CFR Călători a băgat sub preș cazurile de Covid

16 octombrie 2020

Oficial nu există angajați bolnavi de Covid printre cei aproximativ 13.000 de salariați ai CFR Călători. În realitate însă epidemia a lovit fără discriminare mecanici de locomotivă, persoane din managementul societății, sindicaliști. Situația este băgată sub preș de conducerea CFR Călători, aflată în foame de imagine publică pentru menținerea funcțiilor. Nici conducerea SCRL, subsidiara companiei, nu este departe de această situație.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Covid la CFR Călători mască în gările din București Masca de protecţie devine obligatorie datoria CFR Călători

Covidul nu există, angajații noștri nu au așa ceva, nu este cazul nicăieri in interiorul societății CFR Călători de restrângere a activității – cam aceasta este atitudinea conducerii operatorului feroviar de stat față de cei interesați de incidența bolii în rândul personalului angajat la această societate.

Club Feroviar a intrat în posesia unor date concrete cu privire la persoane infectate cu acest virus și a dorit să afle mai multe detalii de la conducerea CFR Călători. Răspunsurile venite sunt în batjocură.

Am întrebat: „Câte cazuri de îmbolnăvire cu Coronavirus au fost întâlnite de la începutul lunii curente printre persoanele angajate la CFR Călători și filiale? Care este numărul persoanelor aflate în prezent în carantină/concedii medicale din cauza îmbolnăvirii? Care este situatia îmbolnăvirilor pe regionale?”.

Citește aici cât de serioase sunt sancțiunile aplicate CFR Călători personalului care nu respectă regulile

Batjocura CFR Călători: Câte cazuri aveți? Răspuns: Soluționate conform normelor în vigoare

Răspunsul furnizat de către companie depășește limita ridicolului, părând a fi mai degrabă o batjocură. O simulare de respectare a legii informațiilor publice, o încălcare a obligațiilor privind furnizarea de informații veridice, o nesocotire a cerințelor de transparență.

Cazurile angajaților CFR Călători confirmați cu Covid-19 sunt soluționate conform normelor legale în vigoare”. Răspuns ilogic, fără cap si fără coadă,

Din respect față de persoanele îmbolnăvite nu vom menționa numele. Dar printre acestea se numără un director din conducerea unei regionale care spune despre el că s-a autoizolat în urma contactului cu un angajat din eșalonul superior de management, depistat pozitiv. Colegii spun înă că însuși acesta este depistat pozitiv.

Mai departe, la nivelul Depoului București avem cel puțin șapte cazuri de mecanici de locomotivă sau angajați din zona siguranței feroviare care au fost identificați purtători ai virusului. Unora dintre aceștia li s-au imbolnăvit inclusiv unii membri ai familiei, angajați și ei sau nu în sector.

Cazuri ar exista si la Depoul București, spun surse informate consultate de către Club Feroviar, dar și într-o instituție feroviară centrală unde sunt cel puțin șase cazuri.

Boala a lovit si la nivelul sindical. Un important lider sindical din zona feroviară este purtător al virusului, dar și adjunctul lui. Nu menționăm nume, din nevoia de protejare a identității persoanelor în cauză și le dorim însănătoșire.

Covid la CFR Călători. Bolnavii, trimiși în concedii de odihnă

Dincolo de nume, sursele menționate arată și o practică nesănătoasă întâlnită la nivelul unor unități CFR. La SCRL Ploiești, oamenii care prezintă simptome sunt trimisi forțat în concedii de odihnă, evitându-se astfel controale ale Direcției Sănătate Publică, urmate de o eventuală închidere a unităților.

Persoanele din domeniu consultate de către Club Feroviar spun că, nemulțumiți de faptul că nu li se protejează integritatea fizică, unii angajați amenință cu acționarea în judecată a CFR Călători. O înțelegere de menținere deschisă a unității ar exista la Iași, la Regionala CFR Călători.

Ce spun sindicatele

Consultați asupra situației, lideri sindicali afirmă că angajaților li se fac controale la intrarea în unitate. Controalele pot exista, însă ce se întâmpla dacă un angajat este depistat pozitiv? Este trimis acasă la odihnă, dar in ziua precedentă acesta a intrat în contact cu mai mulți colegi ai săi.

Întrebat de incidența cazurilor în sector, Maxim Rodrigo, președinte al Federației Sindicatelor din Trasporturi din România se plânge de opacitatea conducerii societăților de cale ferată. Sindicatele nu pot sti care este situația, căci li se refuză cele mai elementare informații. Au fost scoase din Consiliile de Administrație, iar informații esențiale pentru ei, cum ar fi numărul de ore suplimentare prestate de către mecanicii de locomotivă, le sunt refuzate.

„Este adevărat, o situatie pe care nu am inteles-o, administrația a încercat să nu mai ajungă informațiile la noi și caută să nu mai dea informații sindicatelor ca să știm ce se întamplă. Au încercat să ne limiteze accesul la toate informațiile. Uitati-vă, de când au scos sindicatele din C.A., unitățile feroviare merg în jos, sunt decizii neconforme cu realitatea. Am cerut situația orelor suplimentare, ni s-a zis clar că au dispozițtie să nu se mai dea. De ce, ca să nu mai vedem câți mecanici sunt lipsă?”, se intreabă Maxim retoric.

Importanța menținerii unor măsuri drastice de protecție in domeniul feroviar pentru a preîntâmpina răspândirea Covid este recunoscută deschis în alte țări. În Polonia, transporturile ferovioare sunt considerate o a doua cauză a celui de-al doilea val de îmbolnăviri, după deschiderea școlilor. Mai multe detalii aici.