CFR Electrificare are, în sfârșit, un buget

Deși au trecut opt luni din acest an, companiei Electrificare CFR de abia i s-a aprobat bugetul. Acesta a fost publicat miercuri în Monitorul Oficial nr. 727.

Cheltuieli cu personalul în creștere, prevederi pentru investiții în scădere față de anul trecut, astfel se prezintă bugetul de venituri și cheltuieli al societății naționale Electrificare CFR SA, filială a companiei mamă CFR SA.

Cum se prezintă principalele capitole bugetare față de anul precedent? La partea de investiții se prevede o sumă de 3,36 milioane lei, inferioară celei de 5,3 milioane lei prevăzută în bugetul anului trecut. Justificarea reducerii pare a fi faptul că investițiile realizate efectiv sunt mult mai mici. Astfel raportul administratorilor la finele anului trecut indica o execuție bugetară de puțin peste două milioane lei la partea de investiții. Societatea nu răspunde de proiectele de electrificare ale căii ferate, acestea fiind ci doar de exploatarea rețelei de alimentare a trenurilor.

Pe partea de cheltuieli cu salariile, bugetul Electirficare CFR înregistrează creșteri semnificative. Astfel dacă raportul administratorilor pe 2018 menționa cheltuieli de natură salarială de 123,5 milioane lei, bugetul pe acest an indică cheltuieli de 139 milioane lei. Spre comparație bugetul din 2015, deci din urmă cu patru ani, prevedea cheltuieli de natură salarială de 72,22 milioane lei, respectiv de aproape două ori mai mici.

Sume generoase sunt prevăzute pentru contractele de mandat, comisii și comitete. Sunt incluse aici și indemnizațiile de participare la Consiliile de Administrație ale companiei. Aici se prevede suma de 915 mii lei, față de 738 mii lei anul trecut.

Cheltuielile cu personalul  reprezintă al doilea capitol de cheltuieli după cele cu bunurile și serviciile. Astfel pentru personal sunt prevăzute    cheltuieli de 145 milioane lei în condițiile în care pentru bunuri și servicii este alocată suma de 334,1 milioane lei. Volumul total la cheltuielilor este de 484 milioane lei, cu 11 milioane lei mai mult decât cel al veniturilor înregistrate provenite 100% din exploatare. În consecință pentru 2019 se prevede un rezultat negativ de 10,74 milioane lei.

La finele anului,  se prevede ca Electrificare CFR să aibă 2.295 angajați, număr sensibil egal cu cel stabilit în 2018. Productivitatea muncii crește la rândul ei de la 208 mii pe angajat, de la 161,49 mii lei indicator care figurează în raportul administratorilor pe 2018.

Care sunt neajunsurile aprobării bugetului cu întârziere

Prevederile legale spun că o companie de stat beneficiază lunar, până la aprobarea bugetului său de a 12-a parte din bugetul avut în anul precedent. Pusă problema așa ar părea că nu contează dacă bugetul acesteia se aprobă spre finele anului. În realitate însă, neavând buget, compania în cauză nu poate demara proiecte noi căci compania în cauză poate finanța doar proiecte pentru care are prevpăzută finanțare.

Aprobarea cu întârziere a bugetului în 2019 are efecte negative importante, inclusiv asupra căii ferate din România. Este readusă pe tapet, una dintre problemele importante din domeniul lucrărilor de infrastructură, anume lipsa de sincronizare între regulile bugetului de stat şi prevederile privind finanțele publice, pe de o parte, şi sezonalitatea lucrărilor de infrastructură, pe de altă parte.

Aprobarea cu întârziere a legii bugetului de stat în 2019 scoate la iveală, mai mult decât în alţii ani, una dintre problemele importante ale căii ferate din România, anume nesincronizarea dintre prevederile bugetare şi sezonalitatea lucrărilor de întreţinere a căii ferate. Dacă în anii precedenţi, de bine de rău, bugetul de stat era gata la finele anului, în 2019 legea acestuia a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis de abia la jumătatea acestei luni.

Dacă în cazul marilor lucrări de infrastructură, întârzierea nu e o problemă, aceste lucrări având termene de execuţie care, incluzând proiectare ajung şi la câţiva ani, la micile lucrări de întreţinere unde se prevede derularea acestora în 3-6 luni, întârzierea bugetului dă totul peste cap.

Calendarul financiar nu ajută, în forma actuală. Odată aprobat bugetul, CFR începe să scoată la licitaţie lucrărilor de reparaţie ale căii ferate şi, eventual, face anterior şi proiectarea necesară.

Se ajunge că undeva prin vară să fie derulată licitaţia, iar la începutul toamnei să fie desemnat şi un câştigător. Dacă apare şi o contestaţie, devine inevitabil ca ordinul de începere va fi dat în toamnă. Astfel se ajunge ca firma câştigătoare să aibă la dispoziţie doar două luni pentru realizarea lucrării, exceptând luna decembrie care este improprie lucrărilor.