vineri, iunie 28, 2024
spot_img

CFR SA îi scoate iarăși câștigători pe Astaldi la Caransebeș-Lugoj, Alstom contestă. Doi ani de ping-pong cu proiectul

La doi ani de la demararea licitației pentru modernizarea liniei Caransebeș – Lugoj nu există niciun câștigător desemnat. O decizie recentă a CFR SA de stabilire a companiei cu cel mai bun punctaj a fost contestată de către asocierea condusă de Alstom.

Asocierea de firme condusă de compania Alstom Transport (care mai include firmele românești Euroconstruct Trading 98 și Arcada) a depus zilele trecute o nouă contestație la CNSC după ce CFR SA a plasat pe primul loc în licitație asocierea de firme WeBuild – Salcef (Italia). Prima dintre acestea, respectiv WeBuild este continuatoarea companiei Astaldi, implicată în grave scandaluri de corupție și dare de mită în România prin șeful ei Pier Luca Canino, pe lucrări de infrastructură.

Contestația firmei Alstom Transport este cauzată de faptul că CFR SA a văduvit compania de două puncte la oferta tehnică, neluând în considerare unele contracte prezentate ca experiență similară de ofertant.

Procedura nu se află la prima contestație, ba mai mult, de doi ani de când a demarat, a fost marcat un șir lung de decizii controversate ale CFR SA și de victorii parțiale sau totale ale asocierii conduse de Alstom la CNSC sau în instanțele de judecată. De data aceasta însă CFR SA a decis să accepte oferta asocierii ca fiind conformă, dar a plasat-o pe locul doi.

Blocajul în care se află procedura riscă să ducă la pierderea unor sume importante de bani acordate gratuit de către Uniunea Europeană României în cadrul PNRR.

Astaldi la Caransebeș-Lugoj, desemnată prima oraă în vara anului trecut

Prima dată asocierea WeBuild – Salcef a fost desemnată câștigătoare în vara anului trecut, însă și atunci Alstom a avut câștig de cauză în contestația sa împotriva acestei decizii.

Proiectul de modernizare pe subsecțiunea Caransebeș – Lugoj (Lot 1) cuprinde lucrări complexe de infrastrutură şi suprastructură feroviară (terasamente, linii, stații CF, consolidarea lucrărilor de artă, lucrări de instalații, energoalimentare, telecomunicaţii) și de protecţia mediului.

Obiectivele principalele ale programului de modernizare sunt:

  • îmbunătățirea geometriei traseului și sporirea capacității portante a căii pentru a permite circulația trenurilor cu viteza de până la 160 km/oră;
  • modernizarea staţiilor şi a haltelor de mişcare, adaptând capacitatea de exploatare la volumul de trafic şi la necesităţile tehnologice;
  • modernizarea clădirilor staţiilor de călători, construirea de pasarele şi ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
  • înlocuirea de poduri, podeţe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătăţirea terenului de fundare și a terasamentelor;
  • dublarea liniei pe toată lungimea;
  • montare de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot, pe segmentele de cale ferată ce străbat localități;
  • construcţia drumurilor de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
  • construcţie clădire de mentenanţă în staţia Caransebeş;
  • instalaţii de centralizare electronică şi introducerea sistemului de siguranţă ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
  • modernizarea echipamentului de telecomunicaţii;
  • montarea de încălzitoare de macaz pe liniile de primire-expediere, în staţii, în halte de mişcare şi la ramificaţii, pentru a combate efectele înzăpezirii liniei CF.

Consultanța deja semnată

La finele lui martie 2023, CFR SA și TPF INGINERIE SRL au semnat contractul în valoare de 14.310.938,75 lei fără TVA, pentru servicii de consultanță și supervizare a proiectării și execuției lucrărilor pe Caranseveș-Lugoj, aferent obiectivului de investiții Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR).

În cadrul contractului, Consultantul/Supervizorul va coordona, va asigura consultanță și supervizare în cadrul celor două etape ale contractelor, respectiv proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare pe lotul 1.

De asemenea, consultantul va urmări ca Proiectul tehnic să fie elaborat conform regulamentelor legale în vigoare, potrivit unui comunicat de presă anterior al CFR SA.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole