vineri, august 30, 2024
spot_img

CFR Călători, nu mai puțin de 13 certificate de bună purtare date Remarul 16 Februarie

În pofida dezastrului reprezentat de contractul dintre firma Remarul 16 Februarie din Cluj, deținută de Călin Mitică, și CFR Călători, cu obiect reparația a mai multe automotoare Siemens, companiei clujene i-au fost acordate cu mărinimie nu mai puțin de 13 certificate constatatoare pozitive.

CFR Călători a acordat în perioada august 2018 – februarie 2020 nu mai puțin de 13 cerificate constatatoare pozitive firmei Remarul 16 Februarie din Cluj, potrivit datelor prezentate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Aceasta, cu toate neregulile semnalate de entitățile de control ale statului care au verificat derularea contractelor subsecvente și a celui inițial.

Practic, în timp ce diferitele entități de control ale statului întocmeau rapoarte dure privind derularea contractului și obligau firma de stat să acționeze în sensul recuperării prejudiciului, directori ai CFR Călători mai scriau câte un certificat constatator pozitiv pentru Remarul 16 Februarie.

De ce sunt importante certificatele constatatoare

Legislația achizițiilor publice din România obligă autoritățile contractante să acorde la finele fiecărui contract câte un certificat constatator care să descrie modul în care s-a derulat contractul, dacă lucrările au fost efectuate corespunzător, dacă a fost reziliat contractul în cauză și ce obiecții a avut firma care l-a acordat.

În cazul în care executantul obține un certificat constatator negativ, el nu mai poate intra in licitație. Tocmai de aceea este important cum a reușit compania lui Mitică Călin să obțină numai note de trecere de la CFR Călători.

Obiectul contractului

În februarie 2018 SNTFC „CFR Călători” S.A. şi S.C. Remarul 16 Februarie au semnat Acordul cadru nr. 7/2018 pentru serviciul de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D. Acesta includea revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D și servicii de reparaţii suplimentare constatate în prezenţa recepţiei CFR pe fluxul de revizie.

Acordul cadru nr. 7/2018 avea o valabilitate de 48 de luni, începând de la dată semnării de către părți. În data de 20.02.2018 s-a încheiat contractul subsecvent nr. 46/20.02.2018 pentru 12 automotoare, cu termen de valabilitate până la data de 19.08.2018.

Termenul de valabilitate al contractului nr. 46/2018 a fost prelungit prin act adițional nr. 1 până la data de 31.12.2018 și ulterior până la data de 30.06.2019 prin act adițional nr. 2, ca urmare a solicitărilor Remarul 16 Februarie.

Însă au început să apară problemele. Remarul 16 Februarie a reparat șase automotoare, restul fiind sechestrate și descompletate în curtea fabricii.

Concluzii dure ale Curții de Conturi și ale Corpului de Control

Situația a intrat sub atenția Curții de Conturi, dar și a Corpului de Control al premierului.

Curtea de Conturi a dat un ultimatum CFR Călători, cerându-i conducerii operatorului feroviar de stat să facă demersuri rapide pentru recuperarea materialului rulant sechestrat la Remarul 16 Februarie și nu numai.

Despre acest caz, Club Feroviar a relatat în nenumărate rânduri și puteți citi AICI. Cazul a fost prezentat într-un document realizat de către Corpul de control al prim-ministrului.

Inspectorii Curții de Conturi au remarcat ”Imobilizarea unui număr de 6 automotoare în societatea reparatoare, peste termenul contractual”. „Entitatea verificată (CFR Călători – n.red.) nu a pus la dispoziția echipei de control documente din care să rezulte:

  • demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în interiorul termenului de imobilizare maximă de 75 de zile calendaristice de la dată predării în societatea reparatoare pentru corelarea termenelor de livrare a automotoarelor cu prevederile contractuale, având în vedere că societatea reparatoare a transmis prin adrese înregistrate la entitatea verificată faptul că au fost constatate lucrări neprevăzute în caietul de sarcini, și
  • demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în legătură cu cele 6 automotoare imobilizate la prestator de la dată expirării termenului de 75 de zile calendaristice de imobilizare maximă, respectiv septembrie 2018 și până în iulie 2019 cu privire la modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator prin stabilirea unor termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații”, se arăta în documentul Curții de Conturi.

Certificat pozitiv pentru contractul „problemă” nr 46

Consultă aici certificatul pozitiv dat în acest contract criticat de Guvern

În pofida tuturor acestor lucruri, Remarul 16 februarie a obținut timp de trei ani nu mai puțin de 13 certificate pozitive de la CFR Călători. Ultimul a fost în februarie anul trecut, semnat de către Dan Costescu, venit la cârma companiei doar de o lună.

Un certificat pozitiv a fost semnat de către Adrian Zaharia, director de tracțiune, în 14 martie 2019 pentru contractul subsecvent nr 46, menționat și în raportul Corpului de Control al premierului. ”În condițiile în care 6 dintre cele 12 automotoare, ce au făcut obiectul Contractului subsecvent nr. 46/2018 (<Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală>), sunt și în prezent imobilizate la societatea reparatoare, s-a constatat faptul că, până în momentul finalizării prezentului control, nu s-a procedat la încheierea unui acord între reprezentanții CFR Călători și cei ai prestatorului în care să fie cuprinse: modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator, proceduri, termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații rămase neefectuate în contextul în care durata contractului a expirat”, spuneau anul trecut, despre acest contract subsecvent, controlorii Guvernului.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole