În cel mai optimist scenariu, CFR Călători va pune autobuze de înlocuire pe Cluj-Oradea abia la jumătate de an după ce s-a închis linia.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat marți după-amiază anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de transport regulat special de călători cu autobuze/autocare de înlocuire a trenurilor de călători”. Valoarea totală estimată a contractului de tip acord-cadru ce se intenționează a se încheie pentru o perioadă de doi ani este cuprinsă între 28.105.000 și 36.135.000 de lei.
Având în vedere că în perioada 2024-2027 se efectuează lucrări de reparaţii-modernizare pe linia CF Cluj Napoca – Oradea, astfel că aceasta este închisă pentru efectuarea transportului feroviar de călători, prin OUG 131/2023 care a modificat prevederile OUG 12/1998 s-a introdus posibilitatea efectuării de transport de călători cu autocare/autobuze, alternativ transportului feroviar, condiţionată de aprobarea acestei modificări prin Act Adițional la contractul de servicii publice, aprobat prin H.G. nr.1453/2022 conform art. 5 alin. (175) din O.U.G. NR.12/1998. Transportul de călători va fi prestat cu autocare pe relaţiile Cluj Napoca – Oradea şi retur , Cluj Napoca – Huedin şi retur, Aghireş – Huedin şi retur, Bratca – Huedin şi retur, Bratca – Aleşd şi retur, Oradea – Bratca şi retur, Aghireş – Aleşd şi retur, cu luarea în considerare a mersului trenurilor.
Transportul călătorilor se va realiza cu zece autocare/autobuze și patru autocare/autobuze de rezervă, cu o capacitate minimă de 50 de locuri.
Operatorii privați au introdus deja autobuze de înlocuire pe Cluj – Oradea
CFR Călători a lansat abia acum licitația, în condițiile în care linia ferată menționată este închisă de la începutul anului, iar operatorii privați Transferoviar Călători și Interregional Călători au pus deja în circulație autobuze de înlocuire a trenurilor.
Cât privește operatorul feroviar de stat, primele sale autobuze ar putea să circule, în cel mai optimist scenariu, abia de la finele lunii iunie. Asta pentru că termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 25 martie 2024, ora 15:00, iar cel pentru evaluările de calificare și tehnică, respectiv financiară este 27 mai 2024.
Iar criteriile de evaluare sunt extrem de complexe. Prețul ofertei contează doar în proporție de 35%, restul urmând a fi acordat pentru alte aspecte, cum ar fi: dotarea cu instalaţie de climatizare, clasificarea autocarelor/autobuzelor conform certificatului de clasificare eliberat de RAR, norma de poluare, vechimea medie a parcului de autocare/autobuze și utilizarea combustibililor alternativi.
Ofertele trebuie să fie valabile până pe 25 septembrie 2024, deci la aproape zece luni de când linia a fost închisă.