joi, martie 28, 2024
spot_img

CFR are câștig de cauză în privința gării Frumușița, Galați

CFR are câștig de cauză în privința gării Frumușița, Galați. Curtea de Apel București a hotărât, la începutul acestei luni, să anuleze Adresa nr. 866/04.02.2020 emisă de Ministrul Culturii privind respingerea contestaţiei nr. 8755/26.11.2019, formulată de reclamanta CNCF „CFR” SA – prin Sucursala Regională CF Galați.

Contestația a fost formulată împotriva deciziei de respingere a cererii de declasare a monumentului istoric “Staţia de călători Gara Frumuşiţa”, adoptată în şedinţa plenului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice din 25.09.2019, potrivit justnews.ro.

CFR are câștig de cauză în privința gării Frumușița

Instanța a decis totodată să oblige Ministerul Culturii să reanalizeze cererea reclamantei CNCF CFR SA Bucureşti prin Sucursala Regională CF Galaţi, ce are ca obiect declasarea monumentului istoric “Staţia de călători Gara Frumuşiţa”. Soluția nu este definitivă și mai poate fi atacată cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare.

Povestea unei gări de patrimoniu

Clădirea impunătoare în care a fost Gara Frumușița se află pe linia de cale ferată care leagă Galaţiul de Bârlad (una dintre cele mai vechi din ţară), finalizată la începutul secolului XX din iniţiativa lui Mihail Kogălniceanu şi Lascăr Catargiu. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, clădirea construită în stil conac a fost aproape distrusă de bombardamentele aviaţiei anglo-americane şi refăcută, după planurile iniţiale, în 1946.

În anul 1992 a fost inclusă în lista clădirilor de patrimoniu şi a monumentelor istorice din România, stabilită de Ministerul Culturii. Numai că, odată cu trecerea anilor, numărul călătorilor de pe linia ferată Galaţi-Bârlad a scăzut, iar clădirea gării Frumușița a început să se degradeze. Publicația Adevărul a relatat că, din cauza scăderii drastice a traficului de călători, linia de cale ferată Galaţi-Bârlad a fost trecută în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local, iar din anul 2010, linia a fost închiriată către SC Transferoviar Cluj+Napoca, care a preluat obligaţiile privind întreţinerea şi exploatarea acesteia.

„Pentru eficientizarea costurilor de întreţinere şi exploatare a liniei, atât până la data închirierii, cât şi după închiriere, majoritatea staţiilor de cale ferată au fost desfiinţate, respectiv transformate din puncte de încrucişare în puncte de oprire în linie curentă, fără vânzare de bilete, cum este şi cazul staţiei Frumuşiţa. Ca urmare a acestei situaţii, clădirea Gării Frumuşiţa nu a mai fost şi nu mai este utilizată în activitatea de exploatare feroviară şi din acest motiv a suferit degradări majore”, au explicat pentru Adevărul reprezentanţii Companiei de Căi Ferate CFR, care au solicitat, multă vreme în zadar, declasarea imobilului, aflat într-o stare deplorabilă, de pe lista clădirilor monumentelor istorice.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole