spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

CFR Călători plătește penalități. Remarul 16 Februarie e primul beneficiar, prin compensare

Recent s-a înregistrat o premieră în ultimii ani: CFR Călători plătește penalități de sute de mii de lei către furnizori și parteneri. Unul dintre primii beneficiari ai acestei decizii este Remarul 16 Februarie, către care operatorul feroviar de stat a stins prin compensare penalitățile. Alte societăți încă așteaptă banii.

Adrian Bărbulescu

CFR Călători plătește penalități

Potrivit unei situații financiare interne a CFR Călători, intrată în posesia Club Feroviar, CFR Călători are de plătit penalități în valoare totală de 605.954,58 lei, echivalentul a aproximativ 125.000 de euro. Datoriile operatorului feroviar de stat către furnizori se ridică în momentul de față la 430 milioane de lei, din care aproape 300 milioane de lei reprezintă restanțele la tariful pentru utilizarea infrastructurii (TUI) datorat Companiei Naționale de căi Ferate CFR SA.

Operatorul feroviar nu vrea să facă public totalul datoriilor

Suma datoriilor din penalități a fost obținută de Club Feroviar din surse care au dorit să-și păstreze anonimatul, deoarece CFR Călători a refuzat să ne pună oficial la dispoziție aceste date.

”Informațiile solicitate sunt date care țin de administrarea afacerii, nu au caracter public conform prevederilor art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, întrucât ne pot afecta activitatea având în vedere faptul că operăm pe o piață concurențială”, se arată în răspunsul primit la solicitarea publicației noastre privind situația la zi a datoriilor CFR Călători către furnizori și parteneri.

Printre cei cărora operatorul feroviar are să le plătească penalizări ca urmare a neachitării la termen a datoriilor se află tot felul de furnizori și parteneri, de la reparatori de material rulant cum ar fi SCRL Brașov, Remarul 16 Februarie, Reloc SA sau Atelierele CFR Grivița, furnizori de combustibil ca Rompetrol sau alte instituții de stat, cum ar fi Autoritatea Feroviară Română (AFER). De pe listă nu lipsesc, evident, nici Telecomunicații CFR SA și Compania Națioanlă de Căi Ferate CFR SA.

CFR Călători plătește penalități către Remarul 16 Februarie

CFR Călători plătește penalități Raport de control la CFR Călători Remarul 16 Februarie
FOTO Monitorul de Cluj

Decizia de a calcula penalități la contractele încheiate cu furnizorii și partenerii, în contul datoriilor neplătite la termen, este una lăudabilă, spun actorii din industria feroviară românească, consultați de Club Feroviar. Tot ei spun însă că modul în care sunt prioritizate plățile ridică anumite semne de întrebare.

Bunăoară, unul dintre primii beneficiari ai stingerii penalităților este Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, societate controlată de omul de afaceri Călin Mitică, cu care CFR Călători se află și în litigiu. Operatorul feroviar de stat a depus o plângere ce face obiectul unui dosar la DNA, având ca obiect sechestrarea mai multor automotoare de către reparatorul de material rulant.

Astfel, potrivit documentului citat, Remarul 16 Februarie a beneficiat de o stingere de penalități în valoare de 338.171,66 lei. Ce-i drept, nu s-au dat bani cash către societatea clujeană, ci totul s-a făcut prin compensare, după cum a precizat CFR Călători în răspunsul către Club Feroviar: ”Sunt penalități calculate la contractele încheiate și derulate în anii trecuți și s-au achitat prin compensarea cu penalitățile pe care le avea și Remarul 16 Februarie de plătit la CFR Călători, nemaifiind astfel nevoie de cash suplimentar pentru plata acestora”.

Remarul 16 Februarie a rămas astfel aproape pe zero în relația cu CFR Călători în ceea ce privește penalitățile de încasat. A mai rămas de plată de către operatorul feroviar de stat doar suma de 56.382 de lei, care este însă aferentă unei facturi cu data scadentă 4 septembrie 2020.

CFR Călători plătește penalități, dar nu e clar pe ce criteriu

În ceea ce privește criteriul pe baza căruia se prioritizează plata de către CFR Călători a penalităților către parteneri, răspunsul nu a mai fost la fel de clar, ci mai degrabă sec și totodată ambiguu: ”Plățile se fac în funcție de disponibilitățile financiare, la data scadentă, pentru toți partenerii noștri, conform reglementărilor legale”.

Astfel, întrebarea firească persistă, fără a avea un răspuns. Pe lista celor care au de încasat penalități se află și alți furnizori cu sume similare celei compensate pentru Remarul 16 Februarie. De exemplu, către Rompetrol a fost emis un ordin de compensare de 190.638,34 lei, dar tot mai rămâne un rest de plată de 322.277,91 lei. Către SCRL Brașov, filială a CFR Călători, operatorul feroviar de stat are de plată suma de 1.096.927,13 lei și în dreptul ei nu figurează niciun ordin de plată sau de compensare.

Niciun alt reparator de material rulant nu a beneficiat de plata penalităților

De altfel, cu niciunul dintre ceilalți reparatori privați de material rulant, în afară de Remarul 16 Februarie, nu apare ca fiind făcut un ordin de plată sau de compensare. După cum se poate observa lesne din tabel, Reloc SA are un rest de încasat de la CFR Călători în valoare de 68.749,91 lei, iar Atelierele CFR Grivița – de 336.325,70 lei. În aceeași situație se află și AFER, dar și CFR SA, care nu au primit niciun ban sub formă de penalități.

În schimb, au fost stinse penalitățile datorate Telecomunicații CFR SA, Electrificare CFR SA și Grupului de Exploatare și Întreținere Palat CFR (unde își are sediul central CFR Călători), prin ordine de compensare sau chiar de plată.

Facturi neachitate cu termene scadente în decembrie 2019

Valoarea totală a facturilor emise de furnizori către CFR Călători și care sunt (sau ar trebui să fie) purtătoare de penalități se ridică la 3.650.499,65 lei. Trebuie precizat faptul că unele dintre aceste facturi aveau termene scadente inclusiv în luna decembrie a anului trecut sau în februarie 2020.

Rămâne de văzut cum se vor derula în continuare aceste stingeri de penalități aferente facturilor emise și neîncasate.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole