spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

CFR Călători a inventat automatul care cere dosar cu șină

Clienții CFR Călători sunt nemulțumiți că de zilele trecute eliberarea abonamentelor se face pe bază de cereri depuse la ghișee. Paradoxal e că pe aceeași pagină de internet, CFR Călători spune că abonamentele se pot lua de la automate, pentru ca un pic mai jos să spună că sunt necesare cereri scrise. CFR Călători a inventat deci automatul care cere dosarul cu șină.

L.D. este unul dintre clienții CFR Călători care folosește trenul des pentru a se deplasa între localitatea de baștină Ploiești către București. Ea a avut însă surpriza să afle că pentru obținerea abonamentului CFR Călători trebuie să completeze o cerere, fapt care a revoltat-o. Practic, România a ajuns țara unde trebuie să completezi câte o cerere pentru aproape orice. L.D. a postat pe Facebook anunțul lipit în geam la Gara de Sud din Ploiești cu următorul mesaj:

”CFR Călători, cred că glumești. Ministerul Transporturilor, pe bune? Altă soluție nu ați găsit? CFR Călători, ne întoarcem în timp? Nu vreți și un dosar cu șină? Și ce faceți cu cererile? Le arhivați?

P.S. și înainte de această mizerie, abonamentele se eliberau pe baza cărții de identitate. Asa că oricum nu puteai lua abonament „pe numele altuia”. Era o problema cu GDPR-ul? Cred ca se puteau găsi și alte soluții”.

Automatul care cere dosarul cu șină

Contactată de Observatorul Prahovean, Lelia Dima a povestit că din cauza acestei aberații se formează aglomerație la ghișee.

”Este absolut SF. Problema e și că oamenii nu au de unde lua aceste cereri și stau să le completeze la casa de bilete. Și toată lumea așteaptă. Astfel, ajungi la ghișeu, iei cererea și stai să o completezi. Cel puțin cei care erau astăzi în Gară și voiau abonament așa procedau, iar în spatele lor se făcea un rând considerabil”.

Informațiile oferite de CFR Călători sunt contradictorii și nimeni din companie nu a putut oferi luni o explicație. Pe pagina CFR Călători la secțiunea abonamente călătorii sunt informați că „abonamentul de călătorie se poate cumpăra de la casele de bilete din staţiile sau agenţiile de voiaj CFR Călători numai prin sistemul xSell de emitere electronică și numai la cererea scrisă a călătorului. Abonamentele de călătorie lunare „Nelimitat 30” şi cele lunare „Nelimitat 7” pot fi achiziţionate şi de la automatele de vânzare bilete din gări”.

Bucuria este însă de scurtă durată pentru că un pic mai jos, pe aceeași secțiune a site-ului de internet, CFR Călători spune că abonamente de călătorie săptămânale “Nelimitat 7” „se emit la cererea scrisă a călătorului pentru călătoria la clasa a 2-a cu trenuri Regio sau Interregio, călătorie efectuată pe o distanţă de până la 300 km”. La fel și cele de tip Nelimitat 30.

Logica scapă ONG-iștilor de la Pro Infrastructura care au dedicat o postare luni acestui subiect.

Conform site-ului oficial, dacă vrei abonament de 7 sau 30 de zile, trebuie să completezi un formular. Evident, exclusiv pe hârtie cu pixul (…) CFR Călători a ales soluția simplistă de a pedepsi toți călătorii frecvenți prin birocrație suplimentară care, bineînțeles, generează cozi la ghișee pentru toată lumea. Culmea, ni se comunică pe același site că „Abonamentele lunare Nelimitat 30 și cele lunare Nelimitat 7 pot fi achiziționate și de la automatele de vânzare bilete din gări”. Evident, aparatele nu pot accepta dosarul cu șină.

„Cu alte cuvinte, poți ocoli noua restricție folosind un automat de bilete, procedura fiind așadar inutilă. Singurul ei efect este că strică și mai mult imaginea CFR Călători, cimentând ideea de companie de stat încremenită în secolul trecut.

Competitorii săi, precum TFC, au specificat clar cazurile în care se face restituirea restului de abonament astfel încât să ofere și o oarecare protecție socială. De exemplu, la schimbarea locului de muncă sau spitalizare.

Solicităm CFR Călători să lucreze accelerat la digitalizarea completă a serviciilor. Nu doar cu abonamentele, ci și în cazul cardului TrenPlus, unde dosarul cu șină e rege de ani buni. Dacă întâmplător ghișeul nu are pix ori formular, ghinion, călătorul rămâne fără card. Este cel puțin frustrant pentru client să vadă că, după ce a completat formularul pe hârtie, angajatul copiază datele de pe formular în sistemul digital și apoi acesta ajunge la sertar.

Toate aceste proceduri stupide lovesc fix în călătorul frecvent pe care îl alungăm din tren în mașina personală”, scriu cei de la Pro Infrastructura.

Altă perlă: casa de bilete își dă ștampilă că nu ai avut timp să iei bilet

În mod cert, cel care a inventat la CFR Călători ștampila care atestă faptul că nu ai avut timp să îţi iei bilet de la aceeași casă de bilete nu a avut o minte foarte clară. Cazul a fost descris tot luni de un alt client CFR Călători.

Veneam de urgenţă de la mare cu unul dintre copii. Personalul de Mangalia a întârziat suficient încât să sărim în trenul cu plecare din Constanţa fără să ne mai luăm bilete. Mă aşteptam să fim taxaţi la tarif de casă, dat fiind că întârziase trenul lor, altfel, având jumătate de oră între ele conform tabelei, timp în care ne puteam lua bilete. Am fost taxaţi, elevul (gratuitate) şi eu, cu tarif de tren. Căutând pe site-ul lor, văd că scrie negru pe alb că şi atunci când o legătură era la mai puțin de 15 minute, avem dreptul la achiziţionarea biletelor din tren la preţ de casă. Îi spun naşului, civilizat, că s-ar putea să aibă să-mi dea nişte bani retur. Văzând că nu mă pot înţelege cu el, sun şi la biroul de informaţii al CFR. Unde primesc următorul răspuns, de ucis ultimul neuron: „aşa e, aveaţi dreptul, dacă veneați la casa de bilete și ați fi primit ștampilă pe bilet că primul tren a avut întârziere. Dacă ajungeam la casă (…) luam bilet bilet, nu ştampilă…. La reclamaţia scrisă n-am primit răspuns nici până azi”, scrie un alt client CFR Călători.

CFR Călători: un pas înainte, doi înapoi la capitolul digitalizare. După eforturile târzii, dar lăudabile, de a eficientiza achiziția online a biletelor prin oferirea unei aplicații mobile și eliminarea restricțiilor de timp, pasul logic următor ar fi simplificarea achiziției abonamentelor. Dar nu și la CFR Călători, care vrea să compenseze modernizarea cu măsuri arhaice aberante, din pix, la propriu”, conchide Asociația Pro Infrastructura..

Ultimele Articole