Compania CFR Călători a demarat o consultare a pieței privind montarea pe locomotive a sistemelor ce permit închiderea automatizată a ușilor de către mecanici. Absența acestor sisteme a dus în decembrie la rezilierea contractului de interoperabilitate între MAV Start și CFR Călători, a informat anterior Club Feroviar.
Compania CFR Călători a publicat zilele trecute în site-ul de licitații publice o consultare a pieței privind montarea pe locomotive a unei instalații pentru transmiterea de date între locomotiva LE 3400 kW modernizată și garnitura de vagoane din trenurile de călători, prin intermediul cuplelor cu 18 poli și a nodului de bus de tren.
Consultarea pieței își propune obţinerea unei estimări a valorii de achiziţie, preţuri/serviciu, termene şi condiţii de execuţie şi garanţie, precum şi orice recomandări, opinii şi sugestii pentru obiectul de mai sus.
Componența produsului
- unitate centrală de comunicație și procesare a datelor de tip nod de bus de tren;
- display-uri în fiecare post de conducere, cu afișare grafică – interfață om mașină (HMI);
- unitate de comunicație date în rețea – Ethernet Switch;
- cuple 18 poli – pe fiecare capăt de locomotivă 2 bucăţi;
- ansamblu fișă-cablu-fișă cu 18 poli (pentru cazuri de defectare a fişei cu 18 poli de la vagon);
- alte echipamente necesare sistemului.
Cerinţe funcţionale la închiderea automatizată
- instalația va fi compatibilă cu vagoanele de călători dotate cu sistem de deblocare selectivă și nod de bus de tren capabil să transmită datele solicitate către locomotivă, vagoane aparținând operatorului feroviar național SNTFC “CFR Călători ” – S.A.
- locomotiva va fi dotată la ambele capete cu câte două prize cu 18 poli, tip IRS 50558, pentru a permite conectarea cu fişele de pe capetele vagoanelor de călători;
- în caz de avarie (defectarea fişei cu 18 poli de la vagon sau a cuplei corespunzătoare de pe locomotivă), conectarea între cele două prize aflate pe aceeași parte a trenului, una de pe vagon şi una pe locomotivă, se va face cu utilizarea unui ansamblu fișă-cablu-fișă cu 18 poli, care face parte din inventarul locomotivei;
- din postul de conducere activ al locomotivei se vor putea da comenzi de închidere centralizată a ușilor de acces în garnitură de vagoane;
- sistemul trebuie să permită deblocarea selectivă a uşilor după oprirea trenului (stânga/dreapta);
- sistemul trebuie să permită în orice moment mecanicului să verifice dacă toate uşile de acces în vagoanele garniturii de tren, sunt închise verificându-se starea “buclei verzi”;
- sistemul va semnaliza optic și acustic dacă o ușă de acces în vagon refuză închiderea, semnalizând starea buclei verzi şi vagonul/vagoanele cu defecte în confirmarea închiderii uşilor;
- sistemul trebuie să permită ocolirea unei uşi de acces în vagon care refuză confirmarea închiderii, fiind restabilită posibilitatea de remorcare a trenului în condiţii speciale (uşa de vagon trebuie blocată de personalul însoţitor şi apoi bucla verde trebuie să poată fi închisă de la postul de conducere activ al locomotivei, conform protocolului de avarie);
- sistemul trebuie să permită darea de comenzi de aprindere/stingere iluminat vagoane, utilizând cuplele tip IRS 50558 cu 18 poli, din ambele posturi de conducere;
- sistemul trebuie să permită înregistrarea evenimentelor cu marcă de timp menţionate, provenite de la vagoanele de călători din compunerea trenului;
- sistemul nu va permite punerea în regim de tracţiune a locomotivei decât după confirmarea închiderii tuturor ușilor de acces în vagoane.
Acord de interoperabilitate suspendat cu MAV Start din această cauză
După cum a arătat aici Club Feroviar, din decembrie 2022 acordul de interoperabilitate între CFR Călători și MAV Start a fost suspendat, iar fiecare operator își asigură tracțiunea trenurilor pe teritoriul țării sale. Adică nu mai vedem locomotive CFR Călători la Budapesta și nici locomotive MAV la București și la Constanța.
Această suspendare a acordului de interoperabilitate dintre cei doi operatori de stat a fost ținută la secret de CFR Călători, însă ea a ieșit la iveală printr-o postare pe Facebook a utilizatorului Ștefan Slăbescu, care i-a dat tag președintelui ARF, Ștefan Roșeanu.
„De la data de 1 Decembrie, contractul de interoperabilitate între CFR Călători și MAV Start în materie de locomotive (Traxx AC2 de la MAV și 477 de la CFR), care circulau până la București/Budapesta și înapoi + Traxx până la Constanța a fost suspendat definitiv întrucât locomotivele noastre EA nu au GSM R și comanda de blocare a ușilor vagoanelor din locomotivă (comanda de blocare centralizată). Ce sens mai are să modernizăm și acum EA? Nu mai bine dublăm măcar comanda de 16 locomotive noi pentru a putea asigura (și) interoperabilitate cu MR (material rulant – n.red.) de secolul curent (Vectron, MS3)?”, se arăta în postare.
Într-adevăr, locomotivele SNTFC CFR Călători nu sunt echipate cu GSM-R, iar mecanicul nu poate bloca deschiderea ușilor. La toate vagoanele operatorului de stat din România, deschiderea ușilor se poate face atunci când trenul staționează, apăsând butonul verde. Când trenul se pune în mișcare, ușile se închid automat, după emiterea unui semnal sonor de avertizare.
La toți ceilalți operatori (MAV, CD, OBB etc) ușile sunt deschise și închise prin comanda mecanicului de locomotivă. Atunci când trenul a ajuns în stație, mecanicul deschide ușile doar de pe partea pe care se află peronul. În cazul unei opriri între stații, în câmp, la semnal, călătorii nu pot deschide ușile.