miercuri, februarie 12, 2025
spot_img

CFR Călători – pierderi de jumătate de miliard de lei, Traian Preoteasa – anul și apartamentul în Dubai

Departe de orice curiozitate din partea Agenției Naționale de Integritate, Traian Preoteasa, șef al CFR Călători, companie care tinde la pierderi de jumătate de miliard de lei în 2024, se pregătește pentru achiziționarea celui de-al treilea apartament de lux din Dubai.

UPDATE. Într-o declarație făcută după apariția articolului, Traian Preoteasa, spune că nu e vorba de trei apartamente ci doar de de două. ”Este un contract de rezervare. S-a plătit decât 20 mii de dirhami (aproximativ cinci mii de euro). Acesta este al doilea nu există nici al treilea aș vre eu să fie și al cincilea și al șaselea și al șaptelea dar nu există.  (Alți bani, aferenți celorlalte rate pentru 2024 – n.red.) sunt într-un cont escrow pentru că mai am mici negocieri care nu le-am terminat cu ei când am fost in Dubai în perioada asta. Contractul e întârziat pentru un an de zile nu a început nimic acolo sunt cămile mai am mici discuții cu ei. NU le-am terminat în Dubai, le voi termina în maxim o lună și voi face declarația de avere a doua zi, nu aștept 15 mai, 15 aprilie sau 15 iunie. Dacă mâine anulez taxa de rezervare o pierd dar banii îmi rămân în conturi. Când îl voi lua pe al treilea vă promit că veți primii care veți ști. 

Pierderea va fi de sub 100 de milioane lei, nu de 500 milioane lei (un proiect de rectificare a bugetului companiei din toamna lui 2024 stabilea pierderile la 460 milioane lei – n.red.) mult mai mici decât anul trecut și veți vedea când vom închide situația finală. Eu înțeleg că dă bine să mă înjurați..”. Continuăm cu articolul inițial care trebuie citit prin prisma precizărilor de mai sus. Traian Preoteasa a mai spus că nu poate preciza suma depusă în contul escrow.

 

Șef peste o companie ce are pierderi de sute de milioane de lei în pofida compensațiilor semnificative încasate de la stat (aproape două miliarde de lei pe an) și titular al unui contract de management care are la bază așa-zise performanțe ale sale, Traian Preoteasa pare a fi performant doar la achiziția de apartamente de lux în Dubai.

Înțelegerea de vânzare-cumpărare, ce poate fi consultată aici, dovedește faptul că în anul proaspăt încheiat șeful CFR Călători a plătit trei rate însumând 329 mii de euro (1,31 milioane dirhami) pentru achiziția unui apartament de 143 metri pătrați în Keturah Reserve, Dubai, Emiratele Arabe, adevărat rai al bogaților acestei lumi. El s-a obligat să achite în 2024 trei tranșe (263,82 mii dirhami, 175,88 mii dirhami și 879,4 mii dirhami), însă a plătit suma acestora într-o singură plată la începutul anului trecut în ianuarie 2024.

Valoarea totală a apartamentului de două camere este de 4,39 milioane dirhami, respectiv 1,18 milioane euro.

Apartamentul va fi achitat în 23 de rate în perioda ianuarie 2024 – 30 decembrie 2030, iar ratele au valori cuprinse între 109 mii dirhami și 429 mii dirhami (patru dirhami valorează cam un euro). Potrivit contractului, apartamentul de două camere urmează să fie gata la finele lui 2026.

Apartamentul a fost contractat de Traian Preoteasa la finele anului 2023 în timpul unei vizite făcută de acesta în Dubai. A fost vorba de o perioadă fructuoasă a anului în care țara arabă a fost vizitată mai întâi de Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu (de Sărbătoarea națională, 1 Decembrie), mai apoi de Traian Preoteasa, Gruia Stoica și Cristian Bușoi (întâlnirea ultimilor doi fiind relatată aici de publicația strictsecret.com).

Achiziția apartamentului a fost negată de către Traian Preoteasa la momentul la care acesta ar fi fost întrebat de către conducerea Ministerului Transporturilor. El ar fi prezentat informațiile ca niște răutăți și minciuni ale jurnaliștilor. Apartamentul nu apare în declarația sa de avere de anul trecut.

Potrivit documentului, veniturile în 2023 ale lui Traian Preoteasa au fost de un pic peste 500 mii lei (incluzând aici 274 mii lei obținuți prin decizie judecătorească de la CFR SA) deci 100 de mii de euro, de peste trei ori mai puțin decât suma achitată pentru apartament. Până la acest moment discrepanța nu pare a preocupa Agenția Națională de Integritate, atentă mai degrabă la conflictele și banii nemunciți obținuți de mici funcționari.

O posibilă explicație pentru absența apartamentului din declarația de avere pe 2023 (completată în iunie 2024) este faptul că Preoteasa și agenția MAG Park Real Estate Development LLC, agent al dezvoltatorului Keturah Reserve, au semnat un așa-zis Acord de Rezervare, ce nu este propriu-zis un titlul de proprietate, ci un angajament și o înțelegere.

Situația apartamentelor

Apartamentul tocmit la începutul anului trecut este însă al doilea pentru Traian Preoteasa. În declarația sa de avere dată în iunie 2024 apare un alt apartament, tot în Dubai, a cărui suprafață este doar de 70.93 metri pătrați, deci la jumătate din suprafața celui ce face obiectul înțelegerii semnate în ianuarie 2024.

Nu în ultimul rând, în toamna anului trecut, într-o discuție cu Club Feroviar, Traian Preoteasa și-a exprimat intenția de a se angaja spre finele anului 2024 în cumpărarea unui alt apartament în Dubai. El spunea că urmează să meargă acolo de Sărbători pentru o nouă achiziție și urma să fie consiliat de un înalt funcționar al Consulatului nostru de acolo. Banii necesari urmau să vină din închirierea proprietăților deținute de el în România.

În declarația de avere din 2024 el menționează că pe lângă salariul de director CFR Călători, decizia judecătorească CFR SA și indemnizația CA de la Metrorex, el a mai primit în 2023 35 mii de euro cotă parte succesiune, venituri din chirii în România de 63 mii lei și 120 mii dirhami în Emiratele Arabe (un total anual de 77.600 de euro).

Închiriere de vechituri la suprapreț?

Dacă afacerile făcute de Traian Preoteasa în Dubai în interes personal par a fi bune cele făcute pentru stat nu strălucesc. Cel puțin pentru el, căci pentru deținătorii de material rulant vechi, luat aproape de la gunoi din vest sunt iarăși bune.

În toamna anului trecut, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a lansat licitația de închiriere automotoare diesel, prin care poate fi luat în operare material rulant mai vechi ca ”bătrânele” Siemens Desiro, cunoscute și ca Săgeata Albastră.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Închiriere automotoare diesel (DMU) pentru trenuri de scurt și mediu parcurs”. Valoarea totală estimată a contractului (contractelor) de tip acord cadru este cuprinsă între 39.420.000 și 275.940.000 de lei.
Procedura de achiziție sectorială se va finaliza cu încheierea unui acord cadru de furnizare pentru o perioadă de 36 de luni cu unul sau mai mulți operatori economici. Este vorba de un total ce poate ajunge la 38 de trenuri cu o vechime maximă de 27 de ani. Adică o medie de 1,3 milioane lei achitată de CFR Călători pe fiecare tren în condițiile în care, de exemplu, din informațiile Club Feroviar, Grampet a plătit pentru 76 de trenuri vechi diesel din Danemarca în jur de șapte milioane de euro. Grampet a plătit o medie pe tren de 92 mii de euro pe bucată, deci de peste 13 ori mai puțin decât suma pe care ar obține-o de la CFR Călători pentru închiriere, dacă va participa la licitație. Deschiderea ofertelor va avea loc pe 27 ianuarie. Aceasta este o posibilă fraudă, au comentat surse din industria feroviară consultate de Club Feroviar. Publicația noastră vă va informa asupra „afacerii” CFR Călători după deschiderea ofertelor.

Cine e Traian Preoteasa

Dar cine e șeful CFR Călători, al cărui nume atârnă ca o piatră de moară de imaginea publică a ministrului PSD Sorin Grindeanu și a Ministerului Transporturilor? Traian Preoteasa se află la cârma CFR Călători din toamna anului 2021, moment la care la cârma ministerului se afla liberalul Dan Vâlceanu. De altfel, el este un apropiat la liderului liberal Lucian Bode. Preoteasa a fost recuperat de la cârma companiei CFR Marfă, unde a lăsat dezastru în urma sa, inclusiv un concordat (pentru care se lăuda la acel moment) care în final va sfârși prin falimentul operatorului de stat.

În 2021, ultimul an în care a fost la cârma CFR Marfă, compania a avut peste 350 milioane de lei pierderi, iar un an înainte a avut 330 milioane de lei. La CFR Marfă a fost numit tot de un liberal, și anume de către Ludovic Orban. Că CFR Marfă poate fi o companie profitabilă o dovedesc rezultatele actuale în care operatorul de stat, sub conducerea lui Daniel Apostolache, are profit operațional (16 milioane de lei profit operațional la opt luni pe anul trecut). Traian Preoteasa a preluat CFR Marfă în 2019, când pierderile erau de 237 milioane lei. Din acest punct de vedere, Preoteasa ar putea fi supranumit „directorul – pierdere de sute de milioane”, cum și la CFR Călători situația e acum similară.

În octombrie 2023, Traian Preoteasa a obținut un mandat pe patru ani la șefia CFR Călători ajutat de faptul că selecția a fost făcută tocmai de către o firmă aleasă de compania pe care o conducea ca interimat.

Informații neoficiale din Ministerul Transporturilor au arătat că acest contract cu firma Pluri Consultants ar fi fost semnat de CFR Călători într-o perioadă în care Preoteasa s-ar fi aflat în concediu, tocmai pentru ca acest conflict de interese să nu fie pe față. Contractul ar fi fost semnat de către Marcel Litră, director general adjunct al companiei la acea vreme.

Nu în ultimul rând, Club Feroviar a arătat aici că Traian Preoteasa e autorul unui plagiat în urma căruia i s-a acordat titlul de doctor.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole