CFR Călători pierde 1,3 miliarde lei în doi ani, cu subvenții în creștere

21 ianuarie 2021

Compania CFR Călători ar putea înregistra în acest an pierderi care să depășească 700 de milioane de lei potrivit unor oficiali ai Ministerului Transporturilor, cifre care sunt respinse de către conducerea operatorului feroviar național. Corelat cu cele aproape 600 milioane de lei prevăzuți în buget pe acest an, pierderile ar putea depăși pragul de un miliard de lei, fără a socoti compensația în creștere încasată de companie de la stat.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

România Feroviară despre șeful CFR Călători Hotărâri de Guvern feroviare Dan Costescu la Romatsa ieșirea CFR Călători din criză deturnare de fonduri la CFR Călători CV-ul lui Dan Costescu

Compania CFR Călători va înregistra cel mai probabil pentru acest an pierderi cifrate la peste 700 de milioane lei, potrivit unor oficiali ai Ministerului Transporturilor, care au făcut aceste declarații Club Feroviar sub protecția anonimatului. Pierderile vor reflecta scăderea traficului feroviar de călători, în condițiile în care anul trecut au existat cel puțin două luni în care cererea de transport nu a fost una normală. În medie, fiecare lună aduce CFR Călători venituri proprii de 166 milioane de lei, deci peste 300 milioane de lei pe două luni.

CFR Călători: Orice sume vehiculate public  nu au fundamentare reală

Cifrele sunt respinse de către conducerea CFR Călători. „Având în vedere faptul că reglementările legate de legea bugetului de stat, a politicii salariale și asigurărilor de stat pentru 2021 sunt încă în curs de elaborare, vă informăm că nici companiile nu pot pune la dispoziție o formă definitivă a bugetelor proprii. Ca urmare,orice sume vehiculate în spațiul public de terțe părți, nu au o fundamentare reală, iar preluarea și recomunicarea acestora se face pe proprie răspundere, fiind expusă riscului de comunicare de date false”, a răspuns compania întrebărilor noastre privind posibilitatea depășirii valorii de 700 de milioane lei în 2021.

Suma ar fi cu peste 100 de milioane lei mai mare decât cea obținută în 2020. Potrivit ultimei variante oficiale de buget, cea din octombrie (HG 461 2020), pierderile companiei vor fi de aproximativ 580 de milioane lei, cu 235 milioane lei peste cele valabile la declanșarea pandemiei (349 milioane lei buget aprobat la jumătatea lunii martie prin HG 213).

Conducerea CFR Călători prezintă optimist situația. Potrivit directorului general al CFR Călători, Dan Costescu, pierderile vor atinge un nivel incredibil de mic pentru anul de care ne-am despărțit și pentru situația dramatică din transportul feroviar.

Compania va înregistra doar 300 de milioane lei pierdere, adică o sumă mult mai mică decât ceea ce s-a aprobat prin bugetul din octombrie. Pierderile vor fi egale cu cele planificate anterior pandemiei. Pare deci că nimic s-a întâmplat. „Faţă de 680 de milioane de lei pierdere, cât era programat la începutul anului, deja la următoarea rectificare am coborât la 580 şi eu sunt convins că o să încheiem cu 300 şi ceva de milioane de lei, respectiv cu o pierdere comparabilă cu cea din anii anteriori, în condiţiile în care, totuşi, din cauza restricţiilor de mobilitate impuse, oamenii nu au avut voie să circule, noi am încasat mai puţin cu 300 de milioane de lei. Această diferenţă se regăseşte în măsurile pe care noi le-am luat, eu zic că foarte eficiente.”

Este greu de înțeles ce măsuri eficiente au putut fi adoptate astfel încât pierderile să fie egale cu cele de la începutul anului trecut, anterior pandemiei. De altfel, bugetul rectificat din octombrie a prevăzut o scădere a cheltuielilor de doar 34 milioane lei, adică 1,32% din total. Veniturile companiei au fost însă cu 269 milioane lei mai mici, prin HG de rectificare.

CFR Călători, aproape 200 de milioane primiți în plus de la stat

O gură de aer care maschează pierderile masive a venit din partea Guvernului care a majorat semnificativ subvențiile acordate companiei (dar și celorlalți operatori privați). Compensația aprobată CFR Călători pentru 2020 a crescut cu 191 milioane lei, sumă care intră la capitolul venituri ale companiei, chiar dacă nu e vorba de cele proprii.

Una dintre problemele administrării companiilor de stat din România pare a fi lipsa de cosecințe în cazul în care managementul acestora nu respectă bugetele aprobate prin lege. Astfel, dacă CFR Călători va depăși pragul aprobat de 584 milioane lei, teoretic conducerea executivă și consiliul de administrație ar trebui trași la răspundere de către Adunarea Generală a Acționarilor, potrivit legislației societăților comerciale. Practic însă, niciodată, nimeni în România nu a pățit nimic în astfel de cazuri.

În an de pandemie Costescu pierde mai puțin

Aceasta este concluzia care poate fi trasă după promisiunile directorului general potrivit cărora pe anul trecut se va pierde doar puțin peste 300 de milioane lei. La începutul lui 2020, proaspăt sosit la cârma companiei, Dan Costescu informa că acestea vor fi de 530 milioane lei, în scădere de la 603 milioane lei, valoare care însă nu a existat niciodată. În final, acestea au fost pentru 2019 sub 200 de milioane de lei. În execuție, față de prevederile bugetare din BVC rectificat aprobat prin HG nr.988/31.12.2019, veniturile sunt realizate în proporție de 101,67%, respectiv se înregistrează o depășire a veniturilor cu 38.007 mii lei, iar cheltuielile sunt realizate în proporție de 94,10%, respectiv se înregistrează o economie de 155.251 mii lei, ceea ce conduce la înregistrarea unei pierderi în sumă de 161.250 mii lei, semnificativ mai mică decât pierderea prevăzută în BVC 2019 rectificat, în sumă de 354.508 mii lei”, scria la jumătatea anului trecut auditorul companiei.

În februarie, directorul general CFR Călători spunea că la momentul preluării companiei a găsit un buget creionat pe 2020 cu o pierdere de 603 milioane lei pe 2020. ”Din acest punct plecăm. Ştim ce avem de făcut şi sunt pregătite mai multe pachete de măsuri. Prin toate mecanismele legale posibile în acest moment şi deciziile pe care le-am luat, am reuşit în câteva zile să reducem 50 de milioane de lei din această pierdere”.

Interesant este faptul că în ianuarie 2020 el spunea că a găsit un buget deja schițat, iar un an mai târziu, în ianuarie 2021 conducerea companiei spune că nu se pot estima pierderile pe 2021.