovei și Capitala țării s-ar fi putut parcurge chiar în mai puțin de 3 ore, avantajele fiind superioare (prin costuri, siguranță și timp) transportului rutier și celui aerian”, spunea în urmă cu o lună deputatul sucevean Ioan Bălan într-o interpelare adresată ministrului Transporturilor.

Deputatul a susținut că în Master Planul General Transporturi (MPGT) se specifică că pe ruta Suceava – București există un număr consistent de pasageri, ”de câteva mii zilnic”, care ar călători cu trenul și ar justifica pe deplin investiția. ”Ministerul nu a întreprins demersuri concrete pentru a obține finanțare din fonduri europene nerambursabile pentru a moderniza această cale de rulare”, a afirmat Ioan Bălan.

El a reamintit că reprezentanți ai majorității parlamentare ar fi declarat că va fi dată o Hotărâre de Guvern pentru demararea licitației pentru proiectul tehnic și execuție în vederea demarării lucrărilor de modernizare a rutei CF  Suceava  – București, în vederea creșterii vitezei de deplasare la peste 160 kilometri la oră.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole