Problema trenurilor anulate. Conducerea CFR Călători scrie într-un comunicat stângaci de informare că are tot personalul necesar operării trenurilor, nu acesta fiind motivul anulării unora dintre trenuri.
Desigur, personalul îi e suficient după renunțarea la un număr semnificativ de trenuri, în special în weekend-uri. Sindicaliștii nu cred conducerea, iar Club Feroviar vă prezintă cazuri de rute pe care românii nu vor mai avea un tren direct în weekend-uri până seara. Aceasta în condițiile în care în alte țări trenurile cadențate sunt o banalitate.
CFR Călători susține că anulările de trenuri ar fi rezultatul unui proces normal de adaptare a ofertei de transport la cererea de pe piață.
Redăm integral informarea.
„CFR Călători nu se confruntă cu deficit de personal așa cum s-a vehiculat în mod total greșit în spațiul media. Cu atât mai puțin, nu există nici deficit de mecanici de locomotivă. Nu există nici surplus de personal, acesta fiind în concordanță cu activitățile desfășurate.
În ultimii 2 ani a fost efectuat, în paralel, și schimbul de generații al angajaților din activitatea de exploatare, acesta fiind un proces început și care continuă. Din acest punct de vedere, realizarea pe viitor a serviciului de transport feroviar de călători nu va fi afectată.
Despre modificările intervenite în circulația unor trenuri
Retragerile temporare ale unor trenuri din circulație de pe rute secundare nu afectează deplasările cu trenul ale publicului călător, acesta având în continuare la dispoziție celelalte trenuri care circulă pe respectivele rute pe care se operează modificări.
Caz concret: SRTFC Brașov. Pasagerii care au ca destinație stațiunile și punctele cu importanță turistică de pe raza Sucursalei Brașov (și din județul Prahova), ca de exemplu, zona cunoscută sub numele de Valea Prahovei, au la dispoziție trenuri pentru toate zilele săptămânii, inclusiv în weekend.
CFR Călători analizează permanent modul în care evoluează piața de transport feroviar de călători și cerințele de trafic și operează adaptări ale circulației și compunerii trenurilor în corelație cu acestea. Astfel, unele trenuri au solicitări mai mari în timpul săptămânii și solicitări extrem de reduse în weekenduri sau vacanțe școlare. În această categorie se află și trenurile destinate navetei care au solicitare doar în timpul săptămânii față de weekenduri, când nivelul cererii este extrem de redus.
Acesta e și motivul pentru care CFR Călători a operat și operează temporar anumite modificări, cu mențiunea că în continuare se urmărește cererea de piață care poate conduce inclusiv, dacă situația o impune, și la alte modificări ce pot include chiar introducerea anumitor trenuri.”
Au găsit exemplul „perfect”: Valea Prahovei
Este însă total nepotrivită exemplificarea situației cu Valea Prahovei, una dintre cele mai căutate și aglomerate rute din România unde, zice CFR Călători, pasagerii „au la dispoziție trenuri pentru toate zilele săptămânii, inclusiv în weekend”.
Apoi, același comunicat de presă împiedicat nu arată de ce aceste trenuri anulate acum au fost introduse în mers cu doar câteva luni în urmă?
Problema trenurilor anulate
Dar să dăm și exemplul unui tren anulat care poate ar fi fost de folos locuitorilor unui oraș mijlociu. Pentru a se deplasa de la Teiuș la Târgu Mureș, pasagerii aveau sâmbătă dimineața la ora 4.40 trenul R2445 ce ajungea în a doua localitate la ora 7.24. „Noul” mers anulează acest tren sâmbăta, lăsând la dispoziția pasagerilor ca alternativă un alt tren direct, regio, la orele serii, adică plecare la 18.46. Sigur există alte trenuri cu legătură, trenuri interregio, dar nu e același lucru. Același lucru se întâmplă și pe relația Beia – Sibiu, unde un tren care circula și sâmbăta a fost anulat în această zi. Acesta pleca la ora 5.35 și acum mai are ca singură alternativă comparabilă un alt tren ce pleacă abia spre seară.
Doi sindicaliști consultați de Club Feroviar resping argumentele CFR Călători. Redăm observațiile lor:
Maxim Rodrigo, lider sindical Federația Sindicatelor din Transporturi
- Dacă au anulat trenurile de călători, sigur nu mai au deficit, dar nici asta nu e adevăart, căci sâmbăta și duminica românii circulă cu trenurile. Ei au băgat în Mersul Trenurilor acele trenuri, doar nu le-am băgat noi.
- Dacă au anulat trenuri, automat acum au mecanici suficienți. Noi spunem că cei care pierd vor fi călătorii care vor fi lipsiți de anumite trenuri ce le asigurau mobilitatea corespunzătoare.
- CFR Călători primea compensație pentru toate trenurile, nu doar pentru cele care aveau cerere.
- Dacă au tot ce le trebuie, de ce nu au toate vagoanele cu revizii planificate și se duc să le mai prelungească din șase în șase luni? De ce nu au mai multe vagoane în circulație, mai multe locomotive în circulație și așteaptă câte o locomotivă să o trimită la tren?
Iulian Măntescu, Federația Mecanicilor de Locomotivă
- Trebuie să spună de ce anulează trenurile până la urmă? Nu există lipsă de cerere, căci trenurile alea sunt subvenționate. Ei au un contract de servicii publice pe care nu îl respectă, să spună motivul pentru care își reduc activitatea.
- Pozează în Fata Morgana, au dat dispoziție să nu se mai facă ore suplimentare, vor ca prestația lor să nu depășească regimul de muncă. Vor să reducă cheltuiala cu personalul si reduc din trenuri, altfel eu nu vad. Nu ține motivul că la orele acelea nu avem călători.