CFR Călători rămâne fără piese de schimb la Săgeata Albastră. Nu se mai fabrică

26 februarie 2020

Mândrie a căilor ferate române acum 15 ani, ramele Siemens Desiro, botezate „Săgeți Albastre”, au ajuns să stea trase pe dreapta în proporție de un sfert. Practic din 120 de bucăți cumpărate, sunt în circulație 85 de unități.

Doru Cireașă

Doar trei sferturi din parcul Siemens Desiro poate fi folosit

CFR Călători întâmpină probleme la achiziția pieselor de schimb pentru reparația automtoarelor Săgeata Albastră, potrivit declarațiilor făcute Club Feroviar de Dan Costescu, șeful companiei de stat.

Practic este vorba de piese ieșite din fabricație și care, se înțelege, nici nu mai pot fi fabricate de alte companii căci fabricantul acestora deține proprietatea intelectuală.

„Nu prea e altă soluție. Sunt destul de vechi, au 15 ani și rata de invechire e foarte mare. Trebuie soluții speciale, calculatoarele de bord nu se mai produc, frâna este și ea scoasă din fabricatie de către Knorr Bremse (companie germană – n.red.) și aici suntem captivi, căci au monopol pe Europa”, explică șeful companiei.

Din cele 120 de rame Siemens, în circulație sunt 85.

O cauză principală a actualei situații este faptul că mai multe rame ale CFR Călători stau fără a fi reparate la Cluj la Remarul 16 Februarie Cluj. Contractul face obiectul unor dispute între companie și unitatea menționată, după cum arăta anul trecut un raport de control.

După cum explica Club Feroviar în decembrie, în mandatul fostul director general, Iosif Szentes, CFR Călători a încheiat în 2014 două contracte-cadru cu Remarul 16 Februarie, firmă din grupul ce include și Transferoviar. Contractele au privit repararea automotoarelor Siemens Desiro (Săgeata Albastră) însă nu au fost respectate de societatea clujeană.

„CFR Călători este în situația în care nu mai poate identifica ce lucrări s-au făcut exact și trebuie să găsească altă soluție, inclusiv un proces în Justiție împotriva Remarul 16 Februarie”, a explicat o ssursă din industria feroviară care cunoaște  cazul.

CFR s-ar mulțumi să mențină măcar actualul număr de rame, la modul ideal urmând să ajungă la 92 de unități. Compania vrea să mai repare alte șase unități. „ Să ne ducem la 91 cu a doua serie de Desiro de încă șase bucati (….) eu aș fi multumit la câte sunt acum”, spune Costescu.

Compania derulează un program de modernizare și reparare a parcului, botezat „CFR renaște” care presupune repararea de vagoane și locomotive și aducerea parcului de vagoane al CFR Călători la cel puțin 1.000 de unități.