spot_img
sâmbătă, octombrie 16, 2021
spot_img

CFR cumpără la Bursa de Mărfuri energia necesară pe 2021-2022

Gestionarul de infrastructură feroviară, CFR SA,  a lansat la Bursa Română de Mărfuri o licitație de energie electrică în opt loturi pentru achiziționarea a 174.701 MWh, cantitate necesară companiei în următorul an.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

 

Este vorba de 96,8 mii MWh medie tensiune și 77,8 mii MWh joasă tensiune, iar valoarea estimată a achiziției este de 140,88 de milioane de lei, fără TVA,

Potrivit anunțului, procedura va avea loc online, iar 98 de puncte din 100 vor fi atribuite pentru componenta financiară, restul de 2 puncte pentru cea tehnică.

Licitația va avea loc în data de 16 septembrie. Prețul unitar rezultat din raportarea valorii estimate a contractelor la cantități este de 804 lei / MWH și prin nivel ar indica includerea și a tarifelor suplimentare percepute de ANRE (159 lei fără TVA).

Pe situl de achiziții publice există două anunțuri de atribuire ce indică faptul că CFR a semnat pe loturile 5 și 6 două contracte de 25 de milioane de lei pentru energie electrică, tot prin BRM.

Metrorex ocolește Bursa

Spre deosebire de CFR, Metrorex, un mare consumator de energie electrică, ocolește Bursa Română de Mărfuri la achizițiile de energie electrică, preferând licitațiile clasice organizate de companie. Fără succes însă, și, în final energia este cumpărată în contracte directe, într-un mod mai puțin transparent.

În acest an, Metrorex a organizat trei proceduri de achiziție prin licitație sau negociere directă. Licitațiile au fost fără succes. În prezent, Metrorex are un contract pe câteva luni cu Hidroelectrica pentru asigurarea unei părți din consumul necesar pe un an, contract care expiră în toamna acestui an. La acel moment, Metrorex speră că va găsi un furnizor selectat prin licitație pe energia necesară.

Chestionați asupra cauzelor pentru care nu cumpără energie electrică prin Bursa Română de Mărfuri sau, cel puțin, și prin aceasta, oficialii Metrorex au invocat prevederi din legislația achizițiilor publice. Acestea ar obliga compania să cumpere energia strict de pe piețe ce îndeplinesc condiții cumulative stabilite de către Comisia Europeană, privind transparența, lipsa intervenției statului, comercializarea tradițională a acelui bun pe piața respectivă.

„Referitor la prevederile legislației în domeniul achizițiilor sectoriale privind posibilitatea de realizare a achiziției de energie electrică prin Bursa Română de Mărfuri, în conformitate cu prevederile art. 117, alin. (1), litera g) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile publice sectoriale, precizăm că ,, entitatea contractantă are deptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziție publică de produse pentru produsele cotate și achiziționate pe o piață de mărfuri. Menționăm că dreptul de aplicare a procedurii de atribuire prevăzută ca excepție la art. 117, alin. (1), litera g) din Legea nr. 99/2016 (în conformitate cu prevederile art. 50 din Directiva 2014/25/UE), este condiționat de îndeplinirea condițiilor cumulative stabilite de Comisia Europeană, care menționează: “i) Bunurile trebuie să fie cotate și tranzacționate în mod tradițional pe o piață de materii prime […]; ii) Prețurile bunurilor achiziționate sunt rezultatul concurenței și al dinamicii deschise a piețelor. Pe plan național, această condiție poate fi considerată îndeplinită numai în măsura în care se poate demonstra că există platforme de tranzacționare consacrate pentru motorină, benzină, păcură etc, care să garanteze formarea prețurilor în condiții de concurență deplină; iii) Prețurile se formează independent de necesitățile în materie de achiziții ale guvernelor naționale sau ale autorităților contractante, întrucât, în general piețele au un caracter internațional și nu există riscul dicriminării (…) Având în vedere informațiile prezentate cu privire la prețul de achiziție a energiei electrice angajat de Metrorex SA prin procedura de licitație deschisă organizată, comparativ cu prețul energiei cotate prin BRM, coroborat cu faptul că platforma SEAP garantează respectarea regulilor reglementate prin legislația în domeniul achizițiilor sectoriale, comparativ cu situația Bursei Române de Mărfuri pentru care se impune verificarea îndeplinirii condițiilor stabilite de Comisia Europeană, Metrorex SA a considerat că nu se justifică realizarea achiziției de energie electrică prin Bursa Română de Mărfuri”, spunea Metrorex.

BRM: Comercializăm energia încă dinainte de apariția legislației achizițiilor publice

Oficialii BRM au respins însă argumentația. „Energia este bun cotat și tranzacționar în mod tradițional la BRM dinainte de a intra în vigoare OUG 34/2005, Prețurile sunt clar rezultate în urma concurenței; bursa nu elimină concurenții pe motivele trase de păr care apar în legea 99/2016 și pe care, din nefericire, unele companii de stat trebuie să le respecte. Pe platforma de tranzacționare a BRM se tranzacționează în mod curent (tradițional) și produse petroliere(…) Atât timp cât în documentațiile de atribuire, entitatea contractantă impune o anumită formulă de preț (dată de nota de estimare a valorii contractului), Metrorex nu a cerut niciodată de la BRM, nici oficial, nici neoficial, cotațiile pentru energie electrică sau oricare alt produs tranzacționat și cotat la Bursă”, explicau recent reprezentanți ai Bursei de Mărfuri.

Bursa Română de Mărfuri (BRM) a intermediat în luna iunie contracte de sute de mii de MWh pentru spitale, primării, unități medicale, regii autonome și companii interesate să obțină prețuri cât mai bune. BRM mai este folosită de către majoritatea Tribunalelor din România pentru achizițiile de energie și de cel puțin două Parchete (cele din Prahova și Giurgiu cu licitații la finele anului trecut). Lista nu include și compania de transport cu metroul Metrorex care de câteva luni organizează licitații peste licitații ca să cumpere energia necesară. Bâlbele companiei costă milioane de euro, anume diferența dintre prețul la care energia ar fi fost cumpărată în primăvară prin BRM și cea la care va fi cumpărată în toamnă când se va încheia (dacă se va încheia) actuala licitație.

Licitația proprie, cea mai proastă soluție în actuala conjunctură

Organizarea propriilor licitații, contestate, întinse pe luni de zile, pare a fi cea mai proastă modalitate de a cumpăra energia electrică în contextul dinamicii susținute a prețurilor la energie. Joi, 9 septembrie, are loc o întâlnire între Electrificare CFR și operatorii de transport feroviar de marfă exact pe acest subiect.

Electrificare CFR, compania care vinde în prezent energia electrică de tracțiune operatorilor feroviari, după ce o cumpără de pe OPCOM, vrea schimbarea regulilor jocului, invocând faptul că de luni de zile, din cauza scumpirii energiei electrice nu mai este în stare să achiziționeze energia necesară.

Într-o adresă trimisă operatorilor feroviari, consultată de către Club Feroviar, Electrificare CFR spunea că a încercat în perioada aprilie – august 2021 să cumpere energie prin nu mai puțin de 74 de cereri de ofertă trimise vânzătorilor de pe OPCOM. Până acum, energia se vindea cu plata la 45 de zile după încheierea lunii în care a fost livrată. De acum încolo însă, plata se va face fie la începutul perioadei în care este furnizată energia, fie la finele perioadei, însă cu prezentarea unei scrisori de garanție bancară. În document, Electrificare CFR se plânge că pe piață este o lipsă de energie și că prețul acesteia are tendința de a se stabiliza în jurul unui preț dublu față de începutul anului.

Ca urmare, compania parte a CFR SA cere operatorilor să se întâlnească joi pentru a analiza situația. Lipsa resurselor financiare necesare la nivelul Electrificare CFR (plata anticipată a energiei) va face ca operatorii să fie nevoiți să cumpere energia la prețuri duble de la furnizorii de ultimă instanță față de cele asigurate în prezent de CFR Electificare CFR, avertizează compania.

 

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole